• tezzii

Kan inte förstå...

Jag kan verkligen inte förstå att det skall vara så svårt. Idag var jag på en examensfest då jag precis pluggat färdigt på högskolan till lärare. Där upptäcker jag att en tjej som bara är ett år äldre än mig är gravid, det riktigt strålar om henne. Eftersom jag inte kan få barn förstörde detta min kväll. Det enda jag kunde tänka på var att jag alrdig kommer stråla så där och ha folk som klappar en på magen och undrar hur det går eller hålla min lilla bebis i famnen. Jag har vetat att jag inte kan få barn sen jag var 17 år, nu är jag 23, men det är inget jag har tänkt på förrän nu. Det finns ju gravida kvinnor överallt så jag måste verkligen lära mig att koppla bort det, men jag vet inte hur. Jag vill inte att det skall påverka mig så.

• Svar på tråden Kan inte förstå...
  • Sofis

Men du... visst kan du få en bebis att hålla i famnen!! Det är ju många som adopterar!

• Dollars matte

Kan inte få barn alls, eller kan inte på "naturlig väg"?

Såg på din presentation att du har Turners. Är inte äggdonation ett alternativ för dig?
    (Jag vet väldigt lite om den diagnosen men är nyfiken på att lära mig mer, så jag ber om ursäkt om jag kanske uttrycker mig osmidigt...)

Men jag känner igen känslan. Kompisar som "råkar" bli gravida och pladdrar skrytsamt om det hela kvällen kan få vem som helst ur balans. Ja, jag vet ju självklart att de inte menar det så, men i mina sura öron låter det ibland som skryt, speciellt när man har sina ner-dagar.
    Jag tycker att det är okej att bli påverkad. Det upptar ju en stor del av dina tankar just nu, och det måste det få göra. Barnlösheten är ju som ett sorgearbete, det måste få ta den tid det tar att "komma över" det, att acceptera och hitta en annan väg att gå.

Nytt år, ny sidfot.
  • tezzii

Tack för de fina svar jag har fått!
    Dollars matte, du uttrycker dig sbsolut inte osmidigt, jag svarar gärna på frågor.
    Jag har turner syndrom och det innebär att jag bara har en x kromosom, det ger en massa olika "symptom", men bland annat så har jag inga äggstockar. Så jag kan inte få barn på naturlig väg. Äggdonation kan fungera och jag är så glad att det är tillåtet i Sverige nu för tiden. Så finns det ju adoption också.
    Det är nog precis som du skrev att det tar tid att acceptera och fokusera på de andra vägarna som faktiskt finns. Tack!

Svar på tråden Kan inte förstå...