Tack Achwell. Visst kände jag lycka till kramarna. Blev mycket glad för dem. Hur har natten gått för dig i övrigt. Du hade ju ett litet uppvak där som du gick och "väntade" på, men som gick bra.
Sitter här med dottern i knät och vi har varit vakna i 1½ timma. Natten har varit bättre än den innan trots att det inte blev amning/flaska/nappa. Visst hade den sina tillfällen då jag bara ville ge upp, men i det stora hela så var det ok. Hon lyckades få några längre sömnstretchar vilket också gjorde att jag fick sova lite. Jobbigast är ju klart när hon vaknar på natten och vill ha flaska/bröst och inser att det inte kommer - oj vilka lungresurser hon har!! Undrar vad grannarna måste tro. Det lugnar dock ner sig när jag går och vaggar henne.
Bestämde mig alltså att fortsätta "kurandet" trots en förkylninge. Bedömde att den inte var så "farlig" än. Kanske är dumt egentligen, men kände att fortsätter jag inte nu så kommer jag få några riktigt jobbiga nätter med förkylning i alla fall, sen kommer dubbelt upp när jag får börja om "kurandet" igen. Så pest eller kolera!
Håller med didilej att tassmetoden verkar vara bättre. Som sagt man står inte och ramsar högt när barnet ligger och skriker, utan tar upp det (som jag förstått det). Vilket också gör hela skillnaden för mig. Dock har jag nog tagit till mig lite av alla möjliga metoder. Använder mig av en nattningssång som jag sjunger när hon lugnat ner sig. Sjunger dock inte när hon skriker/gråter. Detta har jag tagit till mig från boken "Somna utan gråt" (tror den heter så på svenska). I boken står det att man bör sjunga den när hon är lugn och håller på att somna (till en början i alla fall) så att bebisen associerar sången med ett lugnt sömnigt tillstånd och inte med skrik och gråt. Sen när man "etablerat" sången kan man börja sjunga den när man till exempel börjar nattningen. Det blir som en signal för barnet att lugna ner sig och sova. (kanske lite likheter med AW's sova hela natten kur)
Tror egentligen att det finns många likheter med alla olika "kurer". Man får nog helt enkelt ta och plocka det som känns bra för en själv och använda det.