• mindless

Vad betyder midnight oil?

Som de flesta vet finns det ju ett australiensiskt band som heter Midnight oil. Har aldrig funderat på vad det betyder [mer än ordagrant så klart] men idag när jag slötittade på cityakuten var det någon som använde uttrycket i en mening. Hängde dock inte riktigt med på sammanhanget. Är det någon som vet vad det betyder?

Detta är för övrigt den första tråd jag postar på FL. Om nu någon bryr sig.

• Svar på tråden Vad betyder midnight oil?
  • Trinity78

Burning the midnight oil = jobba väldigt sent/mitt i natten

Gravity always wins
  • mindless
    Trinity78 skrev 2008-01-16 15:33:33 följande:
    Burning the midnight oil = jobba väldigt sent/mitt i natten
    Där ser man. Aldrig hört tidigare. Vet du om det är en vanlig term? Amerikansk? Australiensisk? Är det någon skillnad på detta uttryck och att säga att man jobbar "the graveyard shift"?

Många frågor som söker svar.
  • Åsa

Intressant. Aldrig reflekterat över att det kunde betyda något särskilt. (Och det är åratal sedan jag hörde Beds are burning när jag nu tänker efter.)

• lindalag

Grattis till första tråden! Känns det bra?

Faber quisque fortunae suae, tänk på det!
  • mindless
    lindalag skrev 2008-01-16 17:30:52 följande:
    Grattis till första tråden! Känns det bra?
    Det känns bara bra tack, om än lite pirrigt. En helt ny värld har öppnat sig.
  • Balehead

Alltså något i stil med vårt svenska "Och här lyser flitens lampa minsann"?

• Isolde

"Burning the midnight oil" är vad jag vet ett allmänt engelskt uttryck. Inte specifikt australiensiskt, alltså.

"Flitens lampa" kan väl brinna när som helst på dygnet?

"Working the graveyard shift" gör man väl bara om man jobbar på ett specifikt nattskift (som läkare, brandman, skiftarbetare i fabrik etc.) medan "midnight oil" handlar om allt från att läsa läxorna sent till att arbeta över långt in på natten. Inte om skiftarbete, alltså.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m27894250.html
Svar på tråden Vad betyder midnight oil?