• norgesessan

Diskmaskinen stannar när den skall pumpa ut vattnet..Är det någon som kan hjälpa mig?

Det är en elektrolux, den blinkar två gånger när den har provat pumpa ut vattnet. I bruksanvisningen står det att det handlar om vattenlåset eller att ledningen inte är kopplat ordentligt..vi har haft den nästan 1.5 år. (full storlek). Någon som vet vad som är fel? Tänklte på att köpa rengörningsgrejs till diskmaskinen, men det hjälper väl inte när den inte kan pumpa ut? Vi har kollat allt under diskhon, det är inget fel där..JAg har inte märkt att det är stopp, men nu handdiskar vi inte längre, så jag vet inte om det kan vara det. Vi hadde samma problem innan julsemestern, när vi kom tillbaka efter en vecka fungerade den. (så jag vet inte om det har varit stopp som har löst sig upp längre ned, bor i ett 4 våningshus.)

• Svar på tråden Diskmaskinen stannar när den skall pumpa ut vattnet..Är det någon som kan hjälpa mig?
  • 722 09

Har du tittat i silen i botten av diskmaskinen, säkert full med skit!
    Våran pumpade inte ut vattnet när den var igenproppad, fint fett. Syndes knappt!

Fungerade ett tag att göra detta, använde även rengörning två ggr i månaden.
    Tröttnade på detta och köpte mig en ny, disken blev inte ren tillslut!

ALDRIG MER EN ELECTROLUX!!!
    Hade den i 4år!

Det främsta syftet med barnkalas är att påminna dig om att det finns värre barn än dina egna. K Whiteborn...
  • norgesessan

usch då...låter inte bra...Vi har diskat silen och filtret..Annars blir disken ren, är nöjd med den annars. Går deet att rengöra mer? Får köpa rengörning och testa det innan man ringer efter någon som kan fixa den...Och ringa och kolla om det har varit stopp i huset, det var ofta det innan vi fick diskmaskin..För det hörs att det sipplar vatten i slangen, men det går väl för trögt, så den stänger sig av och felanmälar tilslut.

• 722 09

Rinner vattnet ut när ni har gjort rent filtret?
    Vet inte annars vad du kan göra, svindyrt att få ut ngn att titta på den. En kompis tog dit dem och dem tog närmare 1000kr!

Ring och hör om det är stopp i huset. Ring sedan och prata med butiken ni köpte den utav och hör om vad det kan vara, billigare!
    Dem kan åtminstone tala om vad dem tror det kan vara!

Det främsta syftet med barnkalas är att påminna dig om att det finns värre barn än dina egna. K Whiteborn...
  • norgesessan

Vi skall köpa en rengörningspatron (eller vad dom heter) och köra den sen.Vattenet rinner genom filtret, det samlas i behållaren under..
    Vi skal montera av slangen innan vi ränsar för att kolla att det inte är stopp där..men då är det konstigt att det funkade efter en veckas vila innan.. JAg tror inte det är nåt fel på diskmaskinen, jag tror det är rören i huset det är nåt fel med..

1000kr är svinigt...tänk när det måste göras et par gånger, då har man slösat pengar värt en ny diskmaskin på reparationer..

• norgesessan

Helt stopp är det dock inte, för slangen blir varm av vattnet. och man kan höra att det rinner sakta..

• Moderaten

Min pumpade inte ut helt plötsligt (bosch) heller. Men på min var det skit vid impellern, det är den som pumpar ut vattnet.
    På min satt den under filtrena och man fick lossa en skruv för att komma åt den.. sen dess har den funkat bra.

• 722 09

Lycka till, hoppas att det löser sig, så att ni slipper att köpa en ny!

• norgesessan

Diskmaskinen fungerar, satt en evighet och titta på slangen, som jag höll över en hink (hadde en till hink brevid) och körde snabbprogrammet..nu är disken diskat 4-5 gånger, varav en gång med diskmedel, så nu bör den vara ren

Vi har gjort hålet i avloppsadaptern lite större, blir det fortfarande problem ringer vi dom som sköter om fastigheten..Då är det i avloppet det är nåt fel.

man skall inte hälla ut vatten när slangen är bortmonterad det skvätter

• 722 09

Skönt att det löste sig.

• Luddvar

Det kan vara så att cirkulationspumpen är på väg att säga upp sig. Jag känner igen det där eländet. Vår gamla diskmaskin, iofs en Whirlpool, betedde sig så där ett bra tag. Sedan lade pumpen av helt.

• norgesessan

Testade du att hålla slangen över en hink? vi har gjort det två olika gånger, båda gångerna fungerade det..det kan vara en slump, hoppas inte det..Skal diska normalt i morgon, med inkopplat slang.

• hib58

Vi hade problem härom veckan. Det var hål på avloppslagen.
    Eftersom den var 3 år och jag för dagen var snål. Så ringde jag supporten. Skruvade sen av framluckan för att komma åt luckan till området där nere där motor och övriga slangar och sladdar sitter. Sen lutade vi på maskinen och såg att det läckte i slangen. Beställde en ny för 85 kr. Gubben bytade.

• hib58

Vi hade problem härom veckan. Det var hål på avloppslagen.
    Eftersom den var 3 år och jag för dagen var snål. Så ringde jag supporten. Skruvade sen av framluckan för att komma åt luckan till området där nere där motor och övriga slangar och sladdar sitter. Sen lutade vi på maskinen och såg att det läckte i slangen. Beställde en ny för 85 kr. Gubben bytade.

Svar på tråden Diskmaskinen stannar när den skall pumpa ut vattnet..Är det någon som kan hjälpa mig?