• Chama

Alla utlandsföräldrars snacktråd 2

Hej, får man hänga på? Vi bor i Budapest sen oktober och har en Emelie som nu är 18 månader.
    Granada, vår dotter väger knappt 10 kg, är 81 cm lång och har precis börjat använda vissa kläder i str 86!

• Chama

Tack, nu känner jag mig verkligen hemma!
    ,3+Vi köpte bakåtvänd stol i Sverige (det blev en BRIO) och tyckte ändå att det var svårt att ta beslut, det skulle passa barnet, oss och bilen. Inser nu hur lätt vi egentligen hade det, som kunde gå till närmaste barnbutik och välja bland 10-20 sorter. Jag har inte behövt kolla in utbudet här i Budapest, det finns många stolar, men jag undrar om någon är bakåtvänd.

Jag har gått med i SWEA (kolla in www.SWEA.org), som har en barngrupp här i Budapest, vi är 8 mammor som träffas varje tisdag tillsammans med barnen. Hade jag inte haft det nätverket hade tiden här kännts mycket tyngre tror jag. Förskolorna här är jättedyra, ca 8000 i månaden. Som tur är kommer min mans jobb att betala platsen. De internationella tar in barnen först från ca 2 års ålder, så först till hösten kan Emelie få en plats. Eftersom ungerska är ett så smalt språk funderar vi på antingen engelsk eller tysk förskola. Hur har ni andra tänkt?

Nu tänkte jag gå in på webbradion, snart är det Knattetimmen. Ha det så bra!

• Chama

Har inte varit inne på jättelänge, men försökt läsa ikapp. Välkommen Yokohama, Knattetimmen går på måndagar halv tio, men man kan lyssna i efterhand också, se: www.sr.se/cgi-bin/stockholm/program/artikel.asp&artikel=1230349

(Jag har inte PLUS, hoppas att du kan kopiera länken.)

London låter härligt, min svåger bor där sen 3 år tillbaka, men vi har bara besökt honom en gång. Senaste månaden har vi hunnit med en resa till Egypten och skidor i Österrike (men det ligger bara 3 timmar bort.) Det var tre år sen jag stod på skidor, men så jag längtat. Och nästa vecka kommer min syster med familj på besök, det ska bli så otroligt kul. Deras dotter är jämngammal med vår och jag har bara sett henne en gång sen i september! Det blir två 1,5-åringar som kommer tävla om uppmärksamhet, eller?
    Grattis Granada och lycka till!
    Nu har vi bestämt oss för att stanna åtminstone ett år till. Får se hur det året blir, jfr med det gamla.
    Glada hälsningar till er alla.

• Chama

Hej Justlia, ska själv resa hem om två veckor (drygt två timmars flygresa dock), också första gången själv med barn. Hon har hunnit flyga rätt många gånger sista året, men det är fortfarande inget lätt projekt så jag bävar. Hon är otroligt intresserad av allt som händer och kan inte slappna av och somna in trots att hon är supertrött. Tyvärr har jag fått hålla fast en storgråtande tjej som efter fem minuter gett upp och somnat, inte den roligaste metoden precis. Man blir ju alldeles svettig av sorg. Det är svårt att ge tips åt andra, men det vanliga; ge näsdroppar en timme före landning, ha med några nya leksaker/grejer att titta på/leka med. Nu är ju Vilhelm bara 9 månader, men när Emelie var ett år kunde vi roa henne länge med att lägga saker i spypåsen, som hon fick öppna och plocka ur. Tar gärna emot tips själv. Vi får väl hoppas på hjälpsamma och tåliga medresenärer, enligt min erfarenhet är ju vissa fantastiska på att roa andras barn.

memba, usch för maginfluensa. Det verkar gå här också för tillfället. Vi har klarat oss än så länge, peppar, peppar. Hoppas att ni har tillfrisknat nu. Budapestvarianten verkar dessvärre seglivad.

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2