• HeddaBigBum

    Hur väljer man en mäklare?

    Vi planerar att sälja vårt hus inom en snar framtid, men har nu kommit fram till att vi inte riktigt vet vad "man ska fråga".

    Hur mycket tar de betalt? Procent? En fast summa En fast summa OCH procent efter ett visst pris?

    Vad sköter mäklaren i själva köpet? Får man hjälp med hur mycket skatt som ska betalas?

    Hur lång tid innan man vill få huset sålt ska man påbörja processen?

    ALL hjälp och ALLA tips uppskattas!!

    P.S. Vi ska flytta utomlands och vi äger ett radhus utanför Stockholm (har inga lån).


    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-26 13:09
    Vi kontaktade 5 mäklarfirmor och de här svaren fick vi:

    #1.

    Förfrågan angående er bostadsrätt i Brf XXX
    Vi har stor erfarenhet av försäljningar i ert område då vi varit verksamma där sedan friköpandet av området när detta skedde år 2003. Vi samarbetar idag med er botadsrättsförening och tar hand om de försäljningar av de bostäder som föreningen säljer som har varit hyresrätter i ert bestånd. Så vi har stor kunskap om föreningen samt området.

    Angående er fråga om hur lång tid det tar så behöver vi ca 2 veckor innan första visning för att hinna med allt förarbete som t ex fotografering, beställning av planbeskrivning etc.

    Om er tanke är att flytta till sommaren så tycker jag att det är bra att påbörja processen i mars månad då köpare ofta har någonting själva att sälja eller något som ska sägas upp med 3 månaders uppsägning.

    Omfattning
    Offerten omfattar en komplett förmedlingstjänst med allt från fotografering och utformning av annonsunderlag till att hitta en lämplig köpare och teckna avtal med denna.

    Marknadsföring
    Ert objekt kommer att marknadsföras i våra butiker i 1, 2 och på 3 samt i Handelbankens fönster i 1, 2, 3 och 4. Löpande annonsering kommer att ske via internet på BoVision och på Hemnet samt inför visningar i tidningen X.

    Arvode
    Vårt arvode för ovanstående tjänst uppgår till 4,5 % av den framtida köpeskillingen. I arvodet ingår flyttstädning och ett rådgivningsbesök av vår inredare där Ni får rådgivning om hur Ni med enkla medel kan göra huset mer attraktivt inför fotografering och visning. I detta ingår även deklarationshjälp.

    Önskar ni en annan form av tjänst utan flyttstädning samt rådgivning av vår inredare så blir även arvodet ett annat så återkom gärna så kan vi diskutera detta.

    Givetvis så börjar vi med en fri värdering samt att vi får träffas för ett personligt möte.

    Vi är övertygade om att Ni kommer att uppfatta vårt erbjudande som fördelaktigt och ser fram emot ett gott samarbete.
    ______________________________________________________

    #2.

    Hej
    Här kommer svar på era frågor
    Arvode är 3,75% minimiarvodet är 27.500 kr
    Då ingår en homestaging konsultation.
    Om ni sedan vill ha flyttstädning samt homestaging lägger vi till 0,75%.
    Självklart är det inte så statiskt som det ser ut när man skriver i ett mail, utan vi får prata vidare om arvodet när vi ses.
    Deklaration ingår i arvodet och givetvis annonser.
    Tiden för försäljningen beror till stor del på prissättningen.
    Det är bra att komma igång så snart som möjligt, det varit en avvaktande början på året.
    Värdering kan vi komma och göra denna vecka eller när det passar er.
    De flesta av de frågor som kommer att dyka upp i samband med er försäljning kan vi svara på, för om ni är nybörjare så är inte vi det
    ________________________________________________________________

    #3.

    Hej Hedda.
    Tack för din förfrågan, jag förstår att det är många frågor som uppkommer vid en försäljning!
    Vi tar 35 000 kr och då ingår en proffs fotografering och även deklarations hjälp.
    Jag tycker att om ni ska flytta innan sommaren så kan det vara dags att gå ut rätt snart.
    Hör gärna av er för ett möte.
  • Svar på tråden Hur väljer man en mäklare?
  • modestyclara

    Man träffar några och frågar vad de tar betalt, vad som ingår i priset (ex homestyling, flyttstädning osv) och sedan tycker jag det är viktigt att jag känner förtroende för mäklaren samt att man kollar hur de brukar presentera sina objekt, formulera annonser osv.

