Profylaxgruppen
Är det några här inne som gått på det? Vad tyckte i så fall ni?
Är det några här inne som gått på det? Vad tyckte i så fall ni?
Jättebra. Mest för att vi blev lugna inför förlossningen. skönt att förbereda sig på nåt vis och otroligt roliga kursledare som berättar en massa förlossningshistorier med humor i (till skillnad från alla skräckhistorier folk öser över en när man är gravid). Sedan tog jag bedövning ändå men jag tror nog det hjälpte en del med andningen också...
JÄTTEBRA! Det var verkligen värt pengarna. Min sambo tyckte också att det var bra! Vi gick en kurs som var två gånger, 3 timmar varje gång!
Nu har förlossningen inte varit så jag vet inte om det kommer funka men det känns tryggt att ha några verktyg att ta till.
Min kompis gick också och hon har fött och hennes kommentar var: "Tacka gudarna för profylax".
Hon klarade sig på enbart det och lustgas!
Här är en till som precis har gått kurs i profylax (dock inte fött ännu- sex veckor kvar!) men jag kan varmt rekommendera det. Jag och min sambo gick vid två tillfällen 'a tre timmar varje gång. Första gången var mer givande än den andra då det blev mycket upprepningar och mer eller mindre självklara saker som togs upp andra gången (gällande partnerns roll exempelvis).
Jag har varit livrädd inför tankar på min förlossning tidigare men nu ser jag nästan fram emot att föda så något måste de ha gjort rätt på kursen ;) Känns jätteskönt att ha fått verktyg att träna med inför den stora dagen!
Jag håller HELT med Allram, profylaxkursen gör att man ser fram emot att föda, som en utmaning, som nåt man går in i med jävlaranamma och spänning!!!! Nåt som man vet att man kan klara!
Tack för era åsikter
Jag var på första träffen i går och tyckte helt klart att det verkade bra, funderar bara på hur man ska komma ihåg allt sen när det är dax?
Är i v 35 så man borde ju hinna öva lite före förlossningen...
Jag tror att det viktigaste är att TRÄNA så mycket du kan innan det är dags. Som vår kursledare sa x antal gånger under kursens gång så är det många som tänker: "Andas? Det är väl ingen konst? Det gör man ju hela tiden automatiskt" men genom att öva djup, mellan och lättandning så att det blir ett tryggt sätt för dig att andas på (alltså att du vänjer kroppen efter dessa typer av andningssätt vid olika situationer) så kommer det förhoppningsvis naturligt för dig när det är dags att föda.
Själv ligger jag i hårdträning hemma just nu ;)
Hejsan!
Jag och min sambo var på första kurstillfället av ANNAS PROFYLAX igår.
Det kändes väldigt bra när vi gick därifrån.
Vi ska dit två tillfällen till.
kostar 1890:- för tre gånger
känns faktikst som om det kommer ge mycket.
Jag skulle vilja gå en profylaxkurs men det finns inga här. Jag har även försökt att hitta en bra sida på internet där det står beskrivet hur de olika andningarna går till (hur man tränar dom) men har inte hittat något. Skulle någon vänlig själ kunna beskriva hur dom går till??
Jag kan också rekommendera att gå profylaxutbildning och speciellt hos Profylaxgruppen. Både jag och min sambo gillade kursen!
Vi övade häromdagen igen och det känns riktigt bra.
Jag har tänkt mig min smärtlindring som följer:
1. Profylaxandningen
2. Lustgas och TENS-maskinen
3. Akupunktur
4. Epidural om jag inte blir nöjd av resultatet från de övriga punkterna!
Innan kursen hade jag sagt:
1. Epidural
2. Lustgas (fast funkar det verkligen?)
3. Ge mig vad faaan som helst
Lycka till!
Funderar också på att anmäla mig till en av Profylaxgruppens kurser. Är det någon som gått kursen som kan berätta lite kort om innehållet i kursen och vad man får göra? Är det både teori och praktiskt?
Ja det är både teori och praktik....
Hummelina- På deras hemsida står ganska utförligt vad kursen innehåller har jag för mig. Kolla in där: www.profylaxgruppen.se
Hur mycket tränade/tränar ni.. Jag gör bara små andnigsförsök då och då, vet inte om det räcker...??
Hur mycket tränade/tränar ni.??. Jag gör bara små andnigsförsök då och då, vet inte om det räcker...??
Milliam: Man kan kolla på barnmorskeforbundet.se. Där finns Signekursen som pdf, det som ligger till grund för alltihop.
Vi gick Annas profylax, suveränt, och vi tränar enligt det schema som finns att följa i kurskompendiet. Tar det ganska seriöst eftersom det känns som om bra andningsteknik är det enda jag med säkerhet tar med mig in på förlossningen. Sen kan allt annat gå hur som helst, men jag kommer åtminstone kunna kontrollera andningen (och därmed en del smärta) själv.
Vi var hos tre barnmorskor ( i Stockholm) och det var mycket användbart under förlossningen. Vi uppskattade särskilt (ja vi valde kursen av denna anledning) att det var barnmorskor som gav kursen dvs att de har sett många förlossningar och verkligen är proffs på det och kan "teorin" bakomistället för att "bara" vara kvinnor som fött barn tidigare.
Tack!!!