• vicki fredde

Ni som fått bricanyl för att stoppa värkar, hur har det gått för er?!

Hej!

Har precis kommit hem från en lång vecka på sjukhus då jag fick riktiga värkar för prick 1 vecka sen.. de gav mig bricanyl sprutor och sprutor för lungmognaden ifall att bebisen ville sig ut ändå.. jag svarade inte så bra på sprutorna och hade fortfarande värkar så de gav mig dropp som var starkare som skulle göra så att värkarna skulle avta. Jag hade öppnat mig 1 cm och hade fortfarande värkar trots allt för att förhindra det men de glesade ut rejält så nu har jag rejäla sammandragningar några ggr per dag fast inte så att de håller i sig så som de gjorde innan så jag fick komma hem.. Nu är det ingen som kan säga eller veta när bebisen vill komma ut han kan komma vilken dag som helst i stort sätt så det känns lite jobbigt att inte alls veta på ett ungefär.. Men varje dag han får vara kvar i magen är positivt så det är bara att stå ut med dessa sammandragningar...

Nu undrar jag lite till er som haft som mig och fått bricanyl samt dropp hur länge eran bebis fått stanna i magen?! Vet att det är olika men är intressant att få höra hur länge ni gått efter att ni blivit stannade???

Ovissheten är det värsta ...

• Svar på tråden Ni som fått bricanyl för att stoppa värkar, hur har det gått för er?!
  • Honeymother

Jag väntade mina flickor när jag  i v 32 blev inlagd för att jag öppnat mig 4 cm. Jag låg inne på sjukhus i nästan 3 veckor i strikt huvudstupa sängläge. Jag fick liksom du ligga med dropp och fick sprutor för lungmognad. Hela den tiden är som ett dunkel för mig men jag vet att jag låg med dropp i princip hela tiden på sjukan, för värkarna gav inte med sig helt. Jag kommer inte ihåg om jag hade droppet varje dag eller om de gjorde korta uppehåll.

Jag fick dock för tidig vattenavgång och födde mina  tjejer 3-4 dagar senare, v 35.

Stolt mor till 3 unika Honeybees
  • Kuben

Jag blev inlagd v 30 efter vattenavgång - fick bricanyl och bebben väntade på sig 3 veckor + 1 dag.

• vicki fredde

Kul att höra att ni fått behålla era små i magen en liten stund till vi får se hur det slutar för oss..

Inga fler som varit med om liknande ?!
    Fler som fåt bricanyl som fått ha kvar bebis i magen ett tag efter det?

• EmiliaG

Jag hittade denna tråd av en slump... men var med om liknande situation och hotande förtidsbörd då jag väntade Mikael sommaren -06.

Utdrag ur bloggen:
    "Har legat inlagd 17-19/6 på DS pga sammandragningar (egenligten mer eller mindre etablerade värkar).
    Pyret ville visst titta ut redan nu verkade det som, men nu är värkarna stoppade och jag har fått order om vila i hemmet minst några veckor i alla fall! Läskig upplevelse, men nu vet jag hur värkar känns och fungerar!

Värkarna kom regelbundet med 4min mellanrum med start vid kl.1 natten mot lördag... poff så var de bara där utan förvarning! Profylaxandningen hjälpte mig en hel del... Obehagligt som sjutton att slås av en riktig värkvåg. Riktigt skrämmande... men nu är det lungt och jag hoppas det håller sig några veckor till, men får knappt göra något alls... mestadels bara vila och hoppas att inga sammandragningar startar igen på några veckor.

Nästa gång blir det troligen förlossning sa läkarna... "

Jag fick sprutor och sedan dropp. Ordinerades sängläge om minimal aktivitet. Inget andsträngande, ingen stress, ingen sex, ingen motion, helst bara sängläge och ev. toalettbesök vid behov.  

Jag var då i v.32+5 när detta startade och vid undersökning på gynakuten så var livmodertappen förkortat och påväg att öppna sig, droppet och sängläget gjorde tillslut att värkarna avtog. Fick med mig Bricanyltabletter hem... men vilandet var det som hjälpte bäst. Mikael föddes sedan i v.39+3 tror jag det blir... så han stannade kvar där inne nästan tiden ut. BF var 7/8!

Hoppas allt går bra för dig! Och ta det riktigt lungt och försök att ej stressa upp dig! Du har tiden på din sida... gått en bra bit av graviditeten!

• Trolltrio

TS! Ser att du är i samma sits som jag var förra sommaren under min förra graviditet. Åkte in med kraftiga sd i v32+4, var då öppen en cm, och tappn mjuk och kort.
    Fick först bricanylinjektioner, sedan dropp, men inget av det tog bort sammandragningarna helt, men glesade ut dem. Fick åka hem tillslut, trots sd, med vetskapen att startar det igen stoppar de inte.
    I v34+3 gick tillslut vattnet, och då tog det full fart, sonen föddes samma dag.

Nu är jag gravid igen, tror vi har samma bf! och har varit sängliggande sedan v28 pga sd. Opåverkad tapp än så länge, men har sd var 8e min dygnet runt i vila, mer om jag rör mig. Hoppas på att få vara hemma så länge det går, vill helst inte föda före v34.

Håller tummarna att din bebis stannar länge!

