• joi

hur länge lät ni er bebis sova i er säng innan sova i egen?

min dotter är 3 månader och sover fortfarnade i sängen hos oss.
    hur länge lät ni era små bebisar sova hos er?
    Kan hon ha vant sig vid att sova hos oss så att det blir svårt att få henne att sova i egen säng?

Tacksam för alla svar.
    Trevlig 1maj på er

• Svar på tråden hur länge lät ni er bebis sova i er säng innan sova i egen?
  • Veladis

Vår dotter sov i en korg precis intill vår säng, från allra första början. Kanske för att vi då bara hade en 120cm bred säng, jag och pappan.. ;)
    Det har funkat jättebra, jag kunde se och nå henne, behövde inte kliva ur sången när jag skulle amma henne, men det var inte så trångt.
    Nu har vi bredare säng, men dottern har sovit i eget rum sedan hon var 14-15 månader. Funkar hu bra som helst, var tredje natt ungefär kommer hon över till oss... Och så mysgosar vi -alltid- en halvtimme i sängen och läsar bok och tidning innan det är dagst för frukost och förskola. Den tiden tar vi oss...

• sebbeman

Våran son är 6 mån han sover jämte oss fortfarande...fast jag ammar natt fortfarande så det är bekvämt för mig

• melles mamma

jag njuter så länge melle (20månader) vill sova med oss. en dag vill han nog ha egen säng...."snyft"

• Erik

Erik e 9½ månader och han sover ibland med mig och ibland i sin säng (som står brevid vår). Jag tycker det är SÅ mysigt att ha honom brevid mig. Att ligga på morgonen och titta på honom då han ligger och sover. =) En dag vill han bara sova med sin flickvän!

• Titti och mini

Vår stora kille sov hos oss till han var 3,5 år ungefär. Han har alltid fått välja om han vill ha sin egen säng eller ej o runt den tiden valde han sin egen. Jag tycker inte man kan vänja dem med för mkt närhet o på så vis göra så de blir mer svåra att lägga i sin egen säng - eller jo såklart om de fortfarande vill vara nära men inte får, ja då blir det ju jobbigt. Men de flesta barn som vet att de när som helst får komma tillbaka till mamma o pappas säng blir trygga nog att välja sin egen

• Nathalie009

min lilla tjej ville bara sova med mig i börjkanh men nu e hon snart 2 måander o ÄNTLIGEN sover hon i sin säng.. från ungefär 21-23 tiden ända fram tills 5-7på morgonen men då tar ajg upp henne o ammar sen somnar hon brevid mig igen.. men d är så skönt att så breda ut sig i sängen nu.. ahh.. hehe:)

• Nathalie009

jag bara likosm testade för nån vecka sen attlägga henen i sin säng då somnade hon :)

• Prinzess

Vår dotter sover mellan oss i sängen. Både för att det är så mysigt och bekvämt. Sen för att jag är lite nojjig av mig. Gillar att hålla koll. Men idag ska hon få sova i spjälsäng. Hon är 2,5 månad. Men jag har fällt ner sidan på spjälsängen och ställt den mot våran säng. Så hon sover i vår säng, men ändå i egen. För att vänja både henne och mig att sova själv. Men jag håller med mirresmamma...Varför ska man ha bråttom. Tiden går ju så fort. Gör det du själv vill och njut av tiden ni har tillsammans

• MrsHawkins

Vi är inne på vårt 5:e år nu...

• Lilla K

Lunar: det är väl inget som säger att det var för att de samsovit som det blev problem? Vi samsov ca 3-4 månader, då vi började försöka lägga tösen i egen säng. Har gått helt problemfritt.

Joi: låt henne sova med er så länge som ni tycker att det funkar och ni alla sover bra. Du kommer höra från alla håll och kanter att det kommer bli "omöjligt" att lära henne sova själv. Om nån nu tycker det (oftast äldre släktingar...) så låt dem tycka det, finns ingen anledning att låta barnet sova själv om ni inte vill det, eller för att andra tycker det.

*kram*

• Kathy1

Min dotter var 4 mån när hon fick eget rum och sov i sin spjälsäng.
    Annars så sov hon i vaggan i vårt sovrum, dels för att hon skulle ha mat så ofta och sen vill ejag ha mer koll på henne. Hon föddes 8 veckor för tidigt.
    NU sover hon som en prinsessa i sitt rum och ihelgen som var så fick hon sova mellan oss då vi hade gäster, hon vaknade ofta!

Svar på tråden hur länge lät ni er bebis sova i er säng innan sova i egen?