• jellona0507

Hur gör man ärt puré & broccoli puré själv?

Har idag börjat med mat smakisar till Engla. Hon är 4½månad nu.
    Hon fick idag morots puré, och det älskade hon. Var en färdig burk från affären. Ska försöka göra eget idag. Vet dock inte riktigt hur man gör!

Någon som vet hur man gör:

ärtpuré?
    morotspuré?
    broccolipuré?

ev. även majspuré?

Kom gärna med andra förslag, vad som passar från 4½månad och uppåt. Ska köra morot några dagar till, dock älskade hon det direkt. Slukade halva burken på väldigt kort tid! Blev sur när hon inte fick mer!

Tack i förväg!

Minya 050727 & Engla 070828
  • Svar på tråden Hur gör man ärt puré & broccoli puré själv?
  • miie

Det är väl bara att koka och mosa tex med gaffel eller med en mixer om du har det. Konsistensen kan du få till genom att lägga till lite vatten i taget. Broccoli är ju lättare att mosa med mixer än med gaffel då då..

Sen är det bra att ha lite fett i också. De behöver ju det. Fast om du ammar mycket fortfarande så kanske det inte behövs. Men olivolja eller så lite grann efter tycke och smak. Så småningom kan du ju spica upp det med lite kryddor som tex. vitlök, örtkryddor eller så. Men ta då inte för mycket vitlök för allt i världen...

• Pixxi

Mosa i mixer eller koka o trycka genom en sil

• jellona0507

Tack för era svar!

Jag fixade morots puré nyss. Ska köpa hem frysta ärtor och lite broccoli imorgon och frysa in det också. Fick 2st iskubs former med morots puré. Det räcker väl nu under smakis tiden.
    Nu är jag verkligen glad över mixern/blendern jag fick i julklapp. Hur smidigt som helst. Ner med allt i "kannan", på med locket, sen på med maskinen.

Hur mkt matfett ska man ha med? Jag hällde i 1½matsked nu. Var kanske för mycket?

• Ver a

Ärtor och majs är bra att mixa först och sedan trycka genom en sil (du får jobba lite). På så vis blir du av med skalresterna

• bb68

Jag har pressat både majs och morotsbitar till min 4,5 månaders i vitlökspress och sen tillsatt lite flytande margarin då fett ska vara bra, jag antar att det går att göra lika med ärtor (bra för skalen stannar i pressen. Potatis är lätt att mosa med gaffel men palsternacka körde jag storkok på och mosade i matberedaren med margarin för slätare smet. frös sen ner i istärningfack jättebra!!

• bb68

Såg efter att jag gett min son burkmajs att man rekommenderas att ge frusen majs då burkmajsen har för mycket salt!!

• Torvald

Ett tips!
    Jag gjorde ett JÄTTELASS med potatismos och frös in i enlitersfryspåsar, en lagom stor klutt i varje. Då har man en bas som man kan variera i oändlighet!
    Jag gjorde först en massa olika sorter och frös in, men det är rätt surt när man inser att man har hela frysen full med palsternackspuré och så gillar ens lilla prins/essa inte smaken...
    Så, med potatismos kan man värma på det i mikron samtidigt som man tar fram vattenkokaren och blancherar (häller över kokande vatten på) antingen
    en broccolibit
    en blomkålsbit
    några gröna ärtor
    eller majs
    riven morot
    en köttbulle
    en liten bit fiskpinne (ta bort paneringen)

eller vad man nu har i frys eller kyl. Busenkelt! Skitbilligt!
    Jag önskar att jag kommit på det från början!

• Torvald

Ja, och så kör man "smaktillsatsen" i vitlökspressen.
    Riven morot är ju lite bitigt, så vänta med det ett slag. Men vid sju-åtta månader var det en storfavorit här!

• spook

Jag tycker att det går bra att mosa det mesta, både grönsaker och kött/fisk, med stavmixer, men VARNING för att mosa potatis med en sån - det blir väldigt lätt som klister! Använd vitlöks- eller potatispressen i stället, beroende på hur mkt man vill göra.

När jag gjort ärt- och majspureer har jag förresten inte brytt mig om att "sila" den efter att jag mixat, det verkar som tösen (snart 7 mån) tycker att det är ok ändå.

Vad gäller fett har jag haft i lite på måfå, kanske någon matsked per portion, ibland olja och ibland smör. Nån tesked grädde kan också hända att jag rör ut geggan med så det blir lite trevligare konsistens.

Ett annat tips (som funkar för oss i alla fall) är att alltid krydda maten - med basilika, oregano, dragon, timjan eller t o m curry. Jag har också försökt göra köpematen mer aptitlig med mina Santa Mariaburkar - får lite undrande blickar på öppna förskolan ibland .

• banantelefon

Äsch... jag lägger in dem...

