• Mikan M

Har du gjort igångsättning med ballong??

Har du gjort igångsättning med ballong??

Vilken vecka var du i ?
    Hur lång tid tog det ?
    Hur var det ?

• Svar på tråden Har du gjort igångsättning med ballong??
  • Nenne 71

Vad är det du pratar om??
    Jag blev igångsatt men har aldrig hört talas om en ballong?!

• Mikan M
    Nenne 71 skrev 2008-01-17 18:16:24 följande:
    Vad är det du pratar om?? Jag blev igångsatt men har aldrig hört talas om en ballong?!
    Ballongmetoden (Bardmetoden)

Ballongmetoden innebär att man för in en slang, med en specialballong fäst i ena änden, genom livmoderhalsen och upp i livmodern. Sedan fylls ballongen med koksaltlösning. Ballongen trycker i sin tur mot livmodermunnen som då får igång förlossningshormonerna. På så sätt kommer värkarna, och modermunnen öppnar sig. Slangen ramlar sedan ut av sig själv när modermunnen är öppen tre till fyra centimeter.

Ofta får man sedan ett värkstimulerande dropp för att värkarna ska gå igång.

• blackangel

De försökte sätta en på mig vid sista barnet, men tappen var för omogen så de fick tyvärr inte fast den. Men några försök gjorde de iallafall.

• ericas mamma

ja jag vart igångsatt  med en bardkateter. va helt okej tyckte jag. var i vecka.42 och det tog ca 13 tim från det att dom satte katetern tills dottern va ute.

Erica 060202 BF 080625
  • Tessah

Jag blev igångsatt med ballong! , med gossen -05 i Umeå.

Var i v.36+5 (sattes igång pga njurstas) Jag var redan öppen 2-3 cm och då tyckte dom ballong metoden skulle funka bra.
    Så dom satte in ballongen och fyllde den med vatten.
    Blödde litegranna när dom satte in den.
    Det kändes inte så mycket mer än kraftig mensvärk när dom satte in den.
    Efter en halvtimme timme drog en sköterska i den och då kände jag att de ilade och töjde därinne jätte mycket och gjorde ganska ont i ca 5-10 minuter.
    Efter en halvtimme timme till drog sköterskan i ballongen igen och plupp ut kom den och jag var öppen 5 cm.
    Sen satte dom igångsättningsdropp i handen efter den.

Nått mer du undrar om igångsättningen med ballong är de bara fråga.

♥ Nathanael -05 ♥ Lillebror i magen v.40♥ Blogg-->www.tessah.blogg.se
  • Mikan M
    Tessah skrev 2008-01-17 18:57:26 följande:
    Jag blev igångsatt med ballong! , med gossen -05 i Umeå. Var i v.36+5 (sattes igång pga njurstas) Jag var redan öppen 2-3 cm och då tyckte dom ballong metoden skulle funka bra. Så dom satte in ballongen och fyllde den med vatten.Blödde litegranna när dom satte in den. Det kändes inte så mycket mer än kraftig mensvärk när dom satte in den. Efter en halvtimme timme drog en sköterska i den och då kände jag att de ilade och töjde därinne jätte mycket och gjorde ganska ont i ca 5-10 minuter. Efter en halvtimme timme till drog sköterskan i ballongen igen och plupp ut kom den och jag var öppen 5 cm. Sen satte dom igångsättningsdropp i handen efter den. Nått mer du undrar om igångsättningen med ballong är de bara fråga.
    Hur lång tid tog det allt som allt?
  • Tessah

Hmm.... satte ballongen kring 10 tiden kommer inte riktigt ihåg.
    Men gossen är född sen på kvällen kl:18:49 :) så de gick ganska snabbt och hade en toppen förlossning.

♥ Nathanael -05 ♥ Lillebror i magen v.40♥ Blogg-->www.tessah.blogg.se
  • Maiia

Jo jag blev igångsatt med ballongen.

då var jag 14 dagar över tiden.
    De satte in den ca 9 på morgonen och den ramlade ut några timmar efter,sedan togshinnorna och värkar sattes igång,men senare med hjälp av värkstim.dropp.
    Med riktiga värkar tog det ca 12h och sen var min son ute.
    Jag hade en bra förlossning tyckte jag:)
    Joar!
  • Jelon

Jag blev också igångsatt på bf+10 med ballong när min dotter föddes dec-05. De satte in den vid 9-tiden på morgonen, gjorde inte alls ont att sätta in den sen sträckte det på den med jämna mellanrum och det kändes ungefär som rejäl mensverk. Vid 12-tiden ploppade den ut de tog då håll på hinnorna så att vattnet gick sen startades värkstimuleringsdroppet vid 13-tiden. Ungefär kl 15 började värkarna kännas jobbiga på riktigt så jag var tvungen att börja använda lustgasen sen var det ngr jobbiga timmar innan dottern föddes kl 19.20. Tycker i det stora hela att det gick superbra, nog gjorde det jävulskt ont men så fort man hade bebisen på magen så kände man bara en stor lycka!!!

När är det dags för dig??

• Amliw

Jag blev oxå igångsatt med ballong och det gick jätte bra. Vart igångsatt i v40+5 va då öppen 1cm men hade 2cm kvar av tappen.
    Ballongen satt i några timmar sen ramlade den ur och då va jag öppen 3cm sen tog dom vattnet och satte dropp och 2timmar senare va hon ute. Inga stygn och ingen bedövning, förrutom lustgas.
    Allt som allt tog det 6timmar.
    Finns i bloggen
    Lycka till

Svar på tråden Har du gjort igångsättning med ballong??