Inlägg från: Solsken i blick |Visa alla inlägg
  • Solsken i blick

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Vad duktiga alla verkar vara på att få sin bebis i säng i tid... Alva brukar somna nån gång mellan 21-22 ca. Lägger vi henne tidigare så vaknar hon och är pigg.

Achwell: Följde ditt tips om att sitta och prata lugnt en stund innan läggdags. Funkade väl sådär. Min dotter tycker att jag är världens roligaste mamma så hon skrattar och pillar på mig hela tiden Sedan tröttnade hon och ville ner på golvet och leka. Men kanske hjälpte det lite för det gick snabbare för henne att somna idag!!!

Är det nån av er som börjat med fullkornsvälling/gröt? Märker ni nån skillnad på sömnen såfall? Ska testa då Alva är åtta månader tänkte jag!

Hoppas ni får sova gott i natt tjejer!

• Solsken i blick

Melker: Wow vad mycket mat du lyckades få i honom! Kanske bättrar sig om ett tag då han vant sig vid att inte vara hungrig vid den tiden, om du fortsätter att ge extra mat.
    Angående att vara uppe sent så vill jag gärna ha lite tid för mig själv, det är därför jag är uppe nån timma efter att Alva har somnat.

Vi har haft en bra natt. Alva somnade 21 och vaknade 45 minuter efteråt. Somnade snabbt om. Sen vaknade hon vid 01.30 och ammade. Sen sov hon bredvid mig och snuttade nån gång till. Sen sov hon till 7. Ska försöka gå upp och mata henne i natt och lägga ner henne i hennes säng istället för bredvid mig. Tror vi alla sover bättre av det.

Hur sover era barn? Alva ligger i spjälsängen som står precis bredvid min säng. När hon vaknar och gnyr så lägger jag bara armen på henne så somnar hon förhoppninsvis om. Så var det i alla fall tills för en månad sen. Nu vill hon ju äta istället. Tänker på hur jobbigt det måste vara att behöva gå upp så fort bebisen vaknar om man har sängen en bit bort. Fast så funderar jag på om jag har vant henne vid att alltid vara nära... Nån som fattar vad jag svammlar om?

• Solsken i blick

Hm... Funderar på det där med gröten. Har ju nyss knött in ett grötmål två timmar efter middagen här. Men det kanske är dumt. Kanske ska ge mer välling istället...?

• Solsken i blick

Åh vilken natt. Alva somnade redan klockan åtta. Var beredd på att hon skulle kunna vakna och vara pigg på kvällen och det var precis vad som hände. Hon har legat bredvid oss i sängen och skrattat och grymtat argt om vartannat Svårt att hålla masken då hon är så söt. Ja, ja... Hon är ju förkyd, hoppas det går över nån gång bara.

Funderar lite på det här med att ta bort nappen. Har inte läst allt i tråden. Men ni som tar bort nappen: Är det så att era bebisar vaknar till helt då de tappar nappen? Alva har nämligen napp ibland och gråter ibland till lite då hon spottar ut den, men sen fortsätter hon sova. Då "behöver" man väl inte sluta?

Bo peep: Vi har inte några fasta rutiner. Allt beror på när Alva vaknar på morgonen. Svårt att få henne att sova om hon inte är trött. På dagen somnar hon bredvid mig i min säng, sen lägger jag över henne i spjälsängen så hon inte kryper iväg då hon vaknar. På natten somnar hon i sin egen säng, fast jag är bredvid och klappar och sjunger för henne. Om hon vaknar fösöker jag stoppa in nappen, men om hon är ledsen och inget hjälper så tar jag upp henne. Ja, jag ammar fortfarande, fast bara några gånger om dagen. Tror inte att hon blir mätt på det längre...

• Solsken i blick

Här går det verkligen upp och ner. Alva har inte kunnat sova så mycket på dagarna kanske två gånger 30-60 min. Sen har hon varit jättetrött vid 19-tiden. Det har verkligen inte gått att hålla henne vaken. Så vi har tänkt att hon får sova en kvart och sen väcker vi henne, testar med välling och sen nattar henne på riktigt. Men det går verkligen inte väcka henne så hon har sovit en timma ungefär innan hon har vaknat. Och att natta henne tidigt funkar inte för då är hon jättepigg efter några timmar...

I natt har hon bara vaknat och ätit en gång Hon fick alvedon igår för hon har haft jätteont av sina tänder, kan den göra att hon sover bättre? Eller har det vänt *hoppas*? Gav henne även lite gröt till mellanmål igår istället för frukt i hopp om nattlig mättnad

• Solsken i blick

Achwell: Grattis till tanden och den långa natten Det gick nog på några dagar innan tanden kom upp en bit. Har hon mycket ont?

