• Achwell

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Igloo79--> Javisst, får man tänka att det är tillfälligt. Men vi har ju fått in så bra rutin att hon somnar utan napp, själv utan problem... och så kommer det här och "stör". Jag är lite rädd för att man får "börja" om igen sen när hon kommer ur detta. Och tänk om hon får detta som vana och man inte "vet" när hon kommer ur det....

Ja.. tillfälligt var det

Jag vet inte varför jag gör så "stor" sak av det. Jag måste tänka mer att jag är ju hemma för hennes skull. Inte för att dels ta hand om henne, hemmet och laga mat och sånt. Jag tänker nog för mycket på att det ska vara som vanligt PLUS att ta hand om lilltjejen. Jag är ju hemma för hennes skull.... Då får jag nedprioritera Allt annat.

Jag måste bara berätta en mysig grej. Visst... allt är upp o ner nu... men.. Hon vaknade och skrek som vanligt igår kväll efter att hon lagts. Det slutade med att hon kom upp och var så pigg o glad så!? Ialla fall, jag lade henne igen 01:20 och hon gnällde lite men somnade inom 5 min. Sen sov hon till 6 och jag ammade henne i sängen varpå hon somnade. Jag rullade försiktigt över till andra sidan av sängen och somnade jag med. Vi sov till 10:50! Och det mysiga kommer jag till nu. Att få vakna brevid sin dotter var sååå mysigt. Hon sträckte på sig, jäspade och tittade på mig och log! Det är härligt det om något!!!!!

Vi ska fortsätta med våran plan, ge det kanske en vecka ialla fall, så får vi se om vi ska göra om den eller ej.

Ullegulle78--> Jag har tyvärr inga bra tips på sluta nattamma, ialla fall inte nu när de är så här gamla. Jag slutade redan då hon var 4½ månad och då sov hon i vagnen hela nätterna. Jag avvänjde henne genom att vagna istället för att amma, det tog en vecka ungefär. Kanske en idé?

Siabellon--> Skönt att du ser att han kan sitta själv ngn gång ialla fall. Det blir ju bättre o bättre

• Achwell

Igloo79 --> Javisst har du rätt. Jag blir nog också tokig av att tänka så.. snart ialla fall Så jag får helt enkelt försöka att "slappna av".

Kvällsläggningen gick bra, gnydde lite men inget skrik o gråt. Den brukar ju gå bra.... vi får väl se vad som händer om 1-2 timmar....

Dagvilorna är också helt knasiga här. Helt olika tider varje dag.....upp o ner!

Hoppas natten går bra för er Tjejor!

• Achwell

moosen--> När du skriver "även rubbat på sovtider så hon sover bättre tider på dagen och det har funkat jättebra!"..... hur menar du då..?

Min tjej har helt knasiga sovtider nu. När hon vaknat på nätterna så sover hon 3-4 timmar på fm och runt 1 timme på em. Förut var det kanske 1-1½ på fm och samma på em.

• Achwell

Jag har ett ord att säga om kvällen/natten som var... KAIKO!!!

Somnade bra, utan napp vid 20-tiden. 21:37 vaknade hon. Planen vi lagt upp funkar inte kan jag säga... visst vi har kört den i 2-3 dagar bara...men ... hmmm! Natten som var lade jag henne och hon ville inte sova!? Jag gav upp och gav henne nappen, hon blev tyst och somnade och sov i 7 timmar! Nappen som vi kämpat så att få bort. Visst hon somnar utan den vilket var det svåra. Men tanken var ju att somnar hon utan så kan hon somna om sen utan att ha den.... på så sätt sover hon och vi bättre. Det var tanken... men.. hmm? Nåja.... vi kör på att hon får somna utan och vaknar hon sen på kvällen ska vi nu testa att ge henne nappen. Det är antingen napp, eller vara uppe med henne i 1-2 timmar tills hon blir trött igen eller att låta henne skrika i 1-2 timmar. Det är de tre alternativen... och ja.. jag har ju gett upp och är så trött så nappen känns som det bästa just nu.

Vi får väl se om hon vill ha nappen inatt när hon vaknar.. hon kanske inte är trött när hon vaknar och då tar jag nog upp henne.......

*suck*

Jag hoppas så att det vänder snart!

Det känns ialla fall skönt att ha Er tjejer att skriva till... även om man skriver om "samma sak" hela tiden....

Tack för att ni finns!

• Achwell

Paulo--> Ja visst är det svårt. Man försöker ju göra sitt bästa för allas skull, för den lille och för oss föräldrar. Jag gav ju min lilla tjej nappen igår efter att ha varit uppe med henne en bra stund. Sen tänkte jag på det hela natten. Vad ska pappan säga,.... har vi givit upp? Men han tycker att jag är så duktig med våran tjej. Ge upp - nej inte då, vi provar ngt annat nu bara. Som du skrev snart är det vår och det blir ljusare samt att våra små blir större och sover förhoppningsvis bättre.

Min plan har ändrats kan jag säga... planen gick över till att gå på ren känsla....

