• elegi

Äggallergi-tråden: del 6

Hjälp
    Jag undrar om det är nån av er äggexperter som har ett äggfritt pannkaks recept där pannkakorna inte blir frasiga, för det passar inte dottern i huset och jag vill inte göra olika. Fö så är det laktosfritt och sojafritt som gäller

Lägg gärna receptet i följande recepttråd:

Matrecept tråd för allergiker
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • elegi
    Twixie skrev 2008-01-21 13:19:52 följande:
    Elegi - Det jag har blir tyvärr pannkakorna mer åt det "degiga" hållet än frasiga... Vet inte om det duger.... (Lägger in det iaf i tråden)
    Det kan iaf vara värt att prova, för nu sa även sonen att jag vill inte ha hårda pannkakor, men ingen som sagt att dom inte vill ha degiga då är dom ju iaf int hårda
  • elegi

mirakelmamma
    Kolla matrecepttråden som är länkad längst ner i ts, tror det är i början nånstans

• elegi
    mirakelmamma skrev 2008-01-23 17:36:39 följande:
    Den var min första tanke. Men det fanns inget recept med linfröavkok.
    Insåg just det när jag kollade igonom tråden, kolla Blå Myrans blogg om hon har det där för ajg tror att det är hon som brukar göra dom, men ajg kan ha fel
  • elegi

Jag hade fel igen, fanns inget sånt recept i Blå Myrans blogg, vart 17 har jag sett det nånstans då måntro??????????????Tänker så det ryker ur öronen

• elegi

Varsegooo

• elegi

K Kavat
    Tusen tack för att du la in svaret här, då kan sonen tryggt äta kalles oxå om det kniper, min dotter är oxå torsallergiker inga problem faktiskt och jag vet inte om det växt bort lite på henne, ahr inte haft möjlighet att testa just torsk då dom aldrig får det i skolan, där är det sej eller hoki som gäller, kaviar tycker hon inte om.

• elegi

Bebbeprinsen
    Många av barnen som figurerar i denna tråd har nog fler allergier, det är iaf uppfattningen jag fått. De 3 vanligaste allergierna på barn är mjölkproteinallergi, sojallergi och äggallergi ska man gå längre så ligger gluten på 4:e plats har jag för mig. Hur det ser ut just i min familj ser du i sidfoten längst ner i inlägget (det som står i grått).

• elegi
    Aros skrev 2008-02-11 21:28:21 följande:
    Bebbeprinsen: tycker det är vanligt att det finns flera allergier. Min son har en liten udda allergi som är senap, den är nästan lika allvarlig som ägg (som han har högsta möjliga av). Andra allergier han har är hassel- och jordnöt. Enklast är om ni ber att dem tar blodprov och odlar på de vanligaste som nötter, fisk, soja, gluten och laktos.
    Ursäkta påekandet men det vanligaste på små barn är inte laktosintollerans (kan fö inte testas genom vanligt blodprov utan isf en dyrare variant som inte är så vanligt att dom vill göra) däremot mjölkproteinallergi som ej ska blandas ihop med laktosintollerans då det är två helt skilda saker det går att testa via pricktest elelr blodprov.
  • elegi
    Twixie skrev 2008-02-12 08:19:53 följande:
    På fredag hoppas jag kunna lämna er Nä, skämt åsido. Ska göra nytt pricktest på fredag för att se om M fortfarande är allergisk mot ägg... "Vet" ju det efter första lunchen på dagis men skönt att kolla upp det igen med pricktest... Ska be dem kolla lite annat också då jag tycker sonen är väldigt svullen om magen och bajset har förändrats. Vet inte om det har med övriga kosten att göra eller om det är allergi. Känner mig som en elak mamma som tvingar honom till pricktest på sin lediga dag från dagis (de har planeringsdag). Han kommer ju aldrig våga vara hemma med mig mer Kanske för att jag själv ryser vid tanken på pricktest efter alla man själv tvingades gå igenom.
    Min stora tjej fick ajg förbereda i god tid annars hade hon sprungit och gömt sig på sjukhuset när sanningen ahde kommit ifatt henen , hon gjorde ett pricktest i maj, mina barn brukar få nån liten dktig på sjukhuset grej, dottern ahde länge önskat sig hål i öronen men inte sgat något på ett bra tag men jag sa att om man sköter sig och är duktig på pricktestet då akn man få nånting, men skrika är ok bara men inte försöker rymma eller dyl. När pricktestet var klart och vi åkte ner till stan så åkte vi till en guldsmedsaffär som tog hål i öronen och när expiditen frågade vad vi vill ha hjälp med så tog jag bara i dotterns öronsnibb och sa att jag tror att vi har en tjej som vill ta hål i öronen , den dagen var jag världens bästa mamma Själva HÅLTAGNINGEN TYCKTE HON INTE ALLS GJORDE ONT DÅ VAR PRICKTESTET MYCKET VÄRRE DET VAR JU BRA TÄNKTE JAG EFTERSOM HÅLTAGNINGEN VAR BELÖNINGEN

OOps Caps Lock ä orkar inte skriva om
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6