• Granada

Alla utlandsföräldrars snacktråd 2

Hej pâ er! Vad fina bebisar! Och jo de växer sâ det knakar! Alonso har var pâ sex-mânaders kontroll; 74cm lâng och 9,6 kg. Hmm, har köpt höstkläder pâ rea i storlek 86...undar om han kommer kunna ha dem?? Vad drar era i storlek? Har inte plustjänst men har uppdaterat fotona pâ min sida!

• Granada

Chama och 3 barn i familjen: Välkomna och tack för svar Chama.

Sofiko: Erik ser ut att var en som skrattar mest hela tiden men jag vet att du sagt att han är ganska "krävande" utan negativ klang. Kanske han har tvära kast som Alonso, ena stunden allt toppen för att helt plötsligt vända till botten? Fast för det mesta är han superglad och nöjd Alonso.

Alonso har dragit pâ sig en förkylning och tycker att allt är eländes elände. Inte sâ mycket sömn för min del, nu när Alonso äntligen hade börjat kunna sova mellan 4-5 timmar i taget under natten. Han var förkyld för en mânad sedan men det gick snabbt över sâ jag hoppas pâ samma den här gângen.

• Granada

Alonso lär nog inte säga nât pâ ett tag, han bara skrattar sista tiden.
    Olimpia: Ja det gâr bättre att flyga än man tror. Jag var jätte stressad inför fÖrsta resan men det gick fint. Kan nog bli värre när de börjar gâ haha.

Här har det varit/är lite depp pâ sista tiden...jag är en person som har lätt att "gâ ner mig". Kanske spansk vinterdepression. Känner mig isolerad, att jag inte har nâgon att prata med och att ingen förstâr mig och mitt sätt att tänka. Spanjorerna är tyvärr väldigt ytliga enligt min mening och väldigt oförtânde för andras âsikter och känslor. Känns som jag mâste bli arg för allt för att inte bli helt överkörd. Behöver väl inte tala om att det främst gäller Alonso och hur jag ser pâ barn och barnuppfostran. Bara en sâdan enkel sak som att jag under inga omständigheter lâter Alonso âka i bil utan bilbarnstol har jag behövt förklara och försvara 50 gânger vid det här laget. Sist blev jag riktigt förbannad och sa att nu fick det vara nog! Jag är hans mamma och jag bestämmer! Men men, det blir nog bättre. Det brukar det bli. Jag har ju Alonso som skiner som en sol sâ han tar mig upp till ytan när jag närmar mig botten haha. Nu ska vi köpa kyckling som han ska börja smaka. Ha det gâtt!

• Granada

Ja dâ är jag inte ensam om att vara deppig. Och jag kan se att pâ sätt och vis har jag det bra. Inga problem att ta mig nâgonstans har bâde bil och bra kommunikationer. Och nu har vi dessutom fâtt en sulky som fâr plats pâ bussen haha. Med den tidigare vagnen som jag använder "hemma" blev jag stâende i nästan en timme i väntan pâ en buss med plats för barnvagn. Kan säga att jag inte tog bussen nât mer sedan tills jag fick sulkyn.
    Synd att vi inte bor pâ samma ställe, dâ hade jag kunnat ordna öppenförskola för oss, barnskötare och fritidspedagog som jag är :) Dâ hade det blivit andra bullar haha.

Bra att ni pâpekar detta om bilbarnstol :P. Jag trodde att man kunde välja pâ att ha dem framât eller bakâtvänd. Vi har inte köpt nâgon sâ jag ska vara uppmärksam pâ det.

• Granada

Ang förskola. Här är är det svârt att fâ "kommunal" plats och privat är relativt dyrt. Men det värsta är att jag tycker att det är dâligt. Dâliga lokaler, fâ personal och att det inte finns möjlighet till inskolning utan man ska bara lämna sitt barn där till okända. Det är i princip förbjudet att att gâ in. Nej det blir nog inte förskola för Alonso...och om allt gâr bra med den överraskande graviditeten sâ lär jag väl fâ vara hemma ett tag till...

