• keno

Sockerfria fikabröd efterlyses AKUT!

Snart kommer min svägerska hit och fikar. Tyvärr har hon diabetes, och nu börjar jag tycka det är enformigt med smördeg med frukt.

Så har ni några bra tips att dela md er av vore jag jätteglad!!

• Svar på tråden Sockerfria fikabröd efterlyses AKUT!
  • versan

Diabetiker kan äta en liten mängd socker utan att blir sjuka
    Min mamma/svärmor har Diabetes sedan Lääääänge så jag har många recept.
    Vad letar du efter???
    säg bara till har ett helt lager.

Barnsligt gott! I de traditionella recepten ingår mycket fett och socker.

Här är fettet utbytt mot mager kesella och sockermängden är minskad.

Chokladbollar
    1 dl kesella
    4 msk strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 1/2 msk kakao
    2 krm salt
    3 dl havregryn, gärna fiberhavregryn
    ca 2 msk mjölk
    Garnering: 2 msk kokosflingor
    Blanda alla ingredienserna och forma till ca 20 bollar. Rulla bollarna i kokos och förvara dem
    kallt i kylen.
  • versan

Bananmuffins

12 st muffins
    2 ägg
    2 små äpplen
    1 medelstor banan
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk kanel
    0.5 dl vetegroddar
    0.5 dl havrekli
    0.5 dl lättfil
    40 g flytande margarin

Så här gör du:
    Vispa äggulorna.
    Riv äpplen grovt och mosa bananen med gaffel.
    Blanda frukten med äggulorna. Blanda samman alla torra ingredienser och rör ner dem tillsammans med filen ohc matfettet i smeten. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner dem sist. Häll smeten i muffinsformar. Grädda i 225 grader i ca 10 till 15 minuter.

• versan

Havreklimuffins/kaka

Lite nyttigare muffins eller kaka. Havrekli är faktiskt jättenyttigt och innehåller hela 19% protein och 18% kostfibrer. Havre har tillskrivits en mängd gynnsamma egenskaper tex kolesterolsänkande effekt, befrämja en frisk tarmflora, ge jämnare blodsockersvar efter måltid, glutenfritt och antioxidativ effekt.

5 dl havrekli
    2 tsk bakpulver
    3 dl lätt- eller minimjölk
    2 msk sirap
    1 msk olja
    3 äggvitor
    2 msk torkad frukt, hackad
    Vispa samman mjölk, sirap och olja. Blanda havrekli och bakpulver och rör ner i vätskan. Vispa äggvitorna till hårt skum, vänd försiktigt ner i smeten. Lägg några bitar torkad frukt i 15 st pappersformar eller strö i en smord och bröad sockerkaksform.
    Fördela smeten i formarna.
    Muffins gräddas i 225° ca 10 minuter.
    Kakan gräddas i 175° ca 45-50 minuter.

• versan

Hahaha... Jag slänger in några olika recept åt dig.

Apelsin- och chokladrulltårta

14 bitar

3 ägg
    1 dl strösocker eller
    motsvarande mängd sötningsmedel
    2 msk potatismjöl
    2 msk vetemjöl
    2 msk kakao
    1 tsk bakpulver
    0,5 tsk vaniljsocker
    1 msk vatten

Fyllning
    1 apelsin
    2,5 dl lättmjölk
    1 äggula
    2 msk potatismjöl

Sätt ugnen på 250 grader. Skilj äggulor och -vitor. Vispa vitorna så hårt att bunken kan vändas upp och ner utan att något rinner ut. Vänd ner sockret i äggvitesmeten. Blanda i gulorna och vispa försiktigt. Tillsätt potatismjöl, vetemjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och vatten. Rör till en jämn smet. Bred ut smeten i en form klädd med bakpapper och grädda mitt i ugnen ca 5 min tills kakan känns klar. Vänd kakan upp och ner på bakpapper. Pensla ev med lite vatten för att den ska släppa pappret. Tvätta apelsinen, riv av det orange på skalet och pressa ur saften. Häll skal och saft i en rostfri kastrull. Tillsätt övriga ingredienser till fyllning. Vispa hela tiden. Sjud på medelstark värme under fortsatt vispning tills krämen tjocknat. Tag genast kastrullen från värmen. Låt fyllningen svalna. Bred fyllningen på rulltårtan och rulla samman från långsidan. 
  • versan

Äppelkaka
    Ingredienser
    100 g Smör eller margarin
    125 g Socker
    2  Ägg
    2  Äpple(n)
    60 g Havregryn
    120 g Vetemjöl
    1 tsk Bakpulver
    1 dl Yoghurt

Rör smör och socker lätt och luftigt. Tillsätt äggen ett i taget. Rör ordentligt mellan varje ägg. Skala äpplena och riv dem på rivjärnets grova sida. Rör ner de rivna äpplena i smeten. Blanda havregryn med vetemjöl och bakpulver. Rör ner mjölblandningen i smeten. Tillsätt yoghurten. Häll smeten i en smord form som rymmer cirka 1 1/2 l. Sätt formen i ugnen vid 175° i 45 minuter, eller låt kakan stå tills den är gyllene och färdiggräddad. Stick i kakan med en potatissticka. Om smeten klibbar fast på stickan ska kakan stå ett par minuter till. Låt den färdiggräddade kakan stå i formen i några minuter innan du lossar den. Kakan är inte lämplig att frysa.

