Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

Hur väljer man en mäklare?

Vi träffade tre mäklare (de kom hem till oss) som berättade hur de jobbar. Vilket pris de tar och vad som ingår och så tittade vi på andra annonses från de företagen.
    Sen är det bara att välja den som ger det man själv tycker är viktigt. Jag tycker att fina bilder är otroligt viktigt så vi valde en mäklare som anlitade en bra proffsfotograf för bilderna, och fri homestagingkonsult ingick.

• Miss Lau
    HeddaBigBum skrev 2008-01-17 08:18:33 följande:
    ok!Bra tips!Hur lång tid tar hela processen? Alltså, inte mötet, utan från att man bestämt sig för en mäklare tills man har öppet hus... På ett ungefär?
    Om man vill att det ska gå snabbt så kanske ca 1 vecka, annars kan man ju dra ut på det länge. Vi ville att det skulle gå snabbt och dagen efter att vi skrivit på för mäklaren kom fotografen, sen la mäklaren ut annonsen på Hemnet samma kväll och ca 5 dagar senare hade vi visning.
  • Miss Lau

Och ett till tips, begär att få flyttstäd. Ingen av de tre mäklarfirmorna vi tog hem erbjöd flyttstäd självmant men direkt jag frågade så sa de "ja, självklart". Det blev inte ens en diskution men grannen som inte frågade fick inte heller någon flyttstäd...

• Miss Lau
    CoCl skrev 2008-01-19 11:55:43 följande:
    Flyttstäd......? vad har mäklaren med det att göra.
    Det är relativt vanligt att det ingår i mäklarkostnaden. Vi behövde bara säga till vilken dag vi ville ha det städat och så fixade mäklaren dit en städfirma som gjorde jobbet. Oerhört skönt!
  • Miss Lau
    CoCl skrev 2008-01-26 09:55:28 följande:
    Min pappa har varit mäklare och det har aldrig hänt att någon pratat om flyttstäd bland han och hans kolegor. Det har ju inte med dem att gör egentligen
    Av de jag känner som sålt de senaste åren har de allra flesta fått med flyttstäd genom mäklarfirman. Självklart är det inte mäklaren som kommer utan de köper ju in tjänsten från ett städbolag, precis som de köper in tjänsten för fotografering från en proffsfotograf (eller bör göra iallafall).

Fast kanske är det annorlunda på mindre orter där det inte finns så mycket konkurrans.
Svar på tråden Hur väljer man en mäklare?