• Mystic

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Hej hoppar in här, har en liten tjej som snart blir 8 mån, har sen 2 veckor tillbaka bara krånglat om nätterna (allt började när hon lärde sig krypa), hon somnar som vanligt vid 19-20 tiden. sen vaknar hon efter 1-2 timmar och skriker som en galning helt omöjlig att få henne lugn utan att ta upp och bära runt med henne, efter en liten stund lugnar hon sig men så fort man bara bockar sig ner och ska lägga henne så börjar hon igen. Helt hysterisk och vill inte sova i sin säng som hon har gjort så bra förut, sen får man hålla på med vaggvisa, napp, klappa osv osv en stund så kanske hon somnar om, sen vaknar hon igen på natten för att äta, allt mellan 01-05, efter de vägrar hon oftast sova i sin säng igen, då kan man lägga ner henne i vår och ibland hon somnar på direkten.. Puhh slitsamt med alla nätter.. och hon är ju så trött på morgonen, nu står hon i vagnen på verandan och sover efter en promenad..

• Mystic

Vad är tassmetoden?

Achwell skrev 2008-02-19 09:20:46 följande:
    Lidisen och Mystic --> Välkomna! Sqti-> Men fy då, vilken natt du haft. Hoppas det bara var en dipp och nu blir allt bara bättre Ja, här har vi haft en kanonnatt. Lade henne strax efter 20 och vakande vid 7... inget uppvak!Jag är lite av ett kontrollfreak och har därmed skrivit upp när hon vaknar och läggs... vet inte riktigt varför jag gör så. Det är kanske för att det på något sätt ger mig stöd och så ser jag svart på vitt att det faktiskt blir bättre..... knasboll som jag är. Sambon säger "du kan ju ge ut en bok om det där" Ialla fall så ser jag att det hela med uppvak började i början på december (hon var då 6  månad) och sen har det hållt på till för ca 1-2 veckor sen, alltså i cirka 9 - 10 veckor. Jisses vilken dryg period det varit. I slutet på januari så började lite grann med tassmetoden och jag känner så här i efterhand att det skulle jag börjat med tidigare. De senaste 10 - 14 dagar så har hon sovit hela nätter igen och knappt något uppvak. Uppvaken som varit har snabbt gått över, oftast inom 5-10 min och har varit på kvällen.  Så ni som är nya i tråden så kan jag ju säga att det går över och det kommer att ta olika lång tid ... alla barn är ju olika Sen har jag haft mycket hjälp av nappen också... vi får väl se när och om vi får bakslag på den (om hon börjar tappa den på natten osv).Ha nu en superbra dag!
  • Mystic

Här är de med likadant, hon är jätteaktiv på dagen och kryper och ska ställa sig upp överallt.. Har börjat krångla med bilstolen med som hon älskade sitta i innan, nu ålar hon och spääner ryggen så de är omöjligt att få i henne i den.. Skriker så fort hon måste vara stilla..

Nu har hon fattat att man kan ställa sig i sängen med:( hon ställer sig jag lägger henne ner , hon ställer sig , jag lägger ner, osv osv.. Nu ger jag snart upp, hon härjar i sängen nu, tuggar på nallen och kastar sig omkring..

Igloo79 skrev 2008-02-19 20:44:31 följande:
    Halloj, Här var det en bra natt. Endast ett uppvak. Nattningen tar lite längre tid. Hon vill så gärna vara uppe så hon stretar emot in i det sista. Hinner inte skriva så mycket längre. Lillan har blivit väldigt aktiv på dagarna. Kryper, "klättrar" och försöker lära sig att gå. Står mot allt och alla så ofta hon bara kan. Så man får va med henne eftersom hon helt plötsligt kan släpp taget och "störtdyka" mot någon vass kant. Hon tror hon kan gå...Välkomna alla nya. Känner så väl igen mig, men det blir bättre. Mystic: Vi hade samma problem. Sov bra och sen vände det helt plötsligt. Vägrade sova i egen säng efter uppvak. Blev tokig när man la henne i sin egen säng igen. Så vi har haft henne hos oss ganska mycket under denna tid. Hon har fått sova i vår säng och då har hon många gånger sovit gott. Vi har alltid börjat med att natt henne i egen säng, men om hon vaknat på natten och absolut inte velat sova i egen säng så har hon fått komma till oss. Nu har det blivit bättre och det var ett tag sen jag tog över henne till vår säng. Peppar, peppar......Vågar knappt säga det, det blir väl bakslag inatt.Sqti: Vilken jobbig natt....Lider med dig. Anjoh: Kul att det går bra. Funderar själv på att också lämna tråden, men kommer alltid in här i alla fall och kollar. Vill ju inte att det vänder igen och blir jobbiga nätter....
  • Mystic

Inatt prövade vi en annan "metod", vi hade taklampan tänd hela natten.. Tro de eller ej lillan sov 22-7 med bara 2 uppvak, en gång för nappen och lite klappande o filt, o nästa för välling:)
    Vågar dock inte dra några slutsatser utan ser de som en engångsförteelse ännu!!

