• siabellon

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

vi har helt kajko nätter sen ett par veckor tillbaka o vår son är 7 mån o en vecka!
    jag bryter ihop på nätterna men som tur är kan min man ibland jobba hemifrån så han kan lösa av mig.
    vi funderar på att trots separationsfasen köra med att han får lära sig somna själv. vi provade det en kväll o då sov han peppar peppar bättre. men inatt var det hemskt igen(vi hann inte med sovrutinerna o ville inte köra 5mm då)Ska ikväll lägga honom i sin säng efter nattningsproceduren o sitta bredvid sängen tills han somnar......
    en tröst att se att det är fler i detta land som har det som vi!
    håll ut!massor med kramar!

• siabellon
    Igloo79 skrev 2008-01-17 20:08:46 följande:
    Känner så väl igen mig i mycket av det ni skriver. Hur många använder napp? Vi hade jätte stora problem. Lillan kunde vakna allt mellan 10 - 20 gånger per natt. Jag överdriver inte. Vissa nätter jag jag inne hos henne minst en gång i timmen. Ibland mer. Fick aldrig mer än 30/60 min sömn åt gången. Det var verkligen tärande. Insåg att det var nappen som störde. Hon vaknade så fort hon tappade nappen. Vi började natta henne utan napp. Visst det blev en massa gnäll, men nätterna blev bättre. Inte perfekta, men bättre. Nu vaknar hon kanske 3 - 4 gånger/natt. Vissa nätter bara 1 - 2 gånger.
    vad bra att ni hittade en möjlig orsak till sömnstörningarna - jag önskar att E hade en napp vi kunde skylla på också! Nu kl 20.00 har vi hunnit vara in t honom 3 ggr(han somnade 18.40). bäddar för ännu en jobbig natt. jag har fan ångest när det blir läggdags för oss vuxna....
  • siabellon

äh, det är inte nappens fel! vad ska vi isf skylla på? att han INTE har napp?!

Inatt har det varit jobbigt som f-n! Kl 23.30 hade han vaknat en 15 ggr redan sen han somnade kl 18.30! Jag har legat med honom på mig o fått sjunga, smeka o hyssj ända fram till 0300 då jag o min man bytte av varandra. sen har han sovit oroligt med pappa (i hans famn) till 6.30 iaf.
    jag tror stenhårt på separationsångestfasen. i går var vi till min syster på kalas på em o mina andra syskon m familjer var ocksådär o jag tror det blir för mycket för E just nu. han orkar inte med alla som vill leka, gulla o prata med honom o det bearbetar han i sömnen.
    har fått sova 3½ timme sammanhängade i natt men börjar känna mig rejält sliten nu. i natt skajag få sova själv hela natten o det ska bli så SKÖNT!!Bäddar åt mig i min gå-in-garederob på andra våningen i totalt motsatt riktning fr vårt sovrum + öronproppar så då hör jag inte mycket.....

• siabellon

siabellon --> Usch, vilken natt! Kanske ni vill lära honom att somna själv... så behöver ni inte vyssja, sjunga, klappa, smeka m.m? Det hjälper nog både er och er prins. Om han själv kan somna och somna om så sover han kanske längre nätter och så får ni sova. Vad tror du? Visst separationsångesten spelar nog stor roll i hela sömnen..... men... för att hela familjen ska må bättre så kanske ni ska försök lära honom att somna själv? Bara som ett förslag tänkte jag.Här har natten varit exemplarisk måste jag säga. Lade henne vid 20, hon hojtade till vid 23 och sov sen till 7!!!! Otroligt! Fler såna nätter vill vi ha! Ha en fortsatt bra dag tjejer!
    [/citat]

Vi har faktiskt bestämt oss för att köra ett race med att lära honom somna själv men vi är lite ambivalenta för hur vi ska gå tillväga.
    5mm eller stolmetoden? Har provat 5mm en gång men det blev mer ett sponatanförsök av min man som inte orkade vyssja en kväll. men vi har sagt att från måndag så ska vi låta honom somna i egen säng o hoppas att det löser mycket.
    vi vet ju att det blir problem för bebisarna när de vaknar o det inte var som när de somnade men det är så svårt att se honom så ledsen(arg) o så länge....
    Tack för tipset iaf -snällt!Håll gärna tummarna för att natten här blir bättre o att det går bra från måndag!

• siabellon

konstig inlägg det blev......det första stycket ska vara ett citat!

• siabellon

hoppas hoppas du blir bönhörd! Skulle verkligen vilja få en bra natt med prinsen. det var så längesen! så man får lite hopp liksom.

• Siabellon

jag är tillbaka! Avslutade kontot i panik i går när det kajkade ur. men svårt att hålla sig borta!

Inatt har det varit bra här! Han somnade 18.00 tidigt jag vet men han pallade inte mer. vaknade traditionsenligt efter 40 min i ren panik. sep.pångest? var är ni mamma o pappa? Tuttade, somande om - sov till 22! tuttade, sov 2½ timme tuttade sov 2 tim o lika fram till 6.30!

