• aifos75

Vaccinera mot hepatit A?

Vi ska åka till Teneriffa i april med vår dotter som då kommer att vara drygt 1 år. Jag undrar om man måste vaccinera henne mot hepatit A före vi åker? Vi kommer antagligen mest att ge henne burkmat eller laga mat själv på hotellet, men man kommer ju att gå på restaurang också. Är det nån fara om hon äter mat, frukt eller dricker saft/vatten på en restaurang? Hepatit A kan ju smitta ju via födoämnen och drycker.

Så undrar jag om det är nån som vet hurdant urval av burkmat det finns där? Vi kommer att åka till Playa de las Americas. Var kan man köpa det isåfall, på vanliga supermercados eller apotek?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vaccinera mot hepatit A?
  • YlvaD

Hej!

Jag har vaccinerat min dotter med Twinrix, ( Hep a+b)

De rekommenderade det till mig om man ska resa en del.

Hälsningar Ylva

• doris34

På tisdag åker vi till Asien, Australien och Nya Zeeland och den infektionsläkaren vi träffade och diskuterade vaccinationer med tyckte inte att det var nödvändigt att vaccinera mot Hep A då detta oftast ger en lindrig magsjuka hos små barn.

Men man gör ju självklart det som känns rätt för en själv och följer de rekommendationer man får.

Vår dotter är 8 månader och vi vaccinerade mot Hep B och tuberkulos.

• Citrussen

Samme här! Skall resa till Asien och är vaccinerad mot Hep B och tuberkulos (TBC). Hep A rekomenderades inte under 12 mån.

• Anahile

Hej jag var i teneriffa nu i december i 1 vecka men min 10 månader dotter.
    jag REKOMENDERAR dig att ta med bjöjor jag bodde i los cristianos som ligger bredvid playa de las americas. Blöjor är sjukt dyrt vill man ha pampers så koster det 11 st för 140 kr. 14 euros. Burkmat var nog det värsta, min dotter tyckte inte alls om det, deras 1 års mat var som puré´. Dom hade inte mkt att välja mellan heller. Man köper det på vanliga supermarket. Men jag skulle ta med eller laga mat på hotellet om det går.

• aifos75

Tack Anahile för dina råd! Jag hade ju tänkt att man köper blöjor där men kommer nu defintivt att ta med om det är så dyrt! Burkmat hade jag tänkt ta med samt laga egen mat på hotellet. Lät ni förresten er dotter äta mat på restauranger eller frukt från vanliga affärer? Och vaccinerade ni henne mot nåt speciellt före ni åkte? Vi kommer att ge henne MPR vaccinet direkt när hon fyller ett men är osäker om hep A behövs?

Svar på tråden Vaccinera mot hepatit A?