• Mussebus

Vad kostade ert barns dop?

Lite nyfikan bara. Även om vi försöker göra det så billigt som möjligt så kommer det kosta många tusenlappar iallafall.

• Svar på tråden Vad kostade ert barns dop?
  • lövet2

Med första barnet kostade det lite mer, för då beställde vi en dopklänning. Det var en kvinna som sydde på beställning, och hon tog inte mycket för klänningen. I övrigt var det väl kostnaderna för ingredienser till fikabröd och tårtor.

• Mitsuko

smörgåstårta + fika + servetter med dotterns namn o datum, till ca 40 pers...max 3000 la vi nog ut.

• Smurflovve

vi la kanske 3-400 kr per dop till barnen

• Mussebus

Dopklänning, smörgåstårta. vanlig tårta, namn servetter, inbjudningskort, tackkort räknar jag att det kommer kosta ca 9000:- till 50 personer.

• lövet2
    Svar på #4
    Mussebus skrev 2008-01-19 17:54:37 följande:
    Dopklänning, smörgåstårta. vanlig tårta, namn servetter, inbjudningskort, tackkort räknar jag att det kommer kosta ca 9000:- till 50 personer.
    Tycker ni själva att det blir en rimlig kostnad då? För det är ju relativt lätt att sänka kostnaderna rejält!
  • Midwinter
    Mussebus skrev 2008-01-19 17:54:37 följande:
    oj, hur kan det bli så mkt? kan lätt komma undan billigare
  • Nyfiken gul

räknar på att vårt eventuella dop kommer att kosta ca 600 kr...

runt 20 inbjudna  - kaffe o smörgåstårta hemmavid o tårtan gör jag själv.. Dopklänning finns i släkten...

det är muntlig inbjudan till dop så om man räknar in telefonsamtalen så kanske en 650-700 kr allt som allt...

• Alicia05sMamma

1500 - 2000 :-  ( vi var 45 pers )

* material till inbjudningskorten som jag gjorde själv
    * Frimärken
    * Dop present från mig & sambon
    * Bords dekorationer
    * Dricka
    * Kaffe
    * Saft
    * Kaffe bröd
    * 3 tårtor
    * Lokal hyra
    * Sidenband + små rosor till bandet på dopklänningen
    ( Dopklänningen hon bar hade jag själv som liten )

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Diorlover

Ja vi gjorde av med 7 tusen tror jag om inte mer.

Vi var cirka 30 st.

maten gick på 4 tusen, sen dricka för ett tusen, dekorationer för 500, tårtor för 600 kr. Lokal för sju hundra.sen köpte vi kläder till oss, dopklänning å fin kläder till lillen som gick på 3000 sammanlagt.

• siamusen

45 000 och vi var 55 pers men vi hade sittande lunch med vin etc pa hyrt stâlle och personal.

Du kan ju komma undan mycket billigt om du lagar maten sjâlv och det finns massa egna saker att dekorera med om man âr lite fiffig och pysslig.

• LillaÄrtan

Oj vilka dop!

Vi gjorde egna tårtor, kostar inte så många kronor.
    Hade inte så mycket dekoration, lite ljus & servetter i lime... 100:- kanske.
    Kaffe kostar heller inte så mycket.. Läskback till barnen.
    Fikabröd osv hjälptes vi alla åt att baka så de ser jag heller inte som någon utgift...
    Lokal står kyrkan för.
    Hade 35 gäster!

Tackkort kostade väl en 200:-
    Inbjudningkort gjorde jag själv hemma, hade redan papper o sånt..

Ändå sparade vi inte in på något alls.....
    Dopklänningen hade vi efter mina småsyskon..
    Kläder till oss själv köpte vi, eller ja, våra föräldrar la väl in nån krona..

Nu ska lilltjejen döpas i februari och vi ska ha smörgåstårta & vanlig gräddtårta.
    Fikabröd, kaffe the & läsk.
    Lokalen gratis, dopklänningen har vi änn..
    ca 30-35 gäster denna gång också..
    Ska ha lite mer dekoration, men mest servetter, ljus o lite deskostenar & paljeter på borden...

Ser inte alls dopet som en stor utgift.... Men å andra sidan fixar vi allt fika själva.

-Sofie, mamma till två Underbara töser, Julie 051215 & Klara 071022-
  • HannaL

ska ha dopet i mars. bjdit ca 50 gäster. Tänkt å gjort 4 tårter själv, å svärmor fixar en större tårta, ska baka bullar å kakor, kaffe å servetter blir till å köpa. 300 kostar lokalen åå hyra, dopkläning får vi låna av kyrkan. så går nog inte på så mycke.

• Linusina

Vi var ca 30 personer, bjöd på en tvårätters lunch med vin, tårta och kaffe, och la inte ut mer än 4000 kr, i det ingick all dekoration, inbjudningskort, dopprogram, fotograf och gåvor.

• Sparkle

nästan 100personer kom. Hade bjudit in ca 120. Vi bjöd på tårta, kaffe o kakor. Inget märkvärdigt. Allt köptes in på vårat favoritbageri i stab. O alltsom allt gick det på knappt 2000kronor.

• Sundance76

Du väljer själv prisklass.

Gästerna kommer väl inte för att äta - eller?

Tackkort behövs inte om ni tackar allihop på plats - för vad händer med tackkortet - soptunnan (om det innehåller ett kort på minstingen - ytterligare kostnad i så fall).

Kommer inte ihåg vad vårt dop gick på. Men vi hyrde en billig lokal av hembygdsföreningen, gjorde två egna smörgåstårtor och köpte in läsk och kaffe. Ansåg att det var fel att servera alkohol med tanke på att det är för barnet man gör det. Man firar väl inte 5-årsdagen med alkohol - hoppas jag.

Svar på tråden Vad kostade ert barns dop?