Jag har gjort ivf och även gått över tiden...
Alla sjukhus ser lite olika på detta...
I stockholm så har KS enregel somsäger att man sätts igång efter att man gått en vecka över tiden, DS sätter igång den dag man är beräknad... SÖS vet jag ej... HS borde vara som KS...
Att man sätter igång tidigare beror på att vi somgör IVf oftast är äldre och då dras vi över en kammså att säga. Dessa regler gäller även kvinnor över 40 som INTE gjort ivf... vid hög ålder så försämras livmoderkakans funktion betydligt fortare efter bf än hos yngre.
Som sagt jag gick över tiden men min bm tyckte som din att jag skulle vänta, bättre för kroppen att komma igång naturligt.
Efter att jag gått över 1 v fick jag gå på överburenhetskontroll på Ks och där kollar de Ul och fostervattenmängd mm. Sen blev jag erbjuden igångsättning eller att jag gick på koll varje dag... Att gå över mer än 2 veckor var det inte tal om.
Jag är 34 år så det är ju inte jättegammalt...
En läkare sa att anledningen oxåå är att det faktiskt inte får hända oss IVF-mammor nått att tex barnet dör i magen två veckor efter bf eftersom vi har haft det svårt att få barn och kanske skulle få det svårt att lyckas igen, alltså ren omtanke om oss, fint tycker jag...
Jag fick iaf gå mina två veckor och blev igångsatt... efter 38 timmars värkarbete och ett kjejsarsnitt kom världens mest underbare Petter, Frisk som en nötkärna!
Jag tycker att du ska påpeka detta, vi har faktiskt vissa fördelar, tex ett extra ul i v 32... visst ska våra graviditeter ses som vilka som helst men nu är ju reglerna så och de tycker jag en lycklig blivande mamma ska få utnyttja!
Lycka till!