• Flutterby

Jäklar vad oljepriset gått upp nu då! (villaolja)

11000kr/m2, hutlöst! Usch! Inte mycket att göra åt dock för tillfället, vill byta system, men vi har inte råd just nu, så det är bara att bita ihop och betala!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-25 23:01
    Blir det dyrare eller billigare att köra med direktel? Hur kan jag räkna ut det?

• Svar på tråden Jäklar vad oljepriset gått upp nu då! (villaolja)
  • jessicolors

Ni hade nog tjänat på att köpa värmepump(ar) och en stor varmvattenberedare istället. Vet inte hur många kubik olja ni köper men för två kubik för 22000 kan man få pumpar och vattenberedare. Och året därefter går ni "plus".

• Flutterby

Ja, jag vet inte hur vi ska göra... 1,5m2 är det minsta man kan beställa. Man får dela upp betalningen 4ggr räntefritt, men det blir ju ändå mycket. *suck*

• Flutterby

Var börjar man om man nu vill byta ut alltihop? Finns det rådgivning hos kommunen?

• Ex ungue leonem
    Flutterby skrev 2008-01-18 16:53:40 följande:
    Var börjar man om man nu vill byta ut alltihop? Finns det rådgivning hos kommunen?
    Vi kör numera sedan ett x antal år sedan med pelletseldning.Fanns inte en susning att vi skulle ha råd med att elda med olja.
    På klon känner man lejonet
  • Hellvira

Vi skall byta till luft/vattenväxlare system i vår/sommar.

Nu är det ju för kallt att vara utan värme inne ...

Det svider som fan i kassan, vi måste snart köpa ny olja...

Har köpt huset i december så vi har ej haft möjlighet ännu tyvärr att byta system.

• jessicolors

Luftvärmepumparna köper man och installerar (i vissa fall kan man få installationen på köpet, sånt kan vara förhandlingsbart också om man tex köper två pumpar), sedan går de att ställa in på en viss temperatur (de kan även göra det svalare i huset om det är för varmt på sommaren).
    Vi eldar med billig ved, men mina föräldrar och svärfar har pump som verkligen funkat toppen. De brukar finnas i byggvaruhus, likaså varmvattenberedare - som brukar installeras exempelvis i källaren.
    Olja är fruktansvärt dyrt så vad ni än beslutar er för kommer ni att göra en vinst på att byta system.
    Vet inte om det finns rådgivning hos kommunen men nåt som är bra är att kolla runt med kompisar och bekanta, men även respektive försäljare har rådgivning.

Flutterby skrev 2008-01-18 16:53:40 följande:
  • Joker

Kolla upp hur mycket det skulle kosta att sätta in en pelletsbrännare eller kombibrännare i er befintliga panna. Om pannan är bra annars skulle jag tro att det är billigare än att helt byta uppvärmningssystem.

• Trynträ

Ni kanske kan låna till en pelletsbrännare. De går att koppla till en oljepanna också. En sån kostar mellan 15 000- 25 0000 om jag inte minns fel. Tror ni skulle tjäna på att gå över till pellets även fast ni tar lån.

• Ex ungue leonem
    Trynträ skrev 2008-01-18 17:23:36 följande:
    Ni kanske kan låna till en pelletsbrännare. De går att koppla till en oljepanna också. En sån kostar mellan 15 000- 25 0000 om jag inte minns fel. Tror ni skulle tjäna på att gå över till pellets även fast ni tar lån.
    Vi kopplade pelletsbrännare till redan befintlig panna.
    På klon känner man lejonet
  • Thursday

Vi betalade omkring 25 000 kr för att sätta in pelletsbrännare i vår befintliga panna i maj 2006. Uppvärming med olja drog 3,2 kubik per år. Nu drar vi åtta pallar pellets om året, d.v.s. 6,5 ton. Man kan räkna med att en kubik olja motsvarar två ton pellets. För pellets betalar vi dryga 9000 kr för fyra pallar, d.v.s. 18 000 kr om året. Motsvarande mängd olja hade då kostat oss 35 000 kr. Så den installationen är redan betald. Hurra!

Svar på tråden Jäklar vad oljepriset gått upp nu då! (villaolja)