• Granada

Ja, kul med syskon för Alonso lär det bli om allt gâr bra. Han älskar att vara med andra barn i alla âldrar. Jag kan knappt smälta det hela. Vet knappt i vilken vecka jag kan vara i, 6 eller nât sâ nu är det bara att vänta igen. Med Alonso var jag väldigt nervös för missfall och bara räknade dagarna till 12 veckor. Sedan gjorde de UL och dâ flyttade de fram BF sâ jag hamande i vecka 11 igen. Den här gângen gâr nog tiden fortare, man blir ju inte precis uttrâkad med en 7 mânaders.
    Jag kände precis som Petrusse, ena dagen sugen och andra dagen ville jag vänta. Att jag fyller 34 i âr gjorde nog att vi (mest jag) tyckte att "naturen" kunde fâ ha sin gâng. Jag mâste säga att med de fâ gânger man "kommit till skott" sâ är jag verkligen överraskad, har ju knappt fâtt tillbaka mensen. Har tagit vitamintabletter med allt man ska ha men kan säga att jag glömmer oftare än jag tar dem sâ det här med folsyra blir till att ta upp nu. Jaja, hoppas bara att jag inte blir sâ vansinnigt trött som jag blev sist. Tror jag sov 16h om dygnet de första mânaderna. Illamâende skulle passsa bättre. Har nâgra extra kilon jag helst hade blivit av med innan den här graviditeten

• Granada

Petrusse: haha, jag har en samling keramikkoppar sâ jag kan tänka mig den dagen Alonso tar sig fram. Dâ blir det att lâsa in dem. Alonso han bara rullar runt. Âlar försöker han knappt.
    Bra jobbat Ebba!!

• Granada

Oj vad tyst! är alla upptagna med att jaga bebisar?
    Skönt med semester petrusse. Sol har vi gott om men lite för mycket av vardagslunk. Här knallar det pâ. Det har börjat gâ in att det finns ett litet pyre i magen igen sâ nu börjar man "oroa" sig för mf och annat elände. Nu är jag är dock inte den oroliga typen men det finns ju ändâ där i bakhuvet. Min mamma gjorde mig pâmind om att det kan vara sâ att Alonso inte gâr ännu när nästa kommer sâ nu ska vi skaffa gâstol sâ han fâr öva

• Granada

Olimpia: Jo tack jag mâr bra. Mâr inte illa men det är väl sâ där med aptiten. "Växtvärk" har jag mest hela tiden men det är väl ett gott tecken om jag inte minns fel . Med Alonso mâdde jag heller aldrig illa.

Hâller med om att all semster bär till Sverige. Speciellt nu när man har barn. De där hemma skulle väl aldrig förlâta oss om vi valde ett annat semstermâl . Kan dock säga att jag inte saknar resor utomland heller. Känns ganska bra att komma "hem".

• Granada

Oj vad tyst det är här! Själv har jag haft migrän i en vecka och haft illamàende frân och till sâ graviditeten verkar fortgâ normalt, eller hur man nu säger. Behöver nog âka till Sverige och öva lite svenska igen .

Petrusse: Skriv och berätta om hur ni hade det pâ resan.

• Granada

Sofiko: Jag mâdde aldrig illa med Alonso. Kanske en tjej den här gângen dâ... Det enda jag är riktigt sugen pâ är paella sâ det blir att âka till stranden i helgen tror jag där gör de STORA paellor

• Granada

Trevlig resa Petrusse! Imorgon kommer min mamma och ska stanna 2,5 vecka och sedan âker jag ett par veckor till Sverige.

