• Jontefjonte

Bil till familj med 5 personer och 3 små barn med bilstolar ????

Vi letar för fullt efter en kombi som ska vara så stor som möjligt. I nuläget har vi en Saab 9-5 och vi sitter som packade sillar där bak. Volvo V70 är bara 1 cm bredare bak....någon som vet en stoooor bra kombi??? Kollat runt på olika modeller, kanske Toyota Avensis? Eller Citroen?

• Svar på tråden Bil till familj med 5 personer och 3 små barn med bilstolar ????
  • MiAmor

Vi har just köpt en citroen xsara picasso. Den är stor och rymlig i bak!

• SkönaGG

Jag har nu tre barn som sitter bakåt och gav upp kombitankarna när vi väntade 3an och köpte en Renault Espace. 7sitsig minibuss. Nu har vi tagit ur två säten då vi bara åker 5 i den och då får vi mycket plats för vagnar och sånt men behöver man ha alla säten i är bagaget mindre än i en kombi.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • Meli

Jag tror man behöver en 7sitsare när alla tre barnen har bilstolar. Vi har skaffat en sån i alla fall. Har också en Saab 9-5 kombi fram tills bebben kommer i maj.

• Kickans mamma

Opel Vectra är stoooor.

• Jontefjonte

Alltså vi har 2 barn och de sitter i bilstolar fast framåtvända och sen en liten i fram. Men ska jag eller min man sitta emellan i bak (mittplats) så sitter vi trångt.......som i ett skruvstäd. Jag vill ändå ha en vanlig kombi men den största...den bredaste i varje fall. Vill inte ha den där busskänslan och inte nå alla barnen från förarplats. För oftast åker kör någon av oss själva runt med alla barnen och då måste man kunna ta upp böcker,bilar, nappar och grejer med ena handen och räcka den till dem. Då funkar de inte om de sitter långt iväg i gen buss.

• fikus

Om en vuxen kan tänka sig att sitta i mitten i baksätet så funkar väl en vanlig kombi ( t ex volvo v70 ) men jag har INTE lust att sitta i baksätet så vi valde en 7-sitsig familjebil Renault Espace -06. Otroligt rymlig och härlig komfort men kvaliteén återstår att se.. troligen inte lika bra som volvo. Och bränsleförbrukningen är rätt så hög på 7-sitsiga familjebussar...

• SkönaGG
    Jontefjonte skrev 2008-01-18 21:29:31 följande:
    Alltså vi har 2 barn och de sitter i bilstolar fast framåtvända och sen en liten i fram. Men ska jag eller min man sitta emellan i bak (mittplats) så sitter vi trångt.......som i ett skruvstäd. Jag vill ändå ha en vanlig kombi men den största...den bredaste i varje fall. Vill inte ha den där busskänslan och inte nå alla barnen från förarplats. För oftast åker kör någon av oss själva runt med alla barnen och då måste man kunna ta upp böcker,bilar, nappar och grejer med ena handen och räcka den till dem. Då funkar de inte om de sitter långt iväg i gen buss.
    Ursäkta mej men dej hoppas jag att jag inte möter ute på vägen.
    Jag håller båda händerna på ratten. Inte leta efter saker under färd det är ju livsfarligt!
    Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • Jontefjonte

Nä, men man är nog rätt farlig med 3 skrikande ungar ändå...blir lätt stressigt och jag gör naturligtvis inga dumdristiga överräckningar av saker. Då stannar jag ju till. Så du ska inte vara rädd för att möta mig......jag lovar.

• MiAmor
    Jontefjonte skrev 2008-01-18 21:29:31 följande:
    Xsara Picasson är som ett mellanting mellan vanlig kombi o miniuss. Jag ville inte heller ha nån buss, varför det blev picasso. Är inge svårare att nå barnen bak i den än i en kombi. Kan vara värt att titta på kanske, om ni ska till en bilfirma..
Svar på tråden Bil till familj med 5 personer och 3 små barn med bilstolar ????