• Virgo82

Vilka veckor är tillväxtperioder?

Som rubriken :)

• Svar på tråden Vilka veckor är tillväxtperioder?
  • lola0626

enligt boken: Växa och upptäcka världen är det följande veckor: kan ju dock variera och man ska utgå från Bf.
    5v
    8v
    12v
    19v
    26v
    37v
    46v

• lillabella

vad innebär "tillväxtperioder"? min dotter är 12 vwckr nu och blivit jätteklängig och sover oroligt samt allmänt missnöjd stora delar av dagen. tillhör der?

• lola0626

egentligen menas det med utvecklingsfaser. barnet blir mer klängigt och ändrar beteende under en tid, för att sedan åter komma ur fasen med nya färdigheter..

min son hade oxå en skitjobbig period vid 12v..

• sofanda

Jag har alltid tolkat tillväxtperioder som de perioder då de växer och går upp i vikt...inget av mina barn har följt något specifikt schema...utan man har märkt av tillväxtperioderna på att de äter mer....

• Busbellan

Tillväxtperioder och utvecklingsfaser är 2 olika saker. Utvecklingsfaserna är dem som lola0626 skriver. Sen finns det tillväxtperioder också, men jag vet tyvärr inte när de är.

Varför göra idag det man kan göra imorgon....
  • lillabella

då är det fullt normalt att hon har blivit gnällig och allmänt missnöjd just nu då? hur länge brukar det hålla i sig? ska bara va i famnen hela tiden,vill inte va i babygymet el sittern längre

• Virgo82

Okej :) tack för alla svar! Jag visste inte att det var 2 olika saker. Det jag menade var nog utvecklingsfas. Det stämmer in på vår tjej. Under vissa veckor ändrar hon som sagt beteende och blir mer missnöjd och lite klängigare. Hon har haft en sån period i v 3. Nu är hon 5v.

• sofanda

Det är som med alla olika individer...omöjligt att säga, det är individuellt!

• Busbellan
    lillabella skrev 2008-01-16 18:46:50 följande:
    då är det fullt normalt att hon har blivit gnällig och allmänt missnöjd just nu då? hur länge brukar det hålla i sig? ska bara va i famnen hela tiden,vill inte va i babygymet el sittern längre
    Jag kollade i min bok "växa och upptäcka världen" där står det att 12 veckors fasen börjar vid 11-12 veckor och sen kommer en lugn period när barnet är 12-13 veckor, så ca en vecka får du nog stå ut.
    Men ju äldre barnet blir detsto långvarigare är faserna.
    Varför göra idag det man kan göra imorgon....
Svar på tråden Vilka veckor är tillväxtperioder?