Själv har jag sovit gott i natt. Vi hade barnvakt igårkväll. Kom hem vid 21 och nattade tjejen. Tänkte att vi skulle få en jobbig natt och att Alva skulle vara extra mammig då hon varit utan oss så länge. Men hon sov till sex första gången. Åt lite och sov till 7! Gott!

• Solsken i blick

Igloo: Det kan säker stämma! Alva började sova sämre för en månad sen då hon började krypa. I samband med det blev hon också mammigare. Fast hon vill ju ändå vara på golvet och inte i knät. Men kanske tar hon också igen det på natten genom extra närhet.

Vi har haft en bra natt. A vaknade inte upp sitt vanliga uppvaknande nån timma efter att hon somnat. Men däremot vaknade hon då hennes pappa gick och la sig vid 00(vad är det för fel på killar, de kan ju inte smyga grrr). Hon brukar ofta vara nära att vakna då men i natt så fick jag natta om henne i en halvtimma. Man märkte att hon var trött och hon sög på nappen men det gick inte så hon fick ligga bredvid mig och somnade då med en gång. Sen vaknade hon vid fem-sex med jag lyckades få henne att somna om. Så jag har inte ammat på hela natten. Gav henne lite vatten då hon vaknade vid 00. Fick lite dåligt samvete för att jag gav henne vatten, men å andra sidan så gnällde hon inte heller så hungrig var hon nog inte.

Sover era barn i egna rum? Funderar på om vi ska lägga A i eget rum eftersom hon är så lättväckt. Detta gäller även på morgonen när pappa ska gå upp. På helgerna sover hon längre ju. Problemet är att henns rum som vi har gjort i ordning till henne just nu är fyllt från topp till tå med lådor och annat skräp... Vet inte riktigt vart vi ska göra av det.

Grattis till er som fick sova i natt! Och er andra lider jag med

• Solsken i blick

Tänder är verkligen jobbigt! Vi har ju fjärde tanden på g här och det verkar göra rejält ont av och till, mest på kvällen. Hoppas att barn inte har lika ont som vuxna. Fick nämligen en visdomstand för några månader sen, hade huvudvärk och ont i tanden i flera veckor.

Alva vaknade då pappa gick och la sig (som vanligt *suck*). Hon verkade ha ont i magen, hon sparkade och vill inte ligga still samtidigt som hon gnällde. Eller tror ni det kan vara tänderna? Fast hon petade nog inte i munnen. Det slutade med att hon sov i vår säng och vakande nog nån gång till under natten. Vid femtiden la jag över henne i hennes egen säng.

Vi håller på att jobba med "operation flytta till eget rum". Ska bara åka till ikea och köpa massa garderober och omorganisera hela huset så hon kan få plats utan massa "skräp" som nu står i hennes rum.

• Solsken i blick

Anjoh: Alva sover på rygg. Hon tycker inte om att sova på mage, somnar hon så vaknar hon helt förstörd efter en stund...

Igloo79: Ikea-resa? Beror ju på hur man ser det. Ikea ligger några kilometer härifrån bara Fast vi är aldrig där. Tycker inte riktigt om sakerna därifrån. Alltid nåt som är trasigt eller saknas då man ska bygga ihop. Men fördelen är ju att det är hyfsade priser nu när plånboken är tom

Achwell: Alva äter inte heller lika bra längre. Förut åt hon en hel stor burk - nu en halv... Och jag som vill ha i henne mer mat för att hon ska sova på natten... Hm.

När ni flyttade era barn till eget rum. Var det nåt speciellt ni gjorde innan? Typ vande dem genom att vara i rummet och leka några dagar innan. Har ni nån liten lampa tänd på natten? Nåt man ska tänka på?

• Solsken i blick

Har nyss lagt mig tjej. Har inte varit nån ordning med eftermiddasgvilan idag. Var ute med vagnen vid 13-tiden och helt plötsligt somande hon fast hon inte brukar sova så tidigt och i vagnen måste man gå lääänge innan hon somnar. Detta gjorde att hon var helt slut vid 17.30 och sov en timma (jag fick väcka henne). Så det blev senare läggning idag

Hon var jättepigg och glad då hon skulle sova. Stod upp i sängen och bet i spjälsängen. Hon har haft jätteont i tänderna idag Tror ni att det är skadligt för tänderna att bita i så hårda saker? Huuaa vilket ljud! Har tagit bort henne då hon bitit såklart, men undrar ändå.

Hoppas ni alla får en god natts sömn!

