• Bambi Tinuthiel

En sån där amerikansk chokladtårta!!!

Hej!

Jag söker receptet på en sån där amerikansk chokladtårta som man ser i alla filmer! Chokladbotten med chokladkräm emellan och runt om! Hittade ett recept i en svensk bakbok med amerikanska recept, men den var inte alls god för glasyren smakade helt knastrigt av socker och dessutom var den lite syrlig.

vore jättglad om ni kunde bidra med tips!/sofie

• Svar på tråden En sån där amerikansk chokladtårta!!!
  • Mamsingen

Maffig chokladtårta med peanutbutter frosting

Förberedelsetid: 25 min
    Tillagningstid: 15 min
    Färdigt på: 40 min

Ingredienser
    Till 1 tårta:
    200 g smör
    3 dl ljust muscovadosocker
    1 dl ljus sirap
    4 st ekologiska ägg
    5 dl vetemjöl
    1.5 dl kakao av god kvalitet
    3 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 nypa salt
    3 dl mjölk
    200 g mörk kvalitetschoklad 70%
    smör till formen
    Peanutbutter frosting (till 1 tårta):
    1.5 dl mjukt jordnötssmör
    8 dl florsocker
    1 dl kakao av god kvalitet
    2 tsk vaniljsocker
    300 g Philadelphiaost
    2 msk varmt kaffe
    Saltade jordnötter, pistagenötter, pekannötter, cashewnötter och hasselnötter till garnering
    Röda cocktailbär, silverkulor eller guld non-stop till dekornation
    Tips
    Det är viktigt att formarna är max 24 cm i diameter om man vill få en riktigt hög och fin tårta. Det går givetvis bra med 26 cm i diameter men tårtan blir lägre och ger ett plattare intryck.
    Gör så här
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Vispa smör, muscovadosocker och sirap krämigt.
    3. Separera äggen och rör ner gulorna i smörkrämen.
    4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt.
    5. Vänd försiktigt ner mjölken och de torra ingredienserna i äggsmeten.
    6. Smält chokladen i ett vattenbad och vänd försiktigt ner den i smeten.
    7. Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd ner dem i smeten.
    8. Fördela smeten i 3 smörade 24 cm i diameters kakformar med löstagbar botten. Se till att smeten bredes ut jämt över formen.
    9. Grädda i mitten av ugnen, i cirka 15 minuter. Låt svalna och lossa försiktigt från formarna.
    10. Peanutbutter frosting: Rör försiktigt ihop alla ingredienser. Låt sedan frostingen stelna till lite i kyl eller frys.
    11. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med nötter och bär.

• Bambi Tinuthiel

Mamsingen, låter gott men jag är lite tveksam till glasyren eftersom jag gjorde en frosting på den chokladtårtan jag nämnde och den blev så syrlig av philadelphiaosten.(alltså inte jättesyrlig men det passade inte med chokladsmaken) och dessutom blir frosting så knastrigt. ska nog pröva den, fast inte till på söndag då jag ska ha tårtan.

• Urban i djungeln

Garanterar att Leilas tårta (recdept där uppe *peka*) är äckligt god! Men tårtbottnarna är så luftiga, höga och sköra att man får vara VÄLDIGT försiktig när tårtbottnarna ska ur formarna.

• Darla

Jag håller med och kan intyga att Leilas frosting är otroligt god! Söt och inte alls syrlig. Jag gjorde den till jul och den blev så fin och hög, precis som en riktig amerikansk chokladkaka. Kan verkligen rekommendera det receptet. Jag har även testat att baka två st vanliga sockerkakor mer kakao i och som jag sedan använt med den frostingen på och det blev lika bra, samt att de var inte lika sköra.

• Darla

... och den frostingen stelnar inte utan håller sig mjuk och fin hela tiden.

• Bambi Tinuthiel

okej, men då ska jag verkligen pröva den! för den låter ju löjligt god!

Svar på tråden En sån där amerikansk chokladtårta!!!