• Mystic

Inatt kör vi samma här, taklampan tänd, än så länge sover hon snällt:) *håller tummarna*

Igloo79 skrev 2008-02-20 13:36:44 följande:
    Achwell: Va jobbigt. Mystic: Har funderat lite på att skaffa en nattlampa till lillan då jag undrar om hon skulle sova bättre. Kan kanske ha lampan i hallen tänd och dörren lite på glänt. Här har vi också haft en knasig natt. Vaknade kl 12 , 3 och 4 första gångerna. Tredje gången vaknade hon 4.40 och tyckte det var dax att kliva upp. Gav henne lite välling och tog in henne till oss i hopp om att hon skulle somna om. Inte det. Hon busade runt bredvid mig i sängen. Kröp och hade sig. Somnade till slut vid 6 och sov till 7.30. Men jag tror att jag börjar urskilja ett mönster. igår på dagen sov hon två gånger. Sammanlagt blev det 4 timmars vila. Liiiiiite för mycket tror jag. Får nog dra ner på det. Var nämligen svårsövd och som sagt utvilad vid 4.40. Dessutom märker jag att de dagar hon äter mycket välling så blir nätterna bättre. Problemet är bara att de dagar när hon äter mycket välling är dagar hon äter lite "vanlig" mat till lunch och middag. Är lite kluven. Vill ju inte att hon ska leva på vällingen heller. Måste hitta någon form av balans i det hela.
  • Mystic

De där med lampan kommer jag nog fortsätta med, var nog en stor del av "problemet" ..
    Inatt gick "lika bra" som förra med lampan tänd, hoppas hoppas de hjälper:)

• Mystic

Alltså nu är de 3 natten som lillan börjat återgå till att sova bättre:) Kör fortfarande med lampan tänd och de verkar funka:) Är så glad och vi fick sova nästan hela natten inatt med bara 2 uppvak:) lilltjejen är kanske mörkrädd..

• Mystic

Vi har också haft en liten förut men den hjälpte nog inte tillräckligt, bara taklampan som verkar funka:)

Sqti skrev 2008-02-22 12:45:01 följande:
    .mystic: tänk vilka underverk en lampa kan göra . Vi har alltid haft en lite lampa tänd men hon vaknar ändå. linsingen75: önskar er en tevlig helg med bra sömn !miasiv: jag tror att det vänder så försök härda ut om du kan.
  • Mystic

Vår natt har varit hemsk:( Lillan bara skrek o skrek så fort man försökte lägga henne. Enda som hjälpte var att gå och krama henne, o de fick man ju ingen sömn av:(

• Mystic

Hon sov precis en timme, jag hann precis fixa iordning lite och bada och tvätta håret sen vakna hon..
    Känner mig helt slut idag, vi får snart ta en promenad till farmor så jag får vila lite,orkar inte vara ensamma hemma idag så fort jag går ut ur rummet eller för långt bort skriker hon ma ma ma ma ma! och då måste man ta upp henne annars blir hon galen!

Sqti skrev 2008-02-25 12:12:53 följande:
    mystic: usch vad hemskt! Kunde hon inte somna eller var det mardrömmar? Säkerligen separationsångesten som spökar iom att hon vill vara nära. Hoppas det går bättre ikväll! Har hon sovit nåt idag?
  • Mystic

Inatt var underbar, lillan sov ca 20 till 06.30 med bara 2 stoppa in nappen uppvak. 7 åt hon välling och somna om:)
    Ligger nu i vår säng och sussar sött, jag ska lägga mig o vila igen, jag har 38.3 graders feber och mår totalt skit.. Proppat i mig massa alvedon men de hjälper inte:(

• Mystic

Alltså , maken ligger däruppe och sover, dottern som de senaste veckorna sovit superdåligt om nätterna med ett undantag på några få nätter ligger och sover som en stock i resesängen i vardagsrummet!
    VARFÖR SITTER JAG VID DATORN!!?? varför går jag inte o passar på att sova nu när jag kan!?
    Ska jag pröva pippi långstrumps sätt som hon säger till annika o tommy, först säger jag till mig själv att gå och lägga mig , sen säger jag till på skarpen och lyder jag inte då ja då vankas de smörj! haha nåt sånt va?
    Nä ger mig själv en smäll på fingarna och går och lägger mig nu!

• Mystic

Här är allt upp o ner, lillan har 39 graders feber och jättegnällig, sover dåligt och kan bara somna hos mig, i famnen eller i våran säng, jobbigt med vår säng för man vågar inte riktigt lämna henne i den ensam, ifall hon vaknar o kryper o ramlar ner från den!

• Mystic

Funderar med på att gå över till en dagsvila. lillan sover inte om nätterna längre när hon sover merän 3 timmar på dagen. försöker med en halvtimme-timme på fm o högst 1 halvtimme på em, ska se om de blir nån förändring..*hoppas*

whitestar skrev 2008-03-15 17:32:23 följande:
    Hej igen!Ett tag sen sist,men det blir så när man inte har nåt internet hemma:( Min lilla son har börjat vakna tidigt igen*suck* FEM på morron sätter han sig upp i spjälsängen o leker i ca en halvtimma,sen vill han ha käk...O han sover inte speciellt mycket på dan heller. En timma mellan 8-9 och sen en halvtimma kring tvåtiden...kanske dags att gå över till en dagsvila???
  • Mystic

Jag har ändrat till ca en halvtimme till max en timme på fm, och lite beroende på hur hon sover på fm hur mycket hon får sova på em, oftast blir de en timme på em.
    Hon sover nu oftast 20-07 men med välling kl 4-5 och hon vaknar och skriker mellan 2-5 ggr per natt, men nu räcker de oftast att stoppa in nappen och vända henne. Hon fick sin första tand i torsdags så vet inte om de spelat in med..

whitestar skrev 2008-03-21 15:24:32 följande:
    Fortfarande samma visa här,vaknar fem på morron och sover jättelite ändå om dagarna.Men han orkar inte vara vaken så länge i taget att jag kan gå ner i en dagsvila än...förhoppningsvis blir det bättre när vi går över till sommartid.Kanske får sova ända till sex då??Mystic:Har du ändrat sovtiderna än??o hur går det isåfall?
Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?