• kasi

Äggallergi-tråden: del 6

Hej! Har precis testat yngsta sonen och det visade sig att han är allergisk mot ägg, jordnötter, mjölk och vetemjöl. Han har haft eksem sen han var 3mån. Nu har vi haft mjölkfritt i 2 veckor och äggfritt i 10 dagar men hans eksem har blivit värre och mer utspritt. Någon som vet om det kan vara så eller kan det vara mjölet som vi ännu inte tagit bort(läkaren tyckte vi skulle ta några saker i taget). Börjar fundera om det kan vara katten också.

• kasi

K Kavat. Sonen blir 1år nästa fredag. Vi har inte testat för katt men funderar på att be om det. Vad jag förstod av läkaren hade han en kraftig allergi mot ägg. Hon sa att om han gjort pricktest skulle det varit en rejält stor bula (bara kollat genom blodprov). Men innan vi tog prov så åt han ägg och det märktes inget mer då. Och efter vi fått svaren har äggen bara varit i kylskåpet. Så det skulle ju vara konstigt om det gör eksemen värre,eller?
    Soja har han heller inte ätit vad jag vet. Vi har havreprodukterna.
    Mjölk tålde ju inte storebror heller så det är jag väl ganska bra på men vetemjöl är nytt. Tänkte vänta med det tills jag fått dietistkontakt. Det var tydligen ínte så mycket.

Blå Myran. Det är inte testat mot havre vad jag vet. Hoppas få bättre svar om det när jag träffar dietisten. Kan vara värt att pröva ris istället. Har faktiskt inte tänkt på det. Tack.
    Eksemen har vi smörjt med mildison och miniderm sen han var 3mån och de har ju blivit bättre och sämre men nu är det bara sämre och längre tid än det brukar. Annars har vi kunnat hållt det mesta borta med salva men om vi "fuskat" nån gång så har de blommat upp. Vi får väl vänta och se om det bli bättre. Tycker synd om honom bara för de verkar klia mer nu än förr.

• kasi
    Kavat skrev 2008-03-05 15:27:43 följande:
    Märkte ni inget när han ätit ägg tidigare och så var han kraftigt allergisk? Förstod jag dig rätt?
    Vi hade inte misstänkt ägg. Och inte märkt att han blivit sämre av det men tydligen hade han kraftigt utslag på ägg enligt läkaren. Han hade bara smakat på rent ägg (tyckte inte om) men ätit ägg i panering och pannkakor. Däremot hade vi märkt att han blev sämre de dagar han fick yoghurt.
  • kasi

Ang vaccin: På vår bvc fick vi svaret att när vi tar mprvaccin ska vi ta det på sjukhuset så man kan ha kontroll och behandling om det skulle behövas. Vi har dock 6 månader kvar tills det är dax.

Jag har köpt No Egg. Kan man använda det precis som ägg när man bakar? Alltså bara ta ett "vanligt" recept och ersätta äggen och det blir lika, eller? Blev inte så klok av det jag läste på förpackningen.

Sonen vart tyvärr dålig i magen när vi ätit pannkakor. Han fick ägg- och mjölkfria men vi andra åt vanliga. Jag stekte de bredvid varandra så det kanske var det. Vi har inte kommit underfund med hur försiktiga vi måste vara. Vet bara att han hade kraftig reaktion på äggtestet och veckan innan hade inte äggen varit utanför kylskåpet och då var han bättre.

• kasi
    planerar skrev 2008-03-14 16:28:53 följande:
    Har ni sett era barns provsvar? Hur mkt hade de? 2,3,4? Vet ni, har ni fått ta del av svaren?
    [/citat]

Vi har inte heller fått veta några siffror utan bara hört om han har lite eller mycket.
    planerar skrev 2008-03-14 21:44:40 följande:
    [citat]
    Sonen har 3,5 på ägg.1,0 på nötter. Antar äggen är de man ska kontrollera mest nu då... Har in´gen aning om hur de mäter och hur skalan ser ut här...
    Min son har väldigt lite på jordnötter sa läkaren. Nästan inget. Om inte testet tagits hade vi inte märkt nåt sa läkaren. Men vi får absolut inte ge nåt med sånt i (eller nötter) för det är en farlig allergi och just olika sorter av nötallergi kan man få mer om man utsätts för. Då kanske det inte växer bort.
  • kasi
    Svar på #129
    Hittade ett recept med bara mjöl, bakpulver, vatten, margarin och salt och det var jättegott. Bytte ut lite av vattnet mot havremjölk och hade kolsyrat vatten. Skulle kunna tänka mig att hela familjen får äta det.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6