• Kinne79

Vad ska jag bjuda barnen på?

På lördag ska grannarna komma hit för första gången och vi ska bjuda på mingel mat, mycket av det kommer nog inte barnen gilla.

Så vad ska jag göra för plockmat som barnen tycker om? De vuxna ska få "tandpetsmat" så tips på barnvänliga såna vore bra + tips på vad barn gillar på pizza då jag tänkt göra småportionspizzor som antagligen ska ätas lite ljumna.

Sedan vore det kul att få lite tips på alkoholfria drinkar så barnen inte behöver dricka bara cola.

Barnen är mellan 3-14 (jag vet att 14 kanske inte är ett barn, men jag åt iallafall inte hälften av vad som kommer att bjudas när jag var i den åldern)

• Svar på tråden Vad ska jag bjuda barnen på?
  • Agni

Hej Åsa!! Det var inte igår hur gåre med hus och allt?? Hoppas allt är bra med dig!!!

Nåja ska se om jag har nå råd och ge dig inför din bjudning

Tandpetsmat till barn? Jag brukar köra med små korvsnuttar och halva köttbullar med eller utan små brödsnuttar till, båda funkar. På småpizzorna tycker jag du ska ha så lite ingredienser som möjligt. Barn kan vara bra kräsna. Men du kanske ju kanske göra några olika. Men mitt råd som småbarnförälder är att skippa grönsaker . Kanske bara tomatsås och ost, möjligtvis skinka på nån eller kanske köttfärs. Men bara tomat och ost går hem hos dom flesta tror jag!
    Alkoholfria drinkar till barn? Har du en Blender kan du ju kanske göra nån form av milkshake med glass/youghurt/mjölk/banan/färska bär. Alterbativt är ju en liten bål. Sånt brukar vara populärt hos småkidsen. Med juice, fruktsoda och lite cocktailfrukt?! Eller enklare bara frukstsoda med lite frukt/bär eller cocktailfrukt i. Sugrör är givet!!  Barn brukar tycka det är häftigt och bra så fort det är lite annorlunda och mer "vuxet"

Hoppas det blir trevligt!! Kram!!

Jag är så jävla grym
  • Kinne79

Hej!
    Jodå, allt är bara bra, har äntligen kommit iordning såpass att vi vågar bjuda in grannarna Tack för dina tips de ska nog gå hem.

• Ia87

Något som jag brukar göra är att du tar smördegsplattor och sedan delar på mitten eller i fyra delar, beror lite på. Sedan tar du vanlig korv, vilken du vill ha. Bred på ketchup, gurka, senap ost ja vad du vill ha, på smördegsplattan lägg sedan korven på där och rulla ihop. Gratinera de i ugnen tills degen är gyllenbrun, ta ut dem och stick ett grillspett igenom. Färdigt att serveras. Dett går garanterat hem hos barnen.

Annrs kan du göra små spett med tex, köttbullar, korv , skinka , grönsaker. Fruktspett går ju oxå.

En alkohol fri drink som är rolig är
    Blanda valfria dricka, häll i ett glas typ halva. Stick i en piggelin glass i glaset. Roligt och uppskattande.
    När vi gör sådana drinkar så brukar vi annvända sockerdricka, päronsoda och blå monsterdricka. Sedan sticka i en glass och servera.
    Detta går även att göra med alkohol.

Lycka till,

• Ia87

Glömde ju skriva att du ska ha typ hot dog eller vad du brukar annvända.
    Hoppas ni får de trevligt

Svar på tråden Vad ska jag bjuda barnen på?