• lotta26

    när börja med mjölk?

    när ska man börja med o ge mjölk. o varför ska man inte ge det innan? va det som e farligt o va kan hända?

  • Svar på tråden när börja med mjölk?
  • C r e d o

    Oj, mina på 4,5 og 3,5 dricker fortafarande "röd" mjölk, varför ska de ha lättmjölk?

    Ang. att vänta med mjölk, det är inte pga att mjölk är skadligt på något sätt utan pga det relativt låga näringsinnehållet och att det ger mättnadskänsla som gör att barnet då inte äter tillräckligt med annan näringsrik mat.


    * Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • EJN
    stinaflina skrev 2008-01-16 22:46:28 följande:
    Detta hittade jag på netdoktor;Vänta med mjölk till 1 årMjölk är ett bra livsmedel med många viktiga näringsämnen som till exempel kalcium, B-vitaminer, magnesium och fosfor. Därför är det bra att använda standardmjölk i smakportioner till barn under ett år (till exempel ihopmosat med potatis). Men eftersom mjölk innehåller relativt lite järn samtidigt som det mättar snabbt kan det för små barn konkurrera ut andra järnrika livsmedel om de dricker mjölk som dryck.Från och med ett års ålder kan du med fördel servera mjölk som måltidsdryck till ditt barn, mellanmjölk kan vara bra att använda tills barnet är tre år, därefter är lättmjölk lämpligt.Ett av många OLIKA svar.De flesta antyder att man ska vänta, men inte hur länge.De flesta dricker ju mjölk. Hur gör alla?Vi började ge äldsta dottern mjölk när hon var kring 8 månader.och då ytterst försiktigt. Att dricka till maten fick hon vid dryga 1.Hmmm...
    Har också fått lära mig detta, och har tänkt att gå efter det. Men sen får man väl använda sitt sunda förnuft, om barnet tycker om mat och äter bra och mycket så får det säkert i sig allt det behöver, även om man börjar dricka mjölk lite tidigare.
    Det är ju rekommendationer, man anpassar ju oftast lite efter sitt eget barn, även om man följer i stora drag.
  • pajas01

    varför ska man ge lätt mjölk.. de dricker ju vi aldrig här hemma utan bara vanlig standrad mjölk..

  • Snovit 79

    Jag började vid 4-5 månader med min son, jag var ännu yngre.
    Jag och en kusin fick barn samma år och våra rekommendationer var att blanda massor av fett pch grädde i maten, för barnen inte gick upp i vikt osm dem skulle.

    Mjölk ska dem vänjas med precis som allt annat, har man därimot laktosintollerans som mor/far så ska man vänta till 1 års ålder.

  • högbergarna

    Finns ju forskning som pekar på att barn som dricker lättmjölk i större utsträckning är överviktiga. Och att bland de barn som ÄR överviktiga är övervikten MINDRE hos de barn som dricker standardmjölk. Här ges inget annat än riktiga grejjer.

    När sonen som nu är 3 var ca 6 månader sa de på bvc att det är bra att börja vänja vid lite mjölk för att man upptäckt att barn som börjar med mjölk vid 1 år ofta inte lär sig tycka om mjölk. Konstigt tycker jag som för 3 år sedan lärde mig gilla squash.. Smaken ändras ju eftersom smaklökarna blir färre och färre genom livet. Tror jag kommer börja ge liten skvätt mjölk i min snart 6 månaders gröt om kanske någon månad..

  • elinorlilja

    Min BVC sköterska sa att jag kunde ge alla typ av mat till min (snart 5 månaders dotter). Det är bara att ge sa hon!. Sedan frågade jag om salt och hon sa att det inte är något farligt alls så länge det inte är för salt.  Hon sa att de forskas för mycket om allt och hon kunde tro att man förr i tiden gav sil och potatis till sina små:). Sedan kanske man itne ska ge FÖR mycket mjölk för de ska ju inte bli mätta på bara det.

  • Nathaley

    Jag tror de där med lättmjölk har med dagens övervikt att göra och även att vi äter mycket fett som fet ost, fet korv osv osv. Men är man av normal vikt finns det väl ingen anledning för lättmjölk? Barn behöver fett.

  • Johan70
    C r e d o skrev 2008-01-16 22:52:58 följande:

    Oj, mina på 4,5 og 3,5 dricker fortafarande "röd" mjölk, varför ska de ha lättmjölk?

    Ang. att vänta med mjölk, det är inte pga att mjölk är skadligt på något sätt utan pga det relativt låga näringsinnehållet och att det ger mättnadskänsla som gör att barnet då inte äter tillräckligt med annan näringsrik mat.


    Barn skall inte dricka lättmjölk alls, vad jag förstår. Lättmjölk kan man börja dricka i tonåren om man är överviktig, annars när man har blivit vuxen.
Svar på tråden när börja med mjölk?