• Kavat

Äggallergi-tråden: del 6

Lägger frågan här också.

Igår fick blev vår 8månaders alldeles röd om kinderna och sen så hade han fått alldeles hårda fläckar, IGEN!
    Så med andra ord är det fler saker han inte tål.

Så jag tänkte höra med er som har barn som får utslag liknandes min son, hur lång tid efter att maten intagits kommer reaktionen?

Det som jag vet att jag fått i mig som är det enda "annorlunda" är avokado, men det var ca 20 timmar (4 amningar) innan han blev röd.

Sedan fick han smaka pytte lite rökt skinka strax innan också. Ajajbaja, men skinka har han smakat innan vi började med all allergiutredning och då har han inte reagerat.
    Dottern satt brevid och åt smörgås med kaviar som jag gjort i ordning, och det är möjligt att han fått "spår" i sig eftersom jag hade honom i knät och han är "överallt"!

Jag skulle ju gissa att det var något han själv fick i sig. Och var det inte av ovanstående så är det något han själv har hittat på golvet eller liknande...

Hjälp! Någon som vet hur länge det brukar dröja innan utslagen kommer?

Sedan hittade jag här ang rom (kaviar)....

Från allergisidan.com/

Äggallergi är vanligare bland barn än vuxna och försvinner ofta i skolåldern. Som äggallergiker kan man reagera på damm från äggkartong och kakmix eller om de vistas i närheten när maträtter innehållande ägg tillagas. Extremt känsliga äggallergiker kan också var känsliga mot kyckling, höns och fiskrom.

Hittade det här. Troligast kaviaren då kanske? Eftersom han är allergisk (testad) mot ägg.

• Kavat

Här kommer svaret från Abba som tillverkar Kalles kaviar, men även Svennes!
    De båda produceras på samma ställe, men Svennes kan ev innehålla tror det var sikrom också. Kalles innehåller bara torskrom.

De har skilda tillverkningsbanor mellan de kaviarerna med ägg och utan, så det fanns ingen risk för att det var ägg i den "vanliga" kaviaren.

Så med andra ord så är nog vår lille kille allergisk mot torsk också... Ska testa igen på fredag och se om det visar något nu.

• Kavat
    Bebbeprinsen skrev 2008-02-11 20:24:51 följande:
    Hej, är helt ny här. Fick idag besked om att min 13 månaders kille har äggallergi. Skall till barnläkare och dietist om 3v.Vi har haft riktiga helvetesdagar och nätter, med magont, diareér och skrik ända sedan han föddes. Är nu lättad över att ha fått en diagnos. Är det vanligt med fler allergier, korsallergier när man har äggallergi? Eller kan vi andas ut nu och "bara" ändra kosten? Vad har ni för erfarenheter?
    Jag höll på att skriva grattis! Men visst är det skönt att få en diagnos tillsist! Känner igen mig i din beskrivning på gott och ont.

Ja, min lille( (8 mån) är enligt test "bara" allergisk mot ägg och vi hade likadana nätter som du beskriver. Men han tål heller inte torsk -får blossande eksem i ansiktet. Nån mer fisk har vi inte provat än.

Finns de som inte tål kyckling eller fiskrom som är äggallergiker eller inte ens tål ett ägg som kläcks i samma rum. (Bra att ha i bakhuvudet även om det säkert är väldigt sällsynt)
    Äggallergi växer ofta bort har jag läst.

Min lille får hemska magsmärtor av bla. morot, kanel, lök osv...
    Vi äter också mjölk(protein)fritt då vi inte lyckats klura ut exakt vad han inte tål, på läkares och dietistens inrådan.
    Undviker även bönor, ärtor, selleri, paprika och annat "gasbildande".
    Vet som sagt inte ännu exakt vad han inte tål eller vad som funkar då vi precis verkar ha fått det lite lugnare på nätterna, och ägg är det enda som visat sig på test.

Kan ju vara så att det kommer fungera framöver med övriga saker, men att magen har varit så känslig när han hela tiden utsattes för allergener...

Håller dock tummarna att du kan andas ut! Du borde märka du nog rätt snart om det blir bättring!
  • Kavat
    OJT skrev 2008-02-13 19:47:13 följande:
    Min son som snart är 5 mån är allergisk mot mjölkprotein, ägg och jordnötter. Det har visat sig som eksem, aldrig något tecken på magont. Det visade sig även att han var allergisk mot hund, vilket vi har en sen 5 år tillbaka:(. Hur säkra är pricktesten? Och när tar dem blodprov för att fastställa allergin?
    Oj, vad trist att han är allergisk mot hunden. Hrm, om jag var ni hade jag undvikit allt annat och inte låtit hunden vara i rummet där sonen sover och tagit bort alla mattor där hår fastnat och sen efter ett par veckor kollat hur läget är på er son. Känns väldigt drastiskt att skicka i väg hunden utan att ha kollat först. Nu kanske ni inte hade tänkt det, men det var min första tanke i alla fall.

Vet folk som är allergiska mot hund, men inte mot alla. Liksom det finns någon spruta man kan ta, kanske man inte tar på en bebis, men kolla upp möjligheter i alla fall.

