• FrökenS

förlossning? Snitt vid ivf?

Hejsan! Har funderingar kring förlossningen, brukar man erbjuda igångsättning eller snitt till de som blivit gravida genom ivf/ÄD innan eller på BF. Har för mig att jag hört att moderkakan skulle åldras snabbare hos oss som fått hjälp pga alla hormoner???Vet inte om det kan stämma? Min BM säger att vi inte ska se min graviditet på något annat sätt än någon annans. Jag får gå över 2 veckor sen får vi se... Är bara så orolig!!!!

• Svar på tråden förlossning? Snitt vid ivf?
  • JAG är BÄST

TS detta handlar om du har gjort uppåt 9 IVF bahandlingar. Annars säå gäller vanlig förlossning.
    Eller ks OM det föreligger komplikationer vid en gaviditet, så som även en "vanlig" gaviditet blir till.

• FrökenS

Tack för svaret!! Får nog lita på min BM!!
    Trevlig fortsättning på lördagen!

Kram FrökenS

• Kerpet1

Jag har gjort ivf och även gått över tiden...

Alla sjukhus ser lite olika på detta...

I stockholm så har KS enregel somsäger att man sätts igång efter att man gått en vecka över tiden, DS sätter igång den dag man är beräknad... SÖS vet jag ej... HS borde vara som KS...

Att man sätter igång tidigare beror på att vi somgör IVf oftast är äldre och då dras vi över en kammså att säga. Dessa regler gäller även kvinnor över 40 som INTE gjort ivf... vid hög ålder så försämras livmoderkakans funktion betydligt fortare efter bf än hos yngre.

Som sagt jag gick över tiden men min bm tyckte som din att jag skulle vänta, bättre för kroppen att komma igång naturligt.
    Efter att jag gått över 1 v fick jag gå på överburenhetskontroll på Ks och där kollar de Ul och fostervattenmängd mm. Sen blev jag erbjuden igångsättning eller att jag gick på koll varje dag... Att gå över mer än 2 veckor var det inte tal om.
    Jag är 34 år så det är ju inte jättegammalt...

En läkare sa att anledningen oxåå är att det faktiskt inte får hända oss IVF-mammor nått att tex barnet dör i magen två veckor efter bf eftersom vi har haft det svårt att få barn och kanske skulle få det svårt att lyckas igen, alltså ren omtanke om oss, fint tycker jag...

Jag fick iaf gå mina två veckor och blev igångsatt... efter 38 timmars värkarbete och ett kjejsarsnitt kom världens mest underbare Petter, Frisk som en nötkärna!

Jag tycker att du ska påpeka detta, vi har faktiskt vissa fördelar, tex ett extra ul i v 32... visst ska våra graviditeter ses som vilka som helst men nu är ju reglerna så och de tycker jag en lycklig blivande mamma ska få utnyttja!

Lycka till!

• allaminaliv

DS sätter igång ivf efter 41 veckor, dvs en vecka efter BF. Det sa dom till mig i november.

• Anne69

Ja du......alla verkar göra lite olika med detta.....men en IVF-graviditet ÄR inte som vilken vanlig graviditet som helst. Och det är därför den övervakas lite extra noga, bl.a. genom extra ul i v 32 + 40.

När jag fick mitt första barn för 15 mån sen på Danderyd så beställdes igångsättning 40+0. Nu, när jag väntar 2:an, fick jag besked att de sätter igång senast 41+0 men tidigare (från 40+0) om man är mjuk.

Anledningen till att man väljer igångsättning för oss ivf:are är att man ju vet exakt hur långt graviditeten har gått o därmed hur gammal moderkakan är - inte att den skulle åldras särskilt för just oss.

• Kerpet1

Ja och alla läkare och bm verkar ha olika åsikter om varför vi sätts igång...

Kul att du har nummer två på gång! Ger hopp! Lycka till!

Anne69 skrev 2008-01-22 20:46:00 följande:
    När jag fick mitt första barn för 15 mån sen på Danderyd så beställdes igångsättning 40+0. Nu, när jag väntar 2:an, fick jag besked att de sätter igång senast 41+0 men tidigare (från 40+0) om man är mjuk.
  • Pinja

Jag fick igångsättning v.42+0. Hade en jättebra förlossning så jag väntar gärna tills bebisen är mogen att komma. Världens mest lättskötta bebis fick vi dessutom!

BF med nr.2 nu på torsdag...

• annhan

Jag fick som info att man skulle bli igångsatt en vecka efter bf om förlossningen ej startat självmant. Hör till Sthlms län.

• fia sthlm

Jag frågade min bm och det där när jag var gravid med min dotter och hon sa att huddinge sjukh inte hade någon sån policy om att bli igångsatt tidigare, men hon kan ha haft fel.
    Jag behövde hur som helst inte kolla upp det något mer för min dotter kom 3 v före bf

Jag frågade oxå bm när vi gjorde ul i vecka 32 varför man fick ett extra när man gjort ivf. 
    Hon sa att det var något gammalt som man bara inte tagit bort.
    Förr gjorde man ju mer forskning då man inte visste om det var större risker när man gjorde ivf osv.
    Hon sa oxå att ivf grav inte behöver mer kontroller än "vanliga" graviditeter.

Svar på tråden förlossning? Snitt vid ivf?