• joi

hur länge lät ni er bebis sova i er säng innan sova i egen?

min dotter är 3 månader och sover fortfarnade i sängen hos oss.
    hur länge lät ni era små bebisar sova hos er?
    Kan hon ha vant sig vid att sova hos oss så att det blir svårt att få henne att sova i egen säng?

Tacksam för alla svar.
    Trevlig 1maj på er

• Svar på tråden hur länge lät ni er bebis sova i er säng innan sova i egen?
  • Lunar

ja hon har garanterat vant sig att sova i er säng. och ja det det är svårt att få dom att vänja sig vid egen säng. men börja nu och om du har en spjälsäng så lägg en filt runt henne så att det blir lite trängre i sängen.
    min svägerska har ett litet helvete med sina barn för att dom sov hos dom när dom var små.
    först nu när den minsta är 8 mån så sover hon bara halva natten i egen säng, sedan hos sin mamma och pappa.

mina barn har inte fått sova hos oss utan i egna sängar ända sedan dom var jätte små.

• tjips

Leo sover lite varstans Han är 5 månader och får sova hos oss i sängen när han verkar gilla det bäst (om han blir lugnare av det). Ibland är det för min skull också eftersom det är bekvämare att ta upp honom och amma när han är precis brevid. Annars sover han i spjälsängen eller babykorgen och på dagen vagnen eller i soffan. Jag tycker att det är bra att han lär sig vara trygg på många olika platser och han om han protesterar så får han sova med mig.

• mirresmamma

Jag förstår inte varför alla ska ha så bråttom att få sina små att sova själva, det dröjer ju inte länge innan de blir tonåringar Och det finns väl inget mysigare än en gosig bebis i sängen
    Det behöver inte heller bli svårt att flytta över till egen säng, för oss gick det lätt!! Jag vet att det är olika från barn till barn, men det kanske kan vara skönt att höra en "positiv berättelse":
    Tösen sov hos oss tills hon blev 7 månader. Då började hon att vakna när vi rörde oss, så då fick hon börja sova i sin egen säng som stod vid fotändan av vår. Hon kom över till oss vid typ halv 5 på morgonen i ett par månaders tid (tyckte inte att det var jobbigt eftersom hon somnade om med oss igen) och när hon var nästan ett år så började hon att sova hela nätterna i sin säng. Ett par dar innan hon fyllde ett år fick hon eget rum och där har hon sovit hela nätterna själv (med ett par undantag) sedan första natten. Visst är det trixigt att få henne att somna ibland, men jobbigt? Nej aldrig!

Kram!

• Monstermamman

Vår son sov med oss på nätterna så länge jag ammade på nätterna, det vill säga han var sju månader när han fick börja sova i egen säng precis bredvid vår säng.
    Nej, det var inte det minsta problem att vänja honom att sova i egen säng.
    Dottern sover nu också med oss och kommer att få göra det så länge hon ammas på nätterna.

Håller annars med mirresmamma, det är så kort tid det handlar om och så är det ju så mysigt att samsova..

• Smokie

Vår Linnea, 6 månader, sover hos oss. Eftersom jag (mamma) börjar jobba imorgon så har vi löst det så att vi har tagit in en extrasäng. Nu står det 3 sängar bredvid varann, alla kan ligga nära, men även sträcka ut sej o sova gott när man behöver det. Funkar jättebra för oss!
    Har försökt med spjälsäng men det gick inte...ska ta tag i det så småningom, men känner att för oss är det ingen brådska. Vi passar på att njuta av varann just nu!

Nåt preventivmedel behöver man inte heller! * Ler *
    Skämt å sido, det är praktiskt också så länge man ammar på natten!
    Ja, så är det hemma hos oss och hela familjen är nöjda o glada!
    =)
    Kram Linda

• eire

vid 7 månader flyttade vi in hans säng till eget rum, innan dess sov han växelvis hos mig och i sin säng som stod i vårt rum. Han verkar inte ha märkt så mycket att vi flytade in sängen i eget rum. Tror att det är lättare att göra det nu innan han börjar förstå för mycket...Han somnar på kvällen genom att jag släcker ner och sätter mig bredvid sängen med en flaska välling, somnar alltid innan vällingen tagit slut. När han vaknar går jag in och tar upp honom och vaggar lite i famnen så somnar han om på en gång.

• Snartbebbe

Min dotter sov med oss tills hon började sova hela nätterna, dvs när hon var 8 veckor. Nu är hon 3 månader och vaknar ibland i ottan och vill äta men jag upplever det inte som något problem eftersom hon somnar om när hon ammat och man kan lyfta tillbaka henne. Håller förövrigt med "mirresmamma" att det är mysigt att sova med sin lilla gosbebbe, men om varken bebben eller mor och far sover bra är det nog en bra idé att ha separata sängar På BVC sa de att bebisar inte kan få "dåliga vanor" innan 5 månaders ålder så jag har hela tiden tänkt på den åldern som den magiska gränsen... Att vi from då kanske ska vara lite mer konsekventa med sovandet... Lillan får ibland sussa på vårt bröst ute i soffan på kvällarna bara för att det är såååå gosigt och för att hon snart är för stor för att ha det bekvämt där

• talia

Min dotter har precis börjat sova i sin egen säng på nätterna och hon är tre månader gammal. Hon är alltid väldigt kvällspigg så vi lägger henne där när hon normalt brukade somna bredvid oss i våran säng. Dock vill hon inte sova där efter första morgonmatningen, har provat lyfta tillbaka henne men då vaknar hon bara och verkar bli väldigt övertrött efter ett tag. Så då får hon sova i våran säng på förmiddagarna, så är hon pigg och glad resten av dan sen. Håller med om att det visserligen är mysigt att ha henne hos sig, men vi sover bättre när hon ligger i sin egen säng. BVC-sköterskan säger att det bästa är att de sover på samma ställe, inte i soffan ibland och sin säng ibland osv. Men jag vet inte, man gör väl vad som funkar bäst. I början tyckte vi det var bekvämt att ha henne hos oss, eftersom hon åt ofta och dessutom kräktes en del så på det sättet fick man det lugnare själv.

• Soya

Joel har bara sovit i vår säng vid några enstaka tillfällen, säkert färre än 5 gånger. Han har sovit i sin säng från start. Den står iofs dikt ann med vår säng så man har lätt kunnat klappa på honom om han varit orolig.

Svar på tråden hur länge lät ni er bebis sova i er säng innan sova i egen?