• lelle1

Japp, min är fortfarande kvar i magen, Har legat inne flertalet gånger sen v 27 fick i princip bara gå på toa när det var som värst. Dom har sagt att om det skulle börja nu så stoppar dom det inte längre 34+0.
    Men har han stannat så här länge så stannar han nog ett tag till tror jag...

Lycka till, !!!

• vicki fredde

Fler som varit med om liknande?!

• vicki fredde

Tack hoppsan06 ska kika in där

• Glad i hågen

En kompis till mig var sängliggande i 2 mån. Ordinationen från läkaren var att hon bara fick trycka på diskmaskinsknappen och äta praliner

• Miii

Jag åkt in när ja va i vecka 33 och då visade det sig att min livmoderstapp var helt ut plånad och ja hade börjat att öppna mig. Blev inlagd o ordinerad sängläge va ett par vändor på förlossningen med förväkar och fick vid ett tillfälle, sputa mot lungmognad och dropp för att stoppa för tidig börd. Fick min son i v 37.

väntar nr 2 nu och är orolig för samma sak igen!
  • vicki fredde

Mii: Ok men då fick du behålla bebisen några veckor till iallafall så den hann bli lite större
    Men under de veckorna hade du fortfarande en massa sammandragningar eller avtog de efter droppet?
    Hur startade förlossningen andra gången ? gick vattnet eller började det med värkar?

Känns så jobbigt att hela tiden gå och tänka att bebisen kanske kommer snart eller att jag kanske går hela tiden ut..
    Normalt sätt så oroar man sig inte ens i denna vecka att bebisen ska komma men nu är läget annorlunda och tankarna finns där hela tiden.. Hoppas på det bästa!!!

• MmmJennie

TS: Jag har vart me om precis samma sak som du! Min bebis ville ut första gången i v30+ men då lyckades dom stoppa förlossningen med enbart en spruta bricanyl.. o efter 6 timmars övervakning fick jag åka hem. Nästa gång bebis ville ut var i v33+ då hjälpte inte bara en spruta.. utan värkarna fortsatte så då blev jag inlagd o fick bricanyl-dropp o bebis fick 2 doser med kortison för lungornas skull. Efter ett par dagar fick jag åka hem. Nu i tisdags den 15/1 (v36) gjorde bebis ett nytt försök, kom in på förlossningen med värkar som kom med 2-3 min mellanrum.. tyvärr var jag bara öppen 1cm o fick åka hem igen o avvakta starkare SD/värkar... o här sitter man fortfarande =( Hoppas på starkare SD/värkar nu... mår så dåligt varje dag.. ont överallt =( Är i v37.

Lycka till...
    Kram!

• Lilu

Blev inlagd i v.32 med bricanyl. Öppen 2 cm. Fick åka hem med bricanyltabletterna. Slutade äta dom v.38. Sonen är född v.40+4

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • SvenThorstens

Läs gärna min graviditetsblogg och presentation! Min Felix ville ut i v 24, blev stoppad med sprutor och dropp, var inne flera gånger och hade stränge restriktioner om vila, han kom i v 40+4!

Lycka till o håll ut! I vilken vecka är du?

Kram

• vicki fredde

Ok, då ska jag läsa på din sida
    Jag är i v.33 nu..

• vicki fredde

Igår på eftermiddagen satte värkarna igång igen de var rätt täta med 2-3 minuter mellan och varade ca 50 sek..
    Jag tänkte att innan jag ringer in igen så avvaktar jag och ser om de blir stakare, för värkarna gjorde ont men ändå inte så ont att jag behövde åka in. Kvällen gick och de var fortfarande kvar jag tog ett bad och de var kvar ändå.. till slut gick jag och la mig det tog ett tag innan jag kunde somna för de gjorde tillräckligt ont för att störa mig.. Nu på morgonen var de helt borta eller jag har sammandragningar så magen blir hård ibland men inte så de gör ont.

Hur ska man orka ha det såhär om detta kommer att fortsätta i veckor för mig?! Nu är det 2 veckor sen det satte igång på riktigt och jag känner mig helt slut av att gå med dessa värkar..

Jag vet att det är bra för varje dag bebisen får stanna men man blir så less på att ha såhär

• SvenThorstens

Hej igen!
    Va besvärligt för dej! Vet hur du har det...jag levde med frustrationen och oron sen v 24 med många episoder av täta regelbundna sd/värkar och många turer fram och tillbaka till förlossningen...det är SÅ stressande. Och jag förstår din kluvenhet angående att föda nu eller inte! Mitt enda råd är att leva i nuet! Tänk inte att det ska hålla på så till vecka 40 och räkna ner utan räkan i stället varje ny dag som ett plus för bebisen! Kasta almanackan i sjön helt enkelt!
    Stor kram

• Trolltrio

vicki fredde: Så jobbigt! Jag hadeunngefär samma grej i går, och även kvällen/dagen innan. Regelbundna sd, som vara de i dryga minuten o gjorde rejält ont. Tog bricanyl båda kvällarna, men ändå satt det i i upp till 5 timmar efteråt. Kroppen är helt slut nu, och inte känns det bättre av en praktförkylning heller.

Förstår dig fullstängigt att du är less, känner detsamma. Har tyvärr inget uppeppande att säga, mer än att vi får stötta varandra i eländet...

Svar på tråden Ni som fått bricanyl för att stoppa värkar, hur har det gått för er?!