• Lilla Prussiluskan

Kan man ha grädde under marsipanen?

eller blir marsipanen "svettig"?

Jag ska baka en tårta och tänkte ha marsipan som lock, kan man ha grädde eller ska man ha annat?

Och om man kan ha grädde, ska man bara stryka på ett tunnt lager eller kan man ha mycket grädde?

• Svar på tråden Kan man ha grädde under marsipanen?
  • goldcoast

Klart du ska ha grädde under den.

Vad ska du annars ha??

Du ska lägga ett tjockt lager under marsipanen

• Lilla Prussiluskan

Jag har läst nånstans att man kan pensla på smör så att marsipanen inte svettas men det låter ju inte så gott

• Elli47

Det tar väldigt lång tid innan marsipanen blir svettig så du kan lugnt sätta grädde under! Men om tårtan ska stå flera dagar innan ätning så tror jag proffsen brukar fodra marsipanlocket med olja eller smör.

• Lalalong

Det är klart du kan ha mycket grädde. En princesstårta har ju just ett riktgt riktigt tjockt lager grädde och sen ett marsipanlock....

• Lilla Prussiluskan

Ok, tack då ska jag smeta på massa gooood grädde!!!!!

• Crea Diem

Jag brukar bre ett tunnt lager smörkräm (smör+florsocker+vaniljsocker) på marsipanen innan jag lägger den på tårtan. Smörkrämen isolerar mot fukt och tårtan håller sig fin i flera dagar. Det går även utmärkt att frysa tårtan då, den är lika snygg när den tinat! Jag använder hemgjord marsipan, och den 'svettas' redan efter en dag.

• gammeltacka

Om tårtan inte skall serveras inom ett par timmar så bör du fodra locket med smält smör eller smaklös olja t.ex. rapsolja. Pensla på med brödpensel, det smakar inget på tårtan. Jag hade inte chansat ens om jag skulle servera tårtan direkt, svettig tårta ser oaptitligt ut. Täck inte tårtan med plast men det vet du säkert redan Lycka till!

• badroses

nej jag tycker (ubildad bagare)
    om du har ett tredelad kaka.
    först tex sylt (fyllning)
    och sen tex vaniljcreme men lägg ett ordenlite kupolformat lager med grädde sen tar du tredje delaen å läger ovanpå, sen stryker du på lite grädde men kanterna skall inte synas igenom marsipanen, men har du för mkt så då svettas marsipanen å blir genomskinlig å tråkig.

• Snovit 79

Gr man prinsesstårta eller Opera, så har man grädde under, men bara ett tunt lager som lim.
    Man tar då första bottnen och har vaniljkräm på.
    På med andra botten och ha massor av grädde på som du formar som en kupol.
    På med sista botten och forma den efter grädd-kupolen. Och till sist på med ett tunt lager grädde som lim + att inte botten ska synas igenom marsipanen.

Svar på tråden Kan man ha grädde under marsipanen?