Ikväll vaknade hon efter ca 45 min (en sovperiod). Att ge henne nappen räckte inte... hon var så ledsen. Jag tog upp henne och satt med henne en stund, fortfarande lite ledsen och oooo så trött, mycket gnugg i ögonen. Efter en stund hade hon lugnat ner sig så att hon va mycket sömnig. Jag lade henne och hon gnydde lite och jag tänkte medans jag gick ut ur rummet "men lilla gumsan då...". Men sen tystnade hon! Hellre 20 minuters vaggning/tröstning/mys i mörkret i hennes rum än skrik i 2½ timme då hon somnar av utmattning på en metod som just nu inte fungerar.

En timme senar hojtade hon till.... men tystnade igen.... hoppas hon sover hela natten nu - det lär ni nog få veta imorgon

Solsken i blick --> Skönt med en bra natt! Njut

Melker007 --> Skrattade lite för mig själv när jag läste det du skrev, med små små bokstäver. Ja.. man är lite skrockfull själv. Om man talar gott om ngt bra som hänt så händer det ju garanterat inte igen... om man nu inte är tyst om det vill säga. Jag vågar heller inte göra så... hehe... sssssccchhhhyyyyss...

Igloo79--> Hur går det för dig.. får du din lilla prinsessa att sova? Styrkekramar!

Hoppas alla får en bra natt! Jag håller tummarna för oss! Håll er starka... det går över....

• Achwell

Godmorgon tjejer!
    Lilltjejen sov till 05:02 och hojtade ogillande, så jag tog upp henne. Nappen satt i så det var inte den hon saknade ialla fall. Vi gick ner och ammade, men det är "för tidigt" för henne att gå upp tror jag. För hon blir trött igen ganksa fort. Men hungrig var hon så då var det bara att gå upp. Hon somnade igen 06:30 och jag lade mig också. Synd bara att jag inte kunde somna. Jag vet inte vad det är... *suck*! Jag tror jag fick ca 3 timmars sömn under natten och sen under morgonen/fm 2 kanske. Kanske jag också behöver tydliga kvällsrutiner.. hehe... ingen tv mm... hihi

didlej--> Intressant det du skriver

Melker007 --> Häääärligt! (jag håller i mig) Härligt säger jag igen ! Skönt att det går bättre!

Igloo79 --> Ja, det där med nattamning är nog mys. Du får gå på din känsla, den brukar vara rätt. Du känner ju din stumpa, du hör/ser skillnad på hunger och mys... Man styra sin lilla klimp om man tar ett steg i taget. Så kämpa på!

Ilene --> Kämpa på!

Alla tjejer --> Kämpa på!

• Achwell

Didilej--> Vad intressant.. synd att det inte finns att läsa mer på svenska om "metoden"

Lilltjejen är lagd för kvällen och vi inväntar skriket.... hua! Men, jag ska göra samma sak som igårkväll så får vi se om det fungerar även denna gång.

Natti natti tjejor!

• Achwell

Ssssccccchhhhhh ..... med små, pyttesmå bokstäver kan jag säga att natten gick jättebra. Efter 45 min efter att hon lagt sig så hojtade hon. Så jag grabbade tag i nappen och var påväg upp. Halvvägs uppför trappen så tystande hon?! Jag stod där förstenad och räknade sekunderna.... efter 90 så smög jag ner igen och hon sa ingenting på hela kvällen eller natten. (Ja, jag stod faktiskt och räknade.... så knasig har jag blivit av detta) Hon vaknade för morgonen 07:18!!! Och lyssna på det här: Jag sov också! Otroligt!

Igloo79--> Men usch... det låter jobbigt det där. Hoppas hon somnade för natten sen då och att du fick sova. Styrkekramar!

zasata --> Välkommen! Här är det bara att prata av sig. Det är det som håller oss uppe.... vi försöker ialla fall

Kram på Er!

• Achwell

Hej tjejor!
    Läggningen för kvällen gick bra - skönt! Så nu går man som på nålar och inväntar skriket... hua....

Igloo -->Kaosnätter är ju inge bra - kan vi inte bara strycka dom - tjopp - borta! Jag förstår att det är en aaaaningen jobbigt nu när du försöker sluta med flaska/amning. Sen en förkylning på det... mmm.....en massa lycka till kramar kommer nu......swooosch.. kände du dom?

Siabellon --> Vad skönt att ni ser en ljusning. Det är "ljusningarna" som ger en hopp! Lycka till!

Melker007 --> Jajjamensingen visst är det skönt att skriva av sig om nätterna. Även om det inte blir superbra direkt av att skriva av sig så får man stöd och sen går ju tiden lite... mot bättre tider.... typ Ja, du kanske förstår vad jag menar.

De små brukar ju ha sömnperionder på ca 45 min sägs det och ja.. om 5 minuter ... ja, då har det gått en sömnperiod... vi får väl se om lilltjejen hojtar då!

Nålar.... överallt......

Lycka till ikväll och inatt tjejor!
    Vi håller tummarna för varann!

• Achwell

Än så länge lyckat.....

Hon vaknade och skrek. Provade att ge napp, men skrek. Tog upp henne och stod med henne i kanske 1 min, lade henne, skrek. Tog upp henne igen och stod med henne och vaggade lite kanske 2-3 min och lade henne, gnydde ytterst lite..... men var tyst.

Vi får väl se hur länge det håller. Vill ju egentligen inte att hon ska somna i famnen när jag står där..... vill att hon ska somna i sin säng...

Nåja... *tummar hålls*!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?