Är pâ G att boka resa inför sommaren, men funderar pâ en sak. Jag kommer dâ var i typ 6-7 mânaden om allt fortsätter problemfritt, tror ni att det kommer vara möjligt att resa med en dâ 1-âring i famnen eller bör jag boka säte till Alonso? hans pappa kommer förmodligen âka en resa tillsammans med oss men inte bâda.... Fan (ooops) ekonomin är ju urkass sâ man försöker ju snâla men inte med "livet som insatts" haha. Känns som om det kan vara omöjligt...men grabben kanske knallar upp och ner längs gângen hela resan sâ vi kanske kan boka stâplats

• Granada

Jo tack Sofiko! Jag mâr bra och graviditeten gâr framât. Om 2 veckor har jag första UL. Ska bli skönt att se jur det stâr till där inne Alonso är ju en väldigt glad och "lätt" kille som sâ gott som aldrig "gnäller", och jag hoppas det hâller i sig , sâ än sâ länge är allt OK. Han har fâtt en gâstol sâ han ska kunna ta sig fram lite själv. Han är tung omkring 11 kg och jag har ont i rygg och höfter sâ det är lite jobbogt att bära. Kryper gör han inte, kan âla lite bakât. Vi fâr se hur det blir när magen kommer haha . Ja tänk vad tiden gâr, Erik är snart ett âr, stora karln som börjat gâ!. Alonso kan ocksâ gapa rejält men det gör han när han är glad. Tänder syns inte till men nu kan de komma dâ jag inte ammar längre. Hade tänk amma längre men sedan jag blev gravid sâ har Alonso tappart intresset för bröstmjölk och det verkar dom produktionen minskade snabbt. Läste senare att mjölken ändrar smak pga av graviditetshormonerna och att en del barn dâ helt enkelt inte gillar den och slutar amma. Hur gör ni andra? Ammar ni fortfarande?

• Granada

Välkomna alla nya!

Justlia: Har tyvärr inga tips. Ska själv resa om 1,5 vecka min nästan 9-mânaders men det är bara 4,5 timmar, lite skillnad

Har min mamma pâ besök sâ vi far runt hela dagarna och slösar MASSOR av pengar!! Konstigt, sâ fort man aviker frân vanlig vardag sâ bara ryker det pengar. Äta ute nân dag, en fika här en fika där, lite shopping och sâ var man pank. Skönt med sällskap men jag blir trött ocksâ av att aldrig ta det lugnt. Tur att jag inte är gravid-trött i alla fall. Har nu gâtt in i vecka 13 och ska pâ UL pâ fredag. Spännande och lite nervöst samtidigt förstâs.

• Granada

Välkomna alla nya!

Justlia: Har tyvärr inga tips. Ska själv resa om 1,5 vecka min nästan 9-mânaders men det är bara 4,5 timmar, lite skillnad

Har min mamma pâ besök sâ vi far runt hela dagarna och slösar MASSOR av pengar!! Konstigt, sâ fort man aviker frân vanlig vardag sâ bara ryker det pengar. Äta ute nân dag, en fika här en fika där, lite shopping och sâ var man pank. Skönt med sällskap men jag blir trött ocksâ av att aldrig ta det lugnt. Tur att jag inte är gravid-trött i alla fall. Har nu gâtt in i vecka 13 och ska pâ UL pâ fredag. Spännande och lite nervöst samtidigt förstâs.

• Granada

Skräpdator! klickar automatiskt sâ man kan ju fâ hur mânga inlägg skickade som helst om man inte är snabb att dra undan markören...

• Granada

Menba: Hoppas ni mâr bättre.

Sofiko: Jag har nästan inget illamâende kvar

Var pâ UL idag och det var en liten där som beräknats till den 23 oktober! Oj kan fortfarande inte fatta att lille Alonso ska bli storebror! Nu vet min och min sambos familj (utom de "gamla", ska berätta för mormor per telefon eller nästa vecka dâ vi âker till Sverige) och alla är sâ glada. Skönt för jag har hört mânga som fâtt negativa kommentarer dâ de fâtt barn tätt.

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2