Hur väljer man en mäklare?
Vi planerar att sälja vårt hus inom en snar framtid, men har nu kommit fram till att vi inte riktigt vet vad "man ska fråga".
Hur mycket tar de betalt? Procent? En fast summa En fast summa OCH procent efter ett visst pris?
Vad sköter mäklaren i själva köpet? Får man hjälp med hur mycket skatt som ska betalas?
Hur lång tid innan man vill få huset sålt ska man påbörja processen?
ALL hjälp och ALLA tips uppskattas!!
P.S. Vi ska flytta utomlands och vi äger ett radhus utanför Stockholm (har inga lån).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-26 13:09
Vi kontaktade 5 mäklarfirmor och de här svaren fick vi:
#1.
Förfrågan angående er bostadsrätt i Brf XXX
Vi har stor erfarenhet av försäljningar i ert område då vi varit verksamma där sedan friköpandet av området när detta skedde år 2003. Vi samarbetar idag med er botadsrättsförening och tar hand om de försäljningar av de bostäder som föreningen säljer som har varit hyresrätter i ert bestånd. Så vi har stor kunskap om föreningen samt området.
Angående er fråga om hur lång tid det tar så behöver vi ca 2 veckor innan första visning för att hinna med allt förarbete som t ex fotografering, beställning av planbeskrivning etc.
Om er tanke är att flytta till sommaren så tycker jag att det är bra att påbörja processen i mars månad då köpare ofta har någonting själva att sälja eller något som ska sägas upp med 3 månaders uppsägning.
Omfattning
Offerten omfattar en komplett förmedlingstjänst med allt från fotografering och utformning av annonsunderlag till att hitta en lämplig köpare och teckna avtal med denna.
Marknadsföring
Ert objekt kommer att marknadsföras i våra butiker i 1, 2 och på 3 samt i Handelbankens fönster i 1, 2, 3 och 4. Löpande annonsering kommer att ske via internet på BoVision och på Hemnet samt inför visningar i tidningen X.
Arvode
Vårt arvode för ovanstående tjänst uppgår till 4,5 % av den framtida köpeskillingen. I arvodet ingår flyttstädning och ett rådgivningsbesök av vår inredare där Ni får rådgivning om hur Ni med enkla medel kan göra huset mer attraktivt inför fotografering och visning. I detta ingår även deklarationshjälp.
Önskar ni en annan form av tjänst utan flyttstädning samt rådgivning av vår inredare så blir även arvodet ett annat så återkom gärna så kan vi diskutera detta.
Givetvis så börjar vi med en fri värdering samt att vi får träffas för ett personligt möte.
Vi är övertygade om att Ni kommer att uppfatta vårt erbjudande som fördelaktigt och ser fram emot ett gott samarbete.
______________________________________________________
#2.
Hej
Här kommer svar på era frågor
Arvode är 3,75% minimiarvodet är 27.500 kr
Då ingår en homestaging konsultation.
Om ni sedan vill ha flyttstädning samt homestaging lägger vi till 0,75%.
Självklart är det inte så statiskt som det ser ut när man skriver i ett mail, utan vi får prata vidare om arvodet när vi ses.
Deklaration ingår i arvodet och givetvis annonser.
Tiden för försäljningen beror till stor del på prissättningen.
Det är bra att komma igång så snart som möjligt, det varit en avvaktande början på året.
Värdering kan vi komma och göra denna vecka eller när det passar er.
De flesta av de frågor som kommer att dyka upp i samband med er försäljning kan vi svara på, för om ni är nybörjare så är inte vi det
________________________________________________________________
#3.
Hej Hedda.
Tack för din förfrågan, jag förstår att det är många frågor som uppkommer vid en försäljning!
Vi tar 35 000 kr och då ingår en proffs fotografering och även deklarations hjälp.
Jag tycker att om ni ska flytta innan sommaren så kan det vara dags att gå ut rätt snart.
Hör gärna av er för ett möte.