De säger ju att testen bara är ca 60% säkert på barn men det är väl om det inte visar något. Kanske inte så vanligt åt andra hållet? Dvs att det visar på testet och inte är allergi.

Men pricktestet på dottern i tisdags visade på hund (mormor och morfar har hund, vi umgås ett par gånger i veckan), det visade även lite svagare på både ägg och soya och de tog även ett blodprov och skickade iväg. Vi får svaret på det i slutet på nästa veckan.

Vår son däremot som får blossande eksem i ansiktet och spyr av torsk, visade det inte någon på pricktestet...
  • Kavat
    OJT skrev 2008-02-13 22:48:58 följande:
    K Kavat - Ja, allergin mot hunden är jätte jobbigt, men som du säger vi ska försöka att utesluta allt annat först. Han har inga andningsproblem, vilket tydligen är det vanligaste tecknet, så vi ska avvakta och försöka separera dem.Har din dotter det, alltså andningsproblem när hon är i kontakt med hunden?En annan fråga, ni som också har allergibarn är även ni allergiska? Ingen av oss är det, så man undrar var det kommer i från?
    Hon har ju kliat sig mer eller mindre under ett års tid men vi har hållt eksemen i shack med miniderm, så vi har inte gjort så mycket mer och läkaren har inte tyckt det varit värt att kolla upp typ. Vi har kört låglaktos eftersom hennes mage mådde bra av det.(Mjölk rann rätt igenom.)

Men nu när sonen visade sig vara allergisk mot ägg och förmodligen mjölk, torsk och lite till så började jag läsa en massa om allergier och insåg att dottern inte tålde mjölkprotein och/eller ägg hon också så vi slutade med det till henne också och kliet försvann.
    Sen var hon hos mormor och morfar i förra veckan och kliet kom tillbaks. Vi hade hoppats på mandel eller att det var ägg/mjölk brödet till fåglarna (hon brukar smaka och jag glömde kolla det), men när vi testade henne i tisdags så testade vi hund och katt (har 2 katter hemma)och fick reaktion på hund!

Så allvarligt talat har vi aldrig tidigare märkt att hon reagerat på hund. Hunden är ju ofta här och hälsar på och vi är ofta där, träffas säkert 2-3 gånger i veckan nu när jag är mammaledig. Så några andningsproblem har vi aldrig märkt, men förstås inte tittat efter det heller...
    Denna gången var det kli vi reagerade på.

Maken var allergisk mot ägg när han var liten, men det växte bort. Jag är nickelallergisk bara. En kusin till barnen tål inte mjölk/laktos, liksom min mamma nu i efterhand tror att inte min ena bror gjorde heller samt att vi andra två hade kolik.. Men på den tiden försökte de ju aldrig "åtgärda" det, utan accepterade bara att vi skrek och brorsan var alltid lös i magen...
    Lång utläggningn, men då får du en bättre bild.

Jag har hört personer som är allergiska mot djur när de utsätts för livsmdel de inte tål, men funkar när de inte får i sig allergener i mat osv. Så testa ni först med att behålla er kära familjemdelem (hundern alltså!)! Hoppas det går bra!
  • Kavat
    OJT skrev 2008-02-14 18:40:11 följande:
    Tack för att ni ger mig hopp!Blev det lättare att härleda allergin när ni slutade att amma? När den dyker upp helt plötsligt utan förvarning, misstänkte att det var hans pencillinkur men det var det inte. Jag ammar mest men när det inte räcker till får han nutra, han har även börjat med smakisar. Jag lever på strikt mjölk- och äggfrikost. Tycker inte det är så jätte jobbigt eftersom jag ser det som en begränsad tid och JAG är inte redo riktigt än att sluta amma, men om det är det bästa för honom så handlar det inte om vad jag vill.
    Ja, dietisten tyckte ju mer eller mindre att jag skulle sluta amma (fast hon inte sa det rakt ut, för det "får" de nog inte).
    Han är ju 8 månader, och dottern (valde själv) att sluta när hon var 8 mån. Men sonen totalvägrar och vi har ändå såpass kämpiga nätter (vaken i 3 timmar, sover oroligt en timme och vaken igen..) och ibland har bröstet varit det enda sättet att få honom lugn och somna om. Så det är en anledning till att jag knappt har vågat att sluta amma. Sen att han inte vägrat flaska, Profylac osv har också gjort att jag dragit på det. Skulle slutat för 3 veckor sedan var det "bestämt" men förkylningar med hög feber osv sköt lite på det och då var jag väldigt glad att jag ammade.
    Så gör inget du kommer att ångra. Om det funkar nu när du äter ägg och mjölkfritt så hade jag fortsatt så så länge du vill!

