• mandala

GI-frukost, behöver tips!!

Från idag och en vecka framåt tänkte jag testa om GI är något för mig. Jag har nog ett stort beroende av pasta, jag älskar pasta och potatis. Bröd med för den delen. Men nu tänkte jag försöka bli av med 4 kg, 2 kg som jag har gått upp bara under jul o nyår.

Har börjat motionera med, 5 dagar i veckan, minst 40 min åt gången.

Men idag sätter det igång med kosten.  Jag känner att jag behlver tips, mest med frukosten. Det kommer bli en hel del ägg har jag förstått. Men vad mer, eller tips på äggrätter?

Behöver nog några tips på rätter att ha till köttet med, inte bara kall sallad utan lite varmare rätter, istället för pasta, ris o potatis. Tips någon?

• Svar på tråden GI-frukost, behöver tips!!
  • Kippe

Filmjölk du kan ha kokta grönsaker i stället för potatis ska finnas ett GI bröd me som man kan köpa i affären

• mandala

Får lära mig äta fil utan socker, har alltid haft fil, socker o kanel.

Idag blev d en frukost med omelett, spenat, purjolök o champinjoner. Till hade vi bacon, tomat o en liten klick gräddfil o riven ost. Gott. Vi avslutade med en kopp grön te o apelsin.

• babba53

Ja frukosten med omelett o allt du hade är ju supergott. Och jättebra.

äggröra och bacon som är i bitar när man köper dem, äggröra går fort att laga i en kastrull.

Jag har aldrig lärt mej att kunna äta fil. Men yoghurt går bra
    Själva äter vi till frukost mycket naturell mild yohgurt. Skär en apelsin i småbitar o blanda i (äppelbitar går också bra) Sen brukar jag ha solrosfrö, phyllisfrö och linfrö uppepå.
    Min man har kanel uppepå, men inte socker utan lite, lite  sötningsmedel om apelsinen är sur. På sommaren om man har tillgång till färska bär är det jättegott. Ev en knäckemacka eller två, mörkt o med så lite kolhydrater i som möjligt, men inget vitt eller mjukt bröd.

• mandala

Ja, tack för lite mer tips.

Igår var det lite mer bråttom på morgonen när vi skulle iväg hela familjen. Men då blev det en kop grönt te, tt kokt ägg och ett äppla som jag skar i klyftor. Det var gott och  kändes ok. Blev något hungrig på förmidagen. Drack en kopp kaffe o åt en banan sen vid 10.30.

Sen blev det supersen lunch, åt vid 14.30, äggröra med spenat, keso o fetaost, vatten till.

Nu ska jag sätta mig och plugga. ar druckit ett glas vatten bara. Men tänkte ta lite paus vid 9. Då blir det nog kokt ägg, apelsin o grönt te.

• Beccabecca

Jag gör en jättegod gröt av rågflingor, havregryn, solrosfrön och torkade aprikoser.
    Den kommer från en bok som heter Klaras GI-dagar. Den kan jag verkligen rekommendera!
    Jag har aldrig följt någon GI-diet, men jag köpte ändå den boken för allting ser så gott ut på bilderna (och är) i den!

Jag har inte det exakta receptet just nu eftersom jag lånat ut boken.
    Men ungefär så här för en port:
    - 1 dl rågflingar
    - 0,5 dl havregryn
    - 2-3 msk solrosfrön
    - 3-4 finhackade torkade aprikoser
    - 3-4 dl vatten
    Blanda och koka ihop i några minuter. Servera med lite mjölk och färsk frukt.

• Lynn84

Hej!

Orkar inte läsa vad alla andra skrivit.

Körde själv GI våren -06, gick ner tio kg! *jippi*

Jag kan inte äta ägg så min frukost bestod av...

½ pkt bacon
    1½ dl Naturell yoghurt med linfrö, solrosfrö och kanel
    1 glas multivitamin.

Jag och min sambo körde rivstarten och då såg våra frukostar ut så.
    Baconen mätter verkligen! Och så är det så gott med sältan!

~Grattis prinsen på 3-års dagen!~
  • mandala

Kanon, intressant med fler frukostar. Jag är inte glad för gröt, gillar bara mannagryn o risgrynsgröt, o de är nog ganska förbjudna nu

Men kanske ska testa gröt till helgen.

Bacon gillar jag med, knaperstekt.

Ska ta o köpa en yoghurt med, linfrö har jag inte testat så, bara bakat bröd med det. Men ska försöka hälla ner det i lite allt möjligt. Har förstått att det är nyttigt

Sitter och äter en apelsin i pausen av pluggandet.

Svar på tråden GI-frukost, behöver tips!!