Jag är hoppfull igen! SKÖNT!

• Siabellon

japp Melker 0007 här blev du bönhörd iaf! Vi hade en bra natt om man jämför med sista veckorna.

att den här perioden kan hålla isig lääänge är känt här iaf men jag vet att det finns hopp. en kompis dotter har precis börjat sova mer normalt efter 3 mån nattkaos. hon blir 10 mån i slutet av januari.

med min vanliga "tur" så håller väl den här perioden i sig maxtid hos vår son....

du ber för i natt också va?

• Siabellon

måste bara säga: E somnade 19.10 o han har inte varit vaken än! *ritar kors i taket o ber till högre makter att det fortsätter lika hela natten*

Och ja, vi har kollat honom om han lever! han snusar så gott så!

• Siabellon
    Achwell skrev 2008-01-23 22:57:14 följande:
    Paulo-->Hon skriker nästan konstant i 1½ - 2½ timmar. Den sista halvtimmen mattas det av och det blir tyst ibland. Till slut somnar hon ... av utmattning antar jag Det är jättejobbigt att höra henne.Vi har haft kontakt med Dr Eckerberg (han som tagit fram 5 minuters metoden). Förut när hon vaknade (för ngr veckor sen) så var vi in var 10:e minut och varje gång hade hon sparkat av sig täcket, så det la vi på och sa godnatt och gick. (Vi kände att var 5:e minut bara gjorde hennes skrik värre.) När Eckerberg fick veta att vi la på henne täcket så gav han råd om att Inte lägga på henne täcket för det "kan" fungera som "belöning" på hennes skrik. Sen tyckte han att vi kunde testa att lägga henne ca 30 minuter senare än vanligt. Detta på grund av att han tror att hennes melatoninnivå är för låg när hon läggs. Melatonin är ju ett sömnhormon och det behövs för att man ska kunna sova ( i USA kan man köpa det i tablettform för att kunna sova). Så han trodde att orsaken till att hon vaknade var dels för att hon tror att det är en sen eftermiddagsläggning och när hon vaknar så har hon melatonin men har sovit ett tag och är inte så trött och därför orkar hon skrika.Vi har kört med 5mm sen hon var 5 månader och det fungerade kanon. Efter 1½ vecka med metoden så sov hon hela nätter - dock med napp. Sen började hon tappa nappen och då var det hej igen.Vi känner dock nu att det verkar inte "hjälpa" att köra 5 minuters metoden. Det är ngt annat. Hon skriker oavsett man är in var 5:e, 10:e eller inte alls, i drygt 2 timmar. Det måste vara ngt annat tror vi. Hon är ju 7½ månad och är i separationsångest-perioden (som är mellan 7-10 mån) och kanske är rädd när hon vaknar, vi är inte där... hon kan ha drömt, det gör dom en massa nu... Så nästa gång hon vaknar så ska vi göra så att vi väntar ngr minuter först för att se om hon somnar om. Gör hon inte det så går vi in var 10:e minut i ca 30 min. Blir det inte bättre så tar vi upp henne och sitter med henne i hennes rum. Tänder inga lampor. Sitter med henne tills hon lugnar sig, inget tröst eller så.. bara sitter med henne så att hon lugnar sig, säger inget. När hon lugnat sig så lägger vi henne igen.... Det är våran plan... och nu slog babymonitorn på.. så jag får ta och testa vår plan verkar det som.Hoppas mitt svar var ngt att ha!Lycka till!
    Hoppas det funkar för er, det låter så himla bra iaf.

vi har sagt så länge att vi ska börja lära vår knodd att somna själv, antingen med 5mm eller att vi sitter bredvid sängen o gradvis flyttar oss ut ur rummet men vi tycker det känns orättvist mot honom just nu när han är så känslig. han kan verklgen panikskrika när han vaknar o på dagarna får vi inte gå en mm från honom, han ska vara kloss an hela tiden.
    men nu har det iaf börjat bli några bra dagar emellanåt, han kan sitta själv i ett rum om han ser när jag går o att jag pratar med honom fr det rummet jag är i. o emellanåt sover han säkert 2 tim i sträck på natten också o DET är en seger just nu!

som sagt: lycka till!
  • Siabellon

här hade vi en vakennatt. de är inte så vanliga som tur är utan vi har problem med många många uppvak. men inatt var han kajko i magen så vi bytte bajsblöja 2-3 ggr o sen var han pigg!
    jag måste säga att vi har faktiskt röjt lite framgång när vi tänker efter.
    Han sover mycket bättre när han somnat för kvällen, förut kunde han vakna hur många ggr som helst innan vi gick o la oss men nu är det ett par ggr max o då kan man ofta bara klappa på honom o nynna godnattsången eller hyssja lite.

Men nu har jag väl sabbat det genom att ta orden i min mun. (eller fått dem på pränt blir det väl eg) Det brukar vara så för oss att när vi säger högt att nu sover han bättre igen så skiter det sig nästa natt.....

Håller tummarna för er Melker007 att det vänt!