  • Miss Lau

    Vi träffade tre mäklare (de kom hem till oss) som berättade hur de jobbar. Vilket pris de tar och vad som ingår och så tittade vi på andra annonses från de företagen.
    Sen är det bara att välja den som ger det man själv tycker är viktigt. Jag tycker att fina bilder är otroligt viktigt så vi valde en mäklare som anlitade en bra proffsfotograf för bilderna, och fri homestagingkonsult ingick.

  • HeddaBigBum

    ok!
    Bra tips!

    Hur lång tid tar hela processen? Alltså, inte mötet, utan från att man bestämt sig för en mäklare tills man har öppet hus... På ett ungefär?


    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Miss Lau
    HeddaBigBum skrev 2008-01-17 08:18:33 följande:
    ok!Bra tips!Hur lång tid tar hela processen? Alltså, inte mötet, utan från att man bestämt sig för en mäklare tills man har öppet hus... På ett ungefär?
    Om man vill att det ska gå snabbt så kanske ca 1 vecka, annars kan man ju dra ut på det länge. Vi ville att det skulle gå snabbt och dagen efter att vi skrivit på för mäklaren kom fotografen, sen la mäklaren ut annonsen på Hemnet samma kväll och ca 5 dagar senare hade vi visning.
  • HeddaBigBum
    Miss Lau skrev 2008-01-17 08:35:13 följande:
    Om man vill att det ska gå snabbt så kanske ca 1 vecka, annars kan man ju dra ut på det länge. Vi ville att det skulle gå snabbt och dagen efter att vi skrivit på för mäklaren kom fotografen, sen la mäklaren ut annonsen på Hemnet samma kväll och ca 5 dagar senare hade vi visning.
    ahh... ok... när, men så himla snabbt behöver det inte gå. Men jag tänkte om det tog månad efter månad.
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Magnus och Elin

    Kom ihåg att det är DU som är säljare och affären ska gå enligt dina villkor tillsammans med mäklaren. Vill ni att det ska gå snabbt med första visning så framför det och kom omg överens om ett visningsdatum som kan läggas ut tillsammans med objektet.
    Ang val av mäklare. Lyssna med vänner och bekanta om det finns någon att rekomendera. Ta hem ett par, tre stycken som får lämna offert och om bara priset har betydelse, tag den billigaste, annars kolla personkemin.
    Mäklaren kan hjälpa till med i princip allt, kolla vad som ingår i offerten och kanske kan ni deala till er något som är högt önskvärt till er. Men skatt osv hjälper mäklaren till med!
    Lycka till!!

  • Miss Lau

    Och ett till tips, begär att få flyttstäd. Ingen av de tre mäklarfirmorna vi tog hem erbjöd flyttstäd självmant men direkt jag frågade så sa de "ja, självklart". Det blev inte ens en diskution men grannen som inte frågade fick inte heller någon flyttstäd...

  • HeddaBigBum
    Miss Lau skrev 2008-01-18 22:48:07 följande:
    Och ett till tips, begär att få flyttstäd. Ingen av de tre mäklarfirmorna vi tog hem erbjöd flyttstäd självmant men direkt jag frågade så sa de "ja, självklart". Det blev inte ens en diskution men grannen som inte frågade fick inte heller någon flyttstäd...
    ok!
    Tack!!
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • CoCl

    Flyttstäd......? vad har mäklaren med det att göra.

  • Miss Lau
    CoCl skrev 2008-01-19 11:55:43 följande:
    Flyttstäd......? vad har mäklaren med det att göra.
    Det är relativt vanligt att det ingår i mäklarkostnaden. Vi behövde bara säga till vilken dag vi ville ha det städat och så fixade mäklaren dit en städfirma som gjorde jobbet. Oerhört skönt!
Svar på tråden Hur väljer man en mäklare?