• Achwell

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Solsken--> Jaha.. hmm.. vad synd att den hjälper bara en lite stund.. men, bättre lite hjälp än ingen alls

Anjoh-->Åh, vad härligt med en hel natt utan uppvak. Det känns som du hade liknande kväll natt som mig Somnade utan napp, men vaknade och fick napp och sov sen heeeeeela natten. Sen på det så strålar solen ute! Åh, så härligt! Vi ska definivt ut en sväng. Tyvärr har snön blivit slask och just nu ute är det mest is och slask om vartannat. Så någon pulka blir det inte. Men jag tror vi ska gå till lekparken och gunga lite. Hittade nämligen en lekpark där det fanns en babygunga

Hon hade svårt att somna nu på fm.... svårt att veta om det är trötthetsgnäll eller "ont- i-tänderna"-gnäll... Somnade till slut ioförsig vilket var det viktigaste

• Achwell

Vi har satt en gräns på att hon får sova till senast 17.30. Men vill nog sätta gränsen till 17 numer. Det märks på henne att hon kan vara vaken längre nu än för en månad sen.

Det brukar vara så här... hon sover till ca 11 / 11.30 och sen är det lunch 12, sen är hon pigg o vaken i typ 3-3½ timme, så hon sover igen efter 15. Sen brukar hon vakna av sig själv vid 16  / 16.30. Men det är när vi är hemma. Oftast så är vi o hälsar på mormor eller liknande så då går vi hem på eftermiddagen och då sover hon i vagnen när vi går. Jag brukar ta en omväg hem så vi är ute i minst en timme. Så fort vi kommer hem och rullar in vagnen så vaknar hon ...... så jag har aldrig behövt väcka heller. Men som sagt var, gränsen är någonstans mellan 17 . 17.30 och ungefär 3- 3½ timme efter att hon vanknat så är det läggdags för natten.

Angående alvedon - så vet jag faktiskt inte...? Slå en pling till bvc och kolla med dom för säkerhetsskull....

• Achwell

Igloo79--> Vad kul att ni var till simhallen Jag och lilltjejen badade i badkaret tillsammans för första gången för någon dag sen... hon tyckte det var jättekul...... Har ni varit på babysim innan eller?

Ja, visst, ta det lungt i helgen, det får väl bli som det blir nu när ni har främmande.Hoppas natten går super

Sqti-->Skönt att läggningen gick bra och hoppas natten blir lika bra

Läggningen här gick också bra. Hon var dock uppe i varv så in i norden innan. Redan vid 17, när jag satte henne i gåstolen efter middagen så var hon på kanonhumör. Hoppade upp o ner, gjorde grimaser, hojtade, skrattade, spruttade med munnen. Ja.. man kunde nästan tro att hon fått kaffe eller nått, var så pigg så. Jättekul! Men sen fick hon välling och lugnade ner sig lite och jag lade henne 20:15. Redan 20:45 vaknade hon och var så ledsen, sådär PANG bara?! Hon måste ha drömt något. Så även denna kväll så slutade det med att hon fick nappen.

Hur har det gått för er andra då?

Ha nu en skön kväll och sov gott inatt - alla - bebisar som föräldrar

• Achwell

Det verkar som om de flesta haft bra nätter - vad skönt

Igloo79--> Tonåring ja du.. hehe. Hennes far har ett enormt sömnbehov, kanske hon fått det av honom

Dagen har ju iomed hennes lååååånga sovtid blivit aningens konstig. Åt lunch 13:30 istället för 12, sover nu em men får bara sova till 17.30 (jag får väcka henne tror jag) annars blir det ju jättesen läggning. Allt blev förskjutet liksom. Men, det var bra skönt med en sån lång sovmorgon.....

