• Igloo79

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Oj, oj, oj Man missar mycket när man är borta en dag. Har inte läst precis allt. Vi har gäster och jag hinner inte riktigt vara inne lika mycket, men ska försöka "ta igen mig" ikväll.

Nattningen gick bra och natten har varit hyfsad. Inte perfekt, men känner mig ändå inte helt död. Funderar på att minska ner till en dagvila istället för två. Vad tror ni om det?

Välkommen SaraF: Känner igen mig så väl på det du skriver att det bökas och stökas och vaknar var femte minut när man gör ändringar på "nattlivet" hos de små. Men härda ut. Det blir bättre. Vi tog några riktiga "grisnätter" för några veckor sedan. Och vi har gått från 10 - 20 uppvak till kanske max 5 uppvak/natt.

Lisen08: Det handlar inte om barn som sover oroligt. Utan mer om barn som vaknar var 30 min och föräldrarna inte får sova natt efter natt efter natt. Dottern sover fortfarande oroligt, men jag får åtminstone sova lite på natten.

Har funderat lite och tror att Emma behöver lite mer aktivering på dagarna. Hon är så väldigt energisk. Försker aktivera henne mycket. VI är ute, på ÖF, busar, leker mm. Men så i fredags var vi och badade på badhuset. Natten mot lördag hade vi ett uppvak och det var allt. Inget uppvak vid fyra för att äta välling heller. Vet bara inte riktigt hur jag ska aktivera henne mer. Några förslag??

Achwell: Den där nappen ja - den är bra men ändå inte. Gav henne den själv inatt när hon inte ville somna om. gick bra, men är rädd att hamna i den cirkusen igen

• Igloo79

Ikväll verkar det tyst i stugan. Hehe. Lillan sover sött än så länge. Somnade strax före 8 sover än. peppar, peppar.

Nattningen gick bra. Lillan var sååååå trött. Hela dagen har varit lite så. Gnällig och grinig. Kanske sov hon knasigt trots allt inatt.

Hur har det varit för er andra då. Nattning, vilor, vakor. Hoppas att det går bra för er och att ni får sova inatt!

• Igloo79

Sqti: Hoppas maken inte väckte henne och lycka till inatt.
    Nu ska jag sova.

Lycka till allihop. Sov gott.

• Igloo79

Men va skumt. Skrev ett inlägg som inte verkade komma in. Datorn strulade visserligen då, så nu kommer det kort.

Dottern är nattad. Blev en strulig nattning. Hon vägrade komma till ro. Skrek och strulade och bökade. Har vaknat till en gång. Hann upp för trappen, men hon somnade om. Det verkar som att hon drömmer och vaknar skrikandes. Det gör så ont i mammahjärtat när hon gör det.

Achwell: jobbigt när det är kinkigt. Hoppas tanden växer klart snart. Här är det inga tänder i sikte. undrar när de ska komma.

Sqti: har funderat lite senaste dagarna på hur mycket de ska sova. Tack, nu fick jag det svaret. Dottern sover lite mer än så. Kanske ska dra ner lite och kanske nätterna blir bättre.

• Igloo79

har varit en bra natt inatt med få uppvak. En innan jag la mig och sen en mitt i natten. Hon börjar också få in vanan att vakna samma tid varje morgon. Hade glömt ställa klockan idag, men hon vaknade 6.30 i alla fall.

• Igloo79

Achwell. Skönt att kunna ta examen. Var det bra med Vagga-gunga-gå? Blev inte för oss. Det passar så tokigt med sovtider och mattider att det blir nog svårt.

Sqti: Jobbigt att inte kunna somna. Sådär har jag ibland med. Man vill sova, men kan inte och ju mer tid som går desto mer vill man sova. Man vet ju att timmarna är så viktiga att få eftersom man inte vet när de ska vaknas igen.

latlisa: Håller med dig. Själv vaknar jag till ibland på nätterna. Dricka, toa mm. IBland till och med hungrig och tar en frukt. Har aldriv sovit jättemycket om natten. Så tror att man inte kan begära att de ska sova 12 tim i sträck utan uppvak. För de som gör det är det suveränt. Men jag är ganska nöjd just nu. Somnar utan gråt i sin egen säng (om jag eller maken står/sitter bredvid). Vaknar till ett par gånger/natt, men oftast räcker det med att man går in och "tassar". VIsst jobbar vi på att hon ska kunna somna om utan att vi ska behöva "tassa" men det är ingen panik om det inte sker med en gång. Däremot vill jag inte ha tillbaka 10 - 20 uppvak. Det funkar inte.

Funderar också på att examinera mig från tråden.

Nattningen gick bra. Stökade runt lite i sängen när jag lagt henne. Tittade upp ibland för att försäkra sig om att jag var kvar. Hon la sig till rätta och somnade.

Hoppas att vi alla får sova gott inatt och att nattningar går bra.

• Igloo79

SaraF: när jag slutade nattmata (amma och flaska) tog jag några nätter med skrik. Men jag bar på henne hela tiden. Två nätter tog det innan skriken avtog. Sen dess har vi jobbat med att få henne att inte vakna lika ofta, att somna i egen säng och nu att klara av att somna själv. Rekommenderar att du/ni bestämmer er för att ta ett par nätter och verkligen bestämma er för att ta bort nattamning (om det nu är det ni vill). ha henne i famnen när hon vaknar. Vagga henne och trösta henne på andra sätt. Men tror att det förvirrar om man ibland ammar och andra gånger inte.

Ang sova på dagen så har vi superfasta rutiner när det kommer till tider, men inte när det kommer till platsen för vilan. Vilan kan ske i vagn, i egen säng, i soffan, i famn, ja där det funkar just då. Men det kanske inte passar för alla. Här går det bra. Men som sagt. Tiderna har blivit viktiga här att de verkligen hålls.

Kul att det verkar gå bra för de flesta. Hoppas att det fortsätter.

• Igloo79

här vaknade hon en gång innan vi själva gick och la oss. Maken gav henne nappen...sen vakna hon vid 4 och tog jag över henne till oss. Vi sov sen till 6 och då var det enligt dottern morgon och dax att stiga upp. En helt ok natt m andra ord.

• Igloo79

Har någon av er upptäckt att era små rör på sig MASSOR i sömnen? Jag kan hitta lillan stående på alla fyra som om hon vore på väg att krypa någonstans. Hon kryper så det är inte att hon håller på och lär sig. Och hon sover när jag hittar henne så. Jag lägger henne bara ner igen och hon sover vidare. Helskumt.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?