Jag äter inte något med ägg, mjölk, fisk, morot, lök, ingen annan frukt än banan, bara bleka grönsaker och gurka, inga andra kryddor än salt och peppar osv. Och det går bra det med, bara lite lurigt när man inte är hemma.
    Och nu känns det som vi fått allt under kontroll, så då måste jag ju inte sluta av den anledningen.
  • Kavat
    elegi skrev 2008-02-27 17:03:09 följande:
    Här har det minsann varit lugna gatan länge nu Måste bara dela med mig, har inte vågat skriva detta tidigare......För ca 2-3 veckor sedan så var vi bortbjudna på middag, sambon ger då sonen baguette utan att läsa på innnehållsförteckningen och när jag såg detta var det redan försent, tänkte ä vad 17 inte mycket att göra nåt åt. Men han blev inte dålig i magen. Nu ska han provoceras med ägg så igår fick en tugga kladdkaka med ägg i och idag fick han en tugga till, ingen reaktion hittills men han har ju sen reaktion.
    Håller tummarna att det går bra!
  • Kavat

Hittar inte allergitråden...

Vi fick dotterns resultatet av blodprovet idag. Något förvånade ändå. Har ju egentligen inte märkt av att hon haft problem med ägg (sonen däremot skriker ju i högan sky - han får jätte ont), men på pricktestet så visade mest på hund och lite på ägg och soja, men inget alls på katt. Sen visade det sig att de hade missat att ta på hund, de hade tagit katt istället...

Ägg 0,43, Soja 0,12, Katt 0,46
    0,35 är det lägsta för att det ska bli en 1:a. Så med andra ord, 1:a på ägg och katt men inget på soja.

Knepigt att det inte visade något på katt på pricktestet men soja, när hon enligt blodprovet tål soja bättre. Någon som har någon erfarenhet av det där?

Inte så kul eftersom vi har katt härhemma, men läkaren trodde hon kunde äta ägg och soja ändå. Fast det är kanske bättre att undvika det och slippa göra oss av med katterna.. Hemska tanke...
    Men vi ska testa lite sakta här.

• Kavat
    kasi skrev 2008-03-05 08:44:36 följande:
    Hej! Har precis testat yngsta sonen och det visade sig att han är allergisk mot ägg, jordnötter, mjölk och vetemjöl. Han har haft eksem sen han var 3mån. Nu har vi haft mjölkfritt i 2 veckor och äggfritt i 10 dagar men hans eksem har blivit värre och mer utspritt. Någon som vet om det kan vara så eller kan det vara mjölet som vi ännu inte tagit bort(läkaren tyckte vi skulle ta några saker i taget). Börjar fundera om det kan vara katten också.
    Oj. Skönt att ni fått hjälp. Låter inte alls kul att det blir värre och värre... Har ni testat för katt? Om jag vore du så skulle jag kontaktat läkaren och hört vad han tyckte... Och så hade jag nog tagit bort vetemjöl. Kan ju hända att han reagerar på katt bara för han får i sig en massa annat han inte tål och sen kan det ju vara något i de nya produkterna han inte tål heller, eller utvecklat allergi mot. Soja, är t.ex jätte vanligt att man har allergi mot om man inte tål ägg och mjölk. (Så är fallet med dottern). Hur gammal är han? Hur allergisk mot ägg är han? Har ni ägg hemma? Om han är väldigt allergisk kan han ju reagera även om han inte äter(läs inlägg ovan).
    Det borde ju inte vara så svårt att ta bort om det BARA är vetemjöl och inte de andra mjölsorterna. MEN tydligen så kan det finnas mjöl av andra slag i t.ex havre, som jag trodde var helt gluten fritt, om det görs i samma fabriker. Så man bör nog kontakta leverantörer och sånt och höra efter!
    Sedan kan hårda lakan, tvättmedel med parfym, ämnen med histamin och sådant göra det värre.
    Fick den här länken igår, läsvärt (måste vara reggad för att läsa hela)
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
  • Kavat
    elegi skrev 2008-03-05 15:16:56 följande:
    Nu ska jag komma med lite glada nyheter Förra veckan började vi att provocera Sebastian med äggprodukter, vi skule börja med en tugga sockerkaka första dagen och andra dagen dag 3 skulle vi öka till större bit sen skulle vi fortsätta så. Jag lovade Sebastian att om han fortfarande mådde bra så skulle han få smaka äggula på öppna förskolan i måndags, det fick han oxå, tyckte väl inte det var nån höjdare och inte riktigt så han kom ihåg ägg heller men testade iaf. Tänkte igår morse att jag skulle koka ägg så att gulan var lite lös för att se om det var godare, sen ringde telefonen och när jag kollade nästa gång hade han ätit upp halva ägget med vita och gula då var det ju försent, ville ju hålla lite koll så att man vet om det är vitan eller gulan ifall han skulle reagera men men den tanken var ju redan raserad så idag fick han ett kokt ägg till och hittills ingen reakton, han ahr alltså ätit någonting med ägg i sedan 1½ vecka tillbaka och magen är precis som den brukar, bajsar 1 gång om dagen och inte vare sig hårt eller löst. Vågar inte riktigt jubla än men det verkar som att jag kommer att lämna denna tråden. *hoppas* vill inte lämna er men livet skulle bli så mycket enklare om han tål ägg nu.
    GRATTIS! Hoppas det håller i sig, men det låter ju onekligen så! Härligt!
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6