Jag känner igen det där med att det tar längre tid för dom att somna vid dagvilorna. De senaste, ja, jag vet inte men kanske 3-4 dagarna så har det varit så. Hon blir trött så man lägger henne, men dels så lägger man henne senare än förut och när man lagt henne kan det ta 20-30 min innan hon somnar. Hon ligger och pratar, sjunger och kastar omkring sina mjukisdjur så hon är inte arg eller ledsen.... Men det är bara på dagvilorna som hon håller på så.

• Achwell

Hej SaraF och välkommen!
    För det första tycker jag att du ska strunta i grannarna.... Visst... det skulle det vara bra tråkigt att vara granne när barnen vaknar och skriker... men.. man får väl flytta då kanske. Du kan ju inte rå för att ditt barn skriker... Nåja, jag tycker det är jättesvårt att veta om du ska ta fajten nu eller sen. Just nu är hon antagligen i separationsfasen och då kanske det är bättre att ni är henne nära, det är nog jobbigt som det är ändå för henne. Så om ni orkar hålla ut tills det går över så tror jag det är bäst för henne. Men hur känner ni, orkar ni hålla ut? Är det jobbigt för dig/Er eller går det okej?

Hon verkar ju somna bra själv på kvällen ialla fall. Det är ju jättebra!

Lycka till inatt!

Här gick läggningen okej, men gav henne napp nästan direkt... hoppas det går lika bra som de andra nätterna med napp.

Kram på Er och sov gott!

• Achwell

Javisst, så länge som det fungerar bra för en själv och ens barn så är ju det jättebra!

Jag har fått lite dille på det där med nappen..... hmmm.... Nästan så jag går emot mig själv *scitsoooooo*.

"Klart jag ska ge henne nappen, hon sover så bra, är så trygg med den"
    "Nej, du vet väl vilka problem vi hade med den för någon månad sen"....

Men vi hade ju problem förut med nappen. Hon tappade den hela nätterna och dit vill man inte igen. Så jag drraaaaar mig för att ge henne den när hon ska somna. Men än så länge så sover hon bra med den.... jag får väl ta den "fajten" när det blir bök med nappen igen.... Med lite tur kanske hon lär sig hitta den själv

• Achwell

Hej tjejer!
    Natten här gick bra, inget uppvak - yippi! Hon sov till "normala" kl 7.15. Men det är ändå lite för lite för henne, hon blir trött igen drygt en timme senare. Gav henne lite välling och nu sussar hon igen.

Sqti--> Hur gick natten nu då, du hade några uppvak där på kvällen.

Igloo79--> Skönt att natten gick bra. Det där med en dagvila kontra två.. ja...jag vet inte, det är svårt. Du vet ju bästa hur din tjej är. Jag har läst att det är runt 1 års ålder som det brukar bli en dagvila. Men det är ju individuellt........ Det vore ju jobbigt för dig / Er om du lägger in den för tidigt. Kanske hon då får uppvak och "tror" att när du lagt henne för kvällen att det är en eftermiddagslur och vaknar igen... och då är vaken ett tag? Kanske du ska avvakta ngn vecka för att se om du ser ett tydligt mönster i att hon sover allt senare och senare på eftermiddagen. När brukar hon läggas för natten? Min tjej läggs vid 20-tiden. Jag ska till bvc på onsdag så jag ska fråga de om just det där med em-luren och när man ska går över till en dagvila..... samt om jag lägger henne för sent kanske? Jag har ju hört att det är många som lägger sina för natten vid 19.

• Achwell

Hej på Er!
    Anjoh --> Min tös äter 6 ggr per dag. Amning, välling, lunch, mellis/amning, middag och sedan välling på kvällen.

Här har natten varit bra - hon sover hela nätter och uppvaken är som sagt var sällsynta. Jag har lite gett upp det där med att lägga henne utan napp. Det slutar ju ändå med att hon får napp. Det känns ju som om man bara förvirrar henne.....

Idag stundar lunch hon farmor... Skönt att bi omhändertagen så där...

Hoppas ni får en trevlig dag!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?