Morotspuré
    3 morötter
    2 potatisar
    kokvatten
    2 msk matfett

Rotsakspuré
    1 morot
    1 palsternacka
    1 potatis
    kokvatten
    2 msk matfett

Majspuré
    200 g majskorn (djupfrysta)
    2-3 potatisar
    kokvatten
    2 msk matfett

Blomkålspuré
    200 g blomkål
    1-2 potatisar
    kokvatten
    2 msk matfett

Palsternackspuré
    3 palsternackor
    2 potatisar
    kokvatten
    2 msk matfett

Ärtpuré
    200 g gröna ärtor (djupfrysta)
    1-2 potatisar
    kokvatten
    2 msk matfett

Broccolipuré
    200 g broccoli (färsk eller djupfryst)
    1-2 potatisar
    kokvatten
    2 msk matfett

Beredning av grönsakspuréer
    Skölj och skala grönsakerna. Använd så mycket vatten att det precis täcker grönsakerna. Koka alltid upp vattnet först. Salta inte! Skär grönsakerna i jämnstora delar. Koka dem mjuka, men inte mer. Ta upp grönsakerna i en matberedare eller mixer. Tillsätt ungefär 1/3 av kokvattnet. Tillsätt matfett som har minst 80% fettinnehåll. Mixa till en slät konsistens - OBS! de första puréerna ska vara lösa. Frys in i istärningslåda.

• banantelefon
    Äpplemos
    3-4 äpplen
    vatten
    socker

Skala och klyfta äpplena. Koka upp lite vatten i en kastrull. Lägg i äpplena och koka dem till mos. Söta med lite socker om det behövs.

Päronmos
    Se ovan, byt ut frukten mot päron.

Blåbärspuré
    Se ovan, byt ut frukten mot blåbär.

Katrinplommonpuré
    200 g torkade, kärnfria katrinplommon (= 1 påse)
    ca ½ liter vatten

Lägg katrinplommonen i blöt över natten. Koka dem nästa dag mjuka i blötläggningsvattnet. Mixa dem i matberedare till ett slätt mos. Söta med lite socker om det behövs.

Aprikospuré
    Se ovan, byt ut katrinplommonen mot aprikoser.
  • banantelefon

Kycklingpuré
    1 kycklingfilé
    ca 3 dl vatten
    ½ morot
    ½ palsternacka
    1-2 msk matfett

Koka upp vattnet - lägg i kycklingfilén. Tillsätt rotsakerna, skalade och skurna i bitar. Koka i ca 10 minuter, kycklingköttet måste vara ordentligt genomkokt. Tag upp och skär kycklingköttet i bitar. Lägg kycklingköttet och rotsakerna i matberedaren, tillsätt matfett, späd med kokspad och mixa till slät konsistens.

Köttfärssås
    2 dl krossad tomat
    1 liten finhackad gul lök
    1 vitlöksklyfta
    ½ msk kinesisk soja
    ½ köttbuljongtärning
    2 msk tomatpuré
    300 g köttfärs
    1 finriven morot
    1 tsk oregano
    salt, peppar
    ev ½-1 dl vatten + ½ msk vetemjöl till redning

Koka upp krossad tomat, hackad gul lök, pressad vitlök, soja, buljongtärning och tomatpuré. Lägg i lite färs i taget under omrörning, låt koka upp emellan. Lägg i de finrivna morötterna och redningen. Låt såsen koka i 5 minuter. Smaka av med ev kryddor och låt såsen få ett uppkok.

Kokt fiskfilé
    500 g fiskfilé av torsk eller rödspätta
    2 msk vatten
    2 msk pressad citron
    1-2 msk matfett
    1 krm salt
    ev dill, persilja

Kontrollera att det inte finns några ben i fisken. Lägg fisken i en låg, vid kastrull. Tillsätt vatten, citron, salt och margarin. Klipp gärna över lite dill eller persilja. Sjud fisken under lock på svag värme i 5-10 minuter.
    Servera gärna med vit sås och potatispuré.

Vit sås
    4 dl mjölk
    2 ½ msk vetemjöl
    1 msk matfett
    ½-1 dl fiskspad
    lite vit-, svartpeppar

Vispa ut vetemjöl med 1 dl utav mjölken. Lägg i fettet och resten av mjölken. Låt såsen koka upp under omrörning. Koka på svag värme i 3-5 minuter. Späd med fiskspad till lagom konsistens.Smaka av med lite peppar.

• Älskar att vara mamma

Jättebra recept! Men man ska väl inte använda salt i maten innan barnen är över året? Det finns en jättegod saltfri buljong som jag brukar använda i köttfärssås och grytor för att få lite mer smak.

• jellona0507
    banantelefon skrev 2008-01-25 10:10:12 följande:
    Spana in min blogg... inläggen angående puré. Där har jag med recept jag fått genom bvc.
    Tack för alla dina recept! Ska skriva ut dessa på papper och spara! Var väldigt bra recept!
  • Jiiipppiii

Banantelefon: Vad mycket bra recept.. Sparas absolut!!!

Svar på tråden Hur gör man ärt puré & broccoli puré själv?