• Siabellon

jag har sovit gott i natt! men inte pga av att E sovit bra utan för att jag sovit själv.........
    E har vaknat varje timme så allt är som vanligt....

• Siabellon

Tassmetoden låter så himla bra o smärtfri. vi ska verkligen köra den. har skrivit här hur många ggr som helst att "på måndag, då ska vi börja kura" men så kommer måndagen och inte kurar vi....
    men vi har börjat se en ljusning på ett sätt iaf o det är att han somnar o sover längre stunder innan uppvaken nu för tiden. förut vaknade han efter 40 min men nu går det ofta på 2 o 3 timmar. alltid en positiv grej! jag sov själv i natt med o det är skönt, även om jag måste säga att jag nästan känner mig mosigare dan efter. det är nästan som om kroppen är så inställd på lite sömn så den kommer i obalans när det blir fler sovtimmar.
    hursom helst så vaknade E bara 2 ggr mellan 19.10 o 02.00 inatt! Men sen var det den vanliga visan med vakning några ggr / timme.

men vi ser en ljusning mitt i allt i alla fall o vi ska prova "tassa" när han vaknar på nätterna.

• Siabellon
    Alicia 72 skrev 2008-01-28 21:07:41 följande:
    Är det någon mer än jag som har en LÄTTSÖVD bebis där problemet inte är insomning utan 518 uppvak/natt? Och hur löser ni det? Känns svårt att "hindra" ett uppvak? Och som sagt - omsövning går på två röda så det är inte det jag behöver hjälp med.Vore så skönt att få i alla fall ett pass per natt med några timmars (kanske 2-3) sammanhängande sömn....Alicia
    Här är en till! Vi får vår kille(Blir 8mån i början av feb)att somna hur lätt som helst och så sover han mellan 2 o 4 timmar utan knorr. Det är SEN det börjar......han somnar lätt om igen, endera om vi klappar på honom, tar upp honom i famn eller ammar(brukar ta i den ordningen)men han vaknar lika lätt igen. Sover MAX 10 min o så börjar det om..I går tex somnade han 18.35 o sov skönt till 22.15. Jag vaggade honom efter att det inte funkat att klappa på honom o han somnade i famnen. Men så fort man lägger ner honom börjar han knöla runt. Vänder sig o sätter/ställer sig upp i sängen, gråter hjärtskärande, jag försöker att få honom att lägga sig bredvid mig o jag klappar, sjunger, smeker, masserar - gud vet allt! Efter ca 2 tim så här somande han iaf o sov 1 timme ca o sen var det dags igen. Då slänger jag fram brösten o så får han ligga o tutta fram o tillbaka resten av natten. Men han knölar emellanåt iaf. Och jag kan inte sova när han äter på mig, det funkar bara inte, hur trött jag än är......

Det blir så rörigt när jag ska förklara hur vi har det, hoppas du förstår lite iaf.

O trots detta nattkaos tycker vi att vi ser en förändring med sovningen, han vaknade alltid flera ggr på kvällen förut men det ser ju annorlunda ut. man kanske får vara nöjd med det ett tag o hoppas att det andra också löser sig.....
  • Siabellon

längesen jag skrev nåt här nu. orkar inte liksom.......
    vi är så sjuka här: feber förkylda och allmänt hängiga så ni kan nog räkna ut hur nätterna är här.......jag sov 1½ timme i natt!

E fick ligga jämte mig o knöla bäst han ville så länge han inte var ledsen o det gick bra, han somnade lugnt iofs först halv fyra(var nog i halvvaket tillstånd timmarna före när han knölade)o jag somande så skönt! Ända tills fem över fyra när 11åringen kommer tassande och är jättesjuk.......pysslade o Bäddade ner henne i soffan och skyndade in till sängen igen, han ligga fem minuter så vaknade E igen!
    Nån däruppe måste ha nåt emot att jag sover, så ÄR det bara!
    E fick bröstet då så vi kunde ligga till halv sju iaf. men jag kan inte sova när han tuttar på mig, det går bara inte!

• Siabellon

Gud vad längesen jag var in här o läste -min kille är nu snart 10 mån o sover ff som en kratta!
    Men jag orkar inte bry mig längre. Det enda vi försöker är att upprätthålla läggnings-/sovrutinerna och ge eyeQ fiskolja (som inte verkar hjälpa ett dugg men vi fortsätter ett tag till,det är ju nyttigt iaf)
    Jag tröstar mig med att vi hade det jobbigt med min nu 11år gamla dotter men att det gav sig med stigande ålder. Hoppas att det är lika här. Sen har vi bestämt att jag ska vara hemma minst ett år till så jag behöver ju inte få panik över att jag måste upp o iväg till jobb efter sömnlösa nätter.
    Visst låter jag kolugn?! Idag ja, fråga en annan dag så är det tvärtom. Jag är villig att säga upp mig som mamma och redo att sälja lilla prinsen.
    Det går upp och ner liksom........

Vi är inte ensamma om att ha barn som sover som krattor - kanske det tröstar lite!?
    KRam

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?