• Solsken i blick

Har lagt MIN tjej och inte mig menar jag

• Solsken i blick

Kunde inte somna igår så jag är jättetrött. Har minnesluckor idag Från strax innan sex i morses ville inte Alva sova (hon vaknade nån gång på natten och fick ligga i min säng). Fick henne att äta lite och sen somnade hon vid sju en liiten stund. Skulle jag gått upp vid sex tycker ni? Nu blev det istället så hattigt, hon snutt-åt och vände och vred och åt lite till. Om jag hade gett henne välling kanske hon hade ätit riktigt och sovit riktigt... Kanske är dags att lägga ner amningen!?!? Ni som ger välling på morgonen, har ni blandat den så det bara är att ställa in den i micron och värma?

Igloo: Funderar också på att försöka styra sovtiderna lite. Fast alltid när man är borta så pajar det. Alva kan inte sova i famnen längre (jo hos min mamma går det jättebra men hos mig ålar hon sig bara ) det är bara sängen som gäller och ibland somnar hon ju i bilen också.

Sqti: Skönt att du fått sova!!!

• Solsken i blick

Achwell: Grattis! Det går ju jättebra för er! Du kan snart ta examen härifrån Nä skoja bara, vi vill ha dig kvar med alla dina kloka ord och bra tips

• Solsken i blick

*Snyft* Dessa föxxxxxxxxxxxx tänder Kan inte alla komma på en gång istället, istället för att man ska ha det jobbigt flera perioder. A har varit jätteledsen igår kväll och haft svårt att sova i natt, tror det beror på dem. Såhär jobbigt har inte de tidigare tänderna varit tack och lov.

Skönt att ni fått sova. Väntar på att A ska bli trött, tänkte ta en tupplur med henne

• Solsken i blick

Tack för tipset Achwell. Har gett alvedon, men det verkar inte funka nån längre stund tyvärr. Funderar på om hon har flera tänder på G, det ser "bulligt" ut på flera ställen.

Gick sådär med tuppluren, A sover gott, men jag kan av nån andledning inte somna...

• Solsken i blick

Achwell: Håller såklart med om att det är bättre än inget alls Hur länge vågar man hålla på och ge alvedon? Har gett det vid några tillfällen i nån vecka nu. Kan väl inte vara nån fara. Står inget på flaskan bara att man kan ge den fyra gånger om dan har jag för mig... Skönt att ni har sol. Vi har ösregn, men vi har trotsat vädret och gått till affären ändå. Härligt med luft! Skulle också vilja testa att gunga tjejen, vi har bebisgunga här hemma men inte testat den än.

Hur sent får era barn sova på eftermiddagen? Och hur länge? Igår sov Alva två timmar. Fick väcka henne vid femtiden för att hon skulle kunna somna på kvällen (brukar somna 21). Känns inte snällt att väcka henne, men hon hade ju sovit två timmar redan.

• Solsken i blick

Hej! Har inte skrivit nåt på några dagar. Men nätterna har varit sådär. Alva var frisk från sin förkyldning några dagar och sen bröt det ut en rejäl igen Hon är så snorig och har svårt att andas. Inte lätt att sova då. Hon har sovit några timmar i sin säng och sen har hon legat bredvid mig. Väldigt mysigt att sova bredvid henne, kommer sakna det när hon blir större. Har inte ammat henne på flera nätter nu Hon ligger bredvid mig istället och så klappar jag på henne. När jag matar henne på morgonen verkar hon inte vara så hungrig, så det är nog bara närhet hon är ute efter då hon vaknar på natten...

Skönt att ni har fått sova bra, de flesta av er i alla fall

• Solsken i blick

Hoppas ni har sovit gott allihopa! Har fått två goda nätter nu, trots förkyldning och tänder Så härligt! Tänk om det kunde hålla i sig.

• Solsken i blick

Nu var det ett tag sen jag skrev här inne. Går sådär med nattsömnen. Nån natt vaknade hon inte alls och en annan ett par gånger. I natt vaknade hon vid fyratiden och blev jättearg och ledsen då jag la henne bredvid mig i sängen. Hon ville inte ligga i sin egen säng heller. Bar runt henne en stund och testade igen men det gick inte lägga ner henne. Till slut ammade jag henne lite. Har inte nattammat på ett tag nu. *suck* Sen när jag la henne i sängen satte hon sig upp och tittade. Till slut gick jag och hämtade en "baden-baden-dyna" och la mig på golvet bredvid henne med armen på henne och så somnade hon. Jag låg kvar där resten av natten för jag trodde hon skulle vakna igen, men hon sov jättegott till kl 7 då hennes pappas väckerklocka ringde grrrr.

Alva lägger sig vid 21-tiden på kvällen. Det verkar som alla andra barn somnar betydligt tidigare. Nån som har nåt tips om hur man ställer om dygnet?

Sqti: Stackare! Håller tummarna för att det blir bättre i natt!

Achwell: Förkylt det här också. A har nog fjärde förkyldningen på fyra veckor eller nåt. Jag har också åkt på några. Håller tummarna på att din tjej håller sig frisk!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?