Achwell skrev 2008-01-23 22:57:14 följande:
Paulo-->Hon skriker nästan konstant i 1½ - 2½ timmar. Den sista halvtimmen mattas det av och det blir tyst ibland. Till slut somnar hon ... av utmattning antar jag Det är jättejobbigt att höra
henne.Vi har haft kontakt med Dr Eckerberg (han som tagit fram 5 minuters metoden). Förut när hon vaknade (för ngr veckor sen) så var vi in var 10:e minut och varje gång hade hon sparkat av sig täcket, så det la vi på och sa godnatt och gick. (Vi kände att var 5:e minut bara gjorde hennes skrik värre.) När Eckerberg fick veta att vi la på henne täcket så gav han råd om att Inte lägga på henne täcket för det "kan" fungera som "belöning" på hennes skrik. Sen tyckte han att vi kunde testa att lägga henne ca 30 minuter senare än vanligt. Detta på grund av att han tror att hennes melatoninnivå är för låg när hon läggs. Melatonin är ju ett sömnhormon och det behövs för att man ska kunna sova ( i USA kan man köpa det i tablettform för att kunna sova). Så han trodde att orsaken till att hon vaknade var dels för att hon tror att det är en sen eftermiddagsläggning och när hon vaknar så har hon melatonin men har sovit ett tag och är inte så trött och därför orkar hon
skrika.Vi har kört med 5mm sen hon var 5 månader och det fungerade kanon. Efter 1½ vecka med metoden så sov hon hela nätter - dock med napp. Sen började hon tappa nappen och då var det hej
igen.Vi känner dock nu att det verkar inte "hjälpa" att köra 5 minuters metoden. Det är ngt annat. Hon skriker oavsett man är in var 5:e, 10:e eller inte alls, i drygt 2 timmar. Det måste vara ngt annat tror vi. Hon är ju 7½ månad och är i separationsångest-perioden (som är mellan 7-10 mån) och kanske är rädd när hon vaknar, vi är inte där... hon kan ha drömt, det gör dom en massa nu... Så nästa gång hon vaknar så ska vi göra så att vi väntar ngr minuter först för att se om hon somnar om. Gör hon inte det så går vi in var 10:e minut i ca 30 min. Blir det inte bättre så tar vi upp henne och sitter med henne i hennes rum. Tänder inga lampor. Sitter med henne tills hon lugnar sig, inget tröst eller så.. bara sitter med henne så att hon lugnar sig, säger inget. När hon lugnat sig så lägger vi henne igen.... Det är våran plan... och nu slog babymonitorn på.. så jag får ta och testa vår plan verkar det som.Hoppas mitt svar var ngt att ha!Lycka till!
Hoppas det funkar för er, det låter så himla bra iaf.
vi har sagt så länge att vi ska börja lära vår knodd att somna själv, antingen med 5mm eller att vi sitter bredvid sängen o gradvis flyttar oss ut ur rummet men vi tycker det känns orättvist mot honom just nu när han är så känslig. han kan verklgen panikskrika när han vaknar o på dagarna får vi inte gå en mm från honom, han ska vara kloss an hela tiden.
men nu har det iaf börjat bli några bra dagar emellanåt, han kan sitta själv i ett rum om han ser när jag går o att jag pratar med honom fr det rummet jag är i. o emellanåt sover han säkert 2 tim i sträck på natten också o DET är en seger just nu!
som sagt: lycka till!