• Melisabeth

Hjälp oss få ordning hemma...

Finns jättemånga bra inredningstrådar men de handlar oftast om så många olika saker.

Vi är helt hopplöst dåliga på att hålla ordning, och vi har inga vettiga system för att kunna hålla ordning heller.

Hjälp oss - vi behöver smart och bra förvaringsmöjligheter som gör det lätt att hålla ordning/efter alla saker som vi samlar på oss. Det får inte vara "krångligt" för då utnyttjar vi det inte.

Dessutom behöver vi verkligen rensa bort massa saker - förrådet svämmar redan över. Vi är samlarråttor till tusen och har läskigt svårt att göra oss av med saker.

Så vi behöver hjälp med
    *Förvaring av olika slag för allt möjligt
    *Hur rensar man bäst?
    *Hur tänker man i vardagen för att det inte skall behöva bli så rotigt?

Förutsättningarna är att karln jobbar väldigt väldigt mycket och inte alls är pigg på att spendera sin hemmatid på städning och plock (jo han måste - men det gör ju att man gärna drar på det tills det är katastrof)
    Jag är hemma med 9 månaders och känner mig rätt begränsad då hon vill och behöver mycket uppmärksamhet och inte gärna "sitter brevid och pysslar" när jag städar.
    Hennes sovstunder går oftast åt till att duscha, dricka varmt kaffe osv.

Men inget av det är giltiga ursäkter för att det skall se ut som fan - så tipsa tipsa tipsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-19 11:53
    Just det, givetvis är ekonomin en "bromskloss" - dvs vi kan inte köpa massa nya smarta/snygga möbler så att säga, utan får utgå från vad vi har och komplettera istället

• Svar på tråden Hjälp oss få ordning hemma...
  • 6628

Oj, här hör jag hemma.
    Behöver också hjälp! Vi kan heller inte hålla ordning på hemmet.
    Tex, HUR ska man lära barn(tonåringar och 5-åring) plocka undan efter sig?
    Vi är mitt i rust så det ser ut o va extrastökigt. Orkar inte snart.

• zaffron
    6628 skrev 2008-01-19 18:47:29 följande:
    Oj, här hör jag hemma.Behöver också hjälp! Vi kan heller inte hålla ordning på hemmet.Tex, HUR ska man lära barn(tonåringar och 5-åring) plocka undan efter sig?Vi är mitt i rust så det ser ut o va extrastökigt. Orkar inte snart.
    Hittade detta angående mindre barn, kanske kan det vara till hjälp:

"mina ungar är stora nu, men jag vet hur det var när dom var små. Jag lärde mej några saker på vägen.

För det första, lär ungarna hur man städar! Det vill säga: säg inte bara "städa ihop här", utan var mer konkret som "lägg legobitarna i den här lådan så slipper man gå på dom så dom går sönder" osv. Låter löjligt, men många föräldrar tror att ungarna bara vet hur man gör utan att nån talat om det för dom. Städa tillsammans med ungarna i början, sen kan dom själva.

För det andra: Var inte så petig! Lite stök kan det få vara, men man kan säga att man vill ha tomt på golvet åtminstone, så man kan gå där.

För det tredje: När det gäller småsaker - jag brukade gå in med dammsugaren påslagen och säga nu får ni plocka upp annars suger jag upp det! Då gick det undan, det kan jag lova! (jag fick givetvis vänta lite på dom då så dom hann plocka undan)Ungarna behöver småsaker också, för att träna sin finmotorik, flickor är värst med småsaker, men det får man stå ut med.

För det fjärde: Gå igenom alla saker med ungarna ibland! Sånt som är trasigt kastas eller lagas. Sånt dom inte använder alls eller väldigt lite kan man plocka undan och ta fram en annan gång. Gemensamma beslut, och dom vet ju att det ligger i en påse i förrådet tex. Dom saker som blir kvar är ju favoriterna och dom är dom mer rädd om. Utmärkt tillfälle att organisera sakerna i tex. lådor också. Och man har kul ihop! (även om det blir gnissel om en del saker ibland, man får förhandla)

För det femte: Ibland får man lära sej att bara stänga dörren och säga "Jag förstår inte hur ni står ut därinne, jag kan inte ens se allt stök!" För det är precis så det är, dom står ut men inte du. Låt dom ha det så i sitt rum då? Men det är EFTER att du gått igenom dom första fyra punkterna, när dom blir lite äldre och har fått ansvar för sitt rum själva."

Hittat här: debatt.passagen.se/show.fcgi&conference=10500000000000286&posting=19500000004520407
  • Melisabeth

zaffron - haha, ungefär sådär fungerar ju min karl också

JAg har röjt hela köket idag iaf och torkat av och donat, och flyttat runt lite saker så det förhoppnigsvis blir lite bättre planering = lättare =)

Och karln har fått tummen ur (efter att jag bad honom) och rensa bort skit på arbetsstationen. Så nu kan jag snart ta en tur till tippen och hiva lite saker samt försöka strukturera upp där också =)

• zaffron

melisabeth - Härligt! Det är så skööönt att få ordning, det bara sjunger i själen :)

• Melisabeth

JA visst är det så...
    Det jobbiga är att jag egentligen är pedant... men eftersom det liksom aldrig "funkar" så ger jag upp helt och hållet istället =/

Men fler tips, gärna på snygga förvaringar om ni hittar sådana.
    Det här kommer ta en evighet att fixa så håll mig sällskap =)

• zaffron

Jag har alltid tyckt att det är en bra ide att sätta upp en tvärsgående trälist på väggen och sedan sätta upp allt annat i den. Då behövs inte alls många hål i själva väggen, för resten blir i listen.

www.marthastewart.com/family-organizer&rsc=dl_subsections_home_homekeeping

• zaffron

Fats jag gjorde nåt dumt häromsistens - jag satte upp en oljad tavellist från Mio.. när jag ville ta bort den så kunde jag inte, för tapeten hade sugit åt sig oljan! Såg helt bedrövligt ut och inte ville jag tapetsera om bara för det. Argh.

• Melisabeth

ahh, bra att tänka på alltså att oljat kanske inte är så bra... Tack, jag som älskar oljad ek =)

Svar på tråden Hjälp oss få ordning hemma...