• Igloo79

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Här har vi börjat införa vanliga nattningsrutiner igen efter att ha slarvat en del den sista tiden. Det gick sådär. Nattningen tog lååååång tid och hon vaknade en del på natten. Men jag vet ju att det gett resultat tidigare (kort effektiv nattning och få uppvaknande på natten) så jag fortsätter ett tag till. Har bara gjort det en natt. Förhoppningsvis blir det samma resultat denna gång. Och om det blir bra ska jag vara noga med att inte slarva med rutinerna i fortsättningen.

• Igloo79

28april: Vi (försöker) börja ca en timma innan hon ska sova. Dämpar belysning, lugna stunder. Inget bus och massa vilda lekar. Utan mer gos och mys.
    Hon får lite babymassage, byter blöja, på med pyjamas och en flaska välling. Sen vaggar jag henne till sömns samtidigt som jag sjunger för henne.
    Inget revolutionerande. Vill att hon ska börja somna i egen säng. Men har inte kommit dit ännu.

Får somna utan napp (hade napp förut, men vaknade när hon tappade den).

• Igloo79

Suck, suck, suck.....Maken är inte hemma. Mitt tålamod är slut och dottern är övertrött. Hon hoppade över eftermiddagsvilan och nu är hon helt slut, men vägrar somna. Bara gråter, gråter och gråter oavsett vad jag gör.

• Igloo79

Hur har det gått för alla. Hoppas ni fått sova.

Ja det blev lite sömn till slut. En utmattad liten dam somnade i min famn i mörkret. Det slutade med att jag lade mig på sängen,men henne över bröst och mage (har inte behövt göra så på lääääänge). Hon sov till ca 11 och vaknade och ville ha mat. Sen var hon klarvaken och somnade inte om förrän vid 1 bredvid mig i sängen. Vid 4 var det dagxs igen.

Tack Achwell för styrkekramarna, de behövdes. Höll på och bli skogstokig igår kväll.

Didilej: Tack för tipsen.

Ilene: kämpigt. Vet vad du menar. Man blir helt knäpp.

Har funderingar på att sluta nattmata (amma/välling). Hon äter massor på dagen. Hon signalerar under dagen att hon inte vill ha mer. Så jag tror att matningen på natten enbart är vana/gos och mys. Men den stör hela natten. Ska fortsätta med mina kvällsrutiner, men tror nog att jag ska försöka få igång bättre dagrutiner och nattrutiner också. Måste få bukt på det här. Man blir ju helt knäpp.

• Igloo79

katastrof här borta ikväll igen. Vet inte vad som tagit åt henne. Hon bara strular! Nattade henne vid 19:30. Sen dess har hon vaknat 6 gånger fram tills 22:30. Ett genomsnitt på 1 gång i halvtimman alltså. Nu har hon varit vaken i 30 minuter. Suck. Gråter, gråter, spänner hela kroppen och bara stretar emot. Även i famnen när man vaggar och vyssjar.

Hoppas att ni andra har bättre lycka med era nätter och att åtminstone någon där ute får sova.

Styrkekramar till er alla. Och didilej. Tack för länkarna. Jag kan finska, så ska surfa in där i morgon och kolla lite. Nu ska jag lägga mig och hoppas på lite sömn i alla fall.

• Igloo79

Achwell: Vad härligt. Skönt att du också kunde sova. Annars kan du ju vara så att man själv vaknar massor för att man är van. Hoppas att det håller i sig.

Här var natten kaos. Efter 10 uppvak slutade jag räkna. Då var klockan 1. Varken jag eller maken har sovit särskilt mycket. Men måste säga att det beror nog mycket på att jag håller på att sluta helt med nappen samt sluta amma/flaska på natten. Har upptäckt att amma och flaska bara är av ren vana hon vill ha. Så det är nog därför allt strular. Ska bli lite mer konsekvent med allt bara så att dottern inte blir förvirrad.

• Igloo79

Jaha, nu tror jag att jag vet vad problemet var inatt. Dottern är riktigt genomsnorig. Suck. Och jag som hade tänkt börja "kura". Vi får se. Kanske det inte bryter ut en riktig förkylning. Kanske, bara kanske det går bra ändå....

• Igloo79

28april: kul att det fungerade. Hoppas att det fortsätter så.

Melker: Kul! GRattis. Hoppas att det inte blir strul när maken är borta.

Här är det lite bättre än igår, men dock inte jättebra. Men ska inte tänka på det negativa. Hon har vaknat en gång sen hon somnade för 1 timma sedan och då var jag inne och sjöng för henne och la handen på magen (tassmetod?). Hon bökade lite och somnade sen om UTAN att jag behövde lyfta upp henne och vagga henne och utan att gråta en massor. Så det är verkligen positivt.

• Igloo79

Tack Achwell. Visst kände jag lycka till kramarna. Blev mycket glad för dem. Hur har natten gått för dig i övrigt. Du hade ju ett litet uppvak där som du gick och "väntade" på, men som gick bra.

Sitter här med dottern i knät och vi har varit vakna i 1½ timma. Natten har varit bättre än den innan trots att det inte blev amning/flaska/nappa. Visst hade den sina tillfällen då jag bara ville ge upp, men i det stora hela så var det ok. Hon lyckades få några längre sömnstretchar vilket också gjorde att jag fick sova lite. Jobbigast är ju klart när hon vaknar på natten och vill ha flaska/bröst och inser att det inte kommer - oj vilka lungresurser hon har!! Undrar vad grannarna måste tro. Det lugnar dock ner sig när jag går och vaggar henne.

Bestämde mig alltså att fortsätta "kurandet" trots en förkylninge. Bedömde att den inte var så "farlig" än. Kanske är dumt egentligen, men kände att fortsätter jag inte nu så kommer jag få några riktigt jobbiga nätter med förkylning i alla fall, sen kommer dubbelt upp när jag får börja om "kurandet" igen. Så pest eller kolera!

Håller med didilej att tassmetoden verkar vara bättre. Som sagt man står inte och ramsar högt när barnet ligger och skriker, utan tar upp det (som jag förstått det). Vilket också gör hela skillnaden för mig. Dock har jag nog tagit till mig lite av alla möjliga metoder. Använder mig av en nattningssång som jag sjunger när hon lugnat ner sig. Sjunger dock inte när hon skriker/gråter. Detta har jag tagit till mig från boken "Somna utan gråt" (tror den heter så på svenska). I boken står det att man bör sjunga den när hon är lugn och håller på att somna (till en början i alla fall) så att bebisen associerar sången med ett lugnt sömnigt tillstånd och inte med skrik och gråt. Sen när man "etablerat" sången kan man börja sjunga den när man till exempel börjar nattningen. Det blir som en signal för barnet att lugna ner sig och sova. (kanske lite likheter med AW's sova hela natten kur)

Tror egentligen att det finns många likheter med alla olika "kurer". Man får nog helt enkelt ta och plocka det som känns bra för en själv och använda det.

• Igloo79

Solsken i blick: Tråkigt med förkylning. vet hur det är. Vi är inne på tredje.

didilej: Jag håller med dig att Somna utan gråt har en hel del som är alldeles för oklart för bebisen att ta till sig. Som "gentle removal" (har den på eng.) av napp. Jag tror bara att det förvirrar att hålla på och ta bort napp, ge till baka, ta bort ...ja du förstår poängen. Vi har tagit bort nappen, amning/flaska och så får vi ta några "grisnätter" (som vi uttrycker det) ochhoppas på att hon lugnar sig om ett tag när hon kommit underfund att det går utan dessa saker.

Bra idé med tänder. Ska jag också använda mig av =).

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?