• keno

Oj, tack så jättemycket!!

Ska genast skriva ut dem och ha på lager!

Du kanske vet, jag har fått ett recept på en GIchokladkaka med fruktsocker, men det ska också vara 300g 70%choklad. Men som du skrev så kanske lite socker inte är någon fara?

• cleopatra2

Och det är bra mot prostatacancer.

versan skrev 2008-01-20 10:32:53 följande:
    Havreklimuffins/kaka
    Lite nyttigare muffins eller kaka. Havrekli är faktiskt jättenyttigt och innehåller hela 19% protein och 18% kostfibrer. Havre har tillskrivits en mängd gynnsamma egenskaper tex kolesterolsänkande effekt, befrämja en frisk tarmflora, ge jämnare blodsockersvar efter måltid, glutenfritt och antioxidativ effekt.
    5 dl havrekli2 tsk bakpulver3 dl lätt- eller minimjölk2 msk sirap1 msk olja3 äggvitor2 msk torkad frukt, hackadVispa samman mjölk, sirap och olja. Blanda havrekli och bakpulver och rör ner i vätskan. Vispa äggvitorna till hårt skum, vänd försiktigt ner i smeten. Lägg några bitar torkad frukt i 15 st pappersformar eller strö i en smord och bröad sockerkaksform.Fördela smeten i formarna.Muffins gräddas i 225° ca 10 minuter.Kakan gräddas i 175° ca 45-50 minuter.
  • versan

Här kommer mera.

TÅRTA.

Det går att servera tårta utan massor av grädde och socker. Denna variant kanske inte smakar precis som den klassiska gräddtårtan men blir mycket god ändå. Välj de bär och frukter till fyllning och garnering som du tycker bäst om. Här är tårtan garnerad med en sk gräddersättning. Man kan naturligtvis låta bli att garnera tårtan och bara dela den och göra en fyllning av mosade bär. Ett alternativ är att koka vaniljkräm på mjölk och en liten mängd socker och använda krämen till garnering eller som fyllning. Lightglass går också bra att använda som garnering.

Tårtbotten
    2 ägg
    1,8 dl fruktsocker
    1,3 dl lätt- eller
    minimjölk
    1,5 dl bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    3 dl vetemjöl
    Vispa ihop ägg och fruktsocker. Tillsätt mjölken. Rör samman bakpulver, vaniljsocker och mjöl. Blanda allt noga. Häll smeten i en smord, bröad tårtform. Grädda i ugn 150° i ca 50 minuter.
    Låt kakan svalna under formen. Dela kakan och fyll med mosade bär.

Gräddersättning
    175 ml lättyoghurt
    125 ml keso
    2 msk kesella
    1/2 tsk citronsaft
    1 1/2 tsk strö Suketter
    Vispa ingredienserna väl i en snabbmixer till dess att konsistensen är jämn och slät. Bred över tårtan. "Grädden" smakar också friskt och gott att servera till frukt och bär.

• versan

Och så mina Personliga favoriter kommer här!
    Tog en stund då jag var tvungen att hämta recepten och skriva in dom på datorn.

Kokostoppar

50 gr margarin

2 ägg

1 dl socker

1 plse (200 gr) kokos

Smält matfettet och llt det svalna.

Blanda samman ägg och socker, vispa inte.

Tillsätt kokos och matfett.

Llt smeten svälla 10 min.

Klicka ut den pl bakplltspapper eller väl smord pllt.

Grädda i 175 grader i mitten av ugnen, 10-15 min.
    -----------------------------------------------------------------------

• versan

Sockerfri Kanelbulle  Grädda småbullar i 250 g. Ugn  ca. 10 min.  Längder i 200 g.  Ugn ca. 20 min.

50 g jäst 
    ½l lättmjölk 
    1 dl majsolja
    1 dl strösötmedel 
    1 ägg 
    1 tsk salt 
    14- 15 dl vetemjöl  
    Fyllning  
    Ljummet vatten  
    2 msk strösötmedel  
    kanel  
    1  ägg   ihop vispat med lite mjölk för pensling 
    Värm mjölken till 37 grader  Smula sönder jasten i degbunken. Häll över mjölken och oljan,   strösötmedlet, ägget och saltet.
    Arbeta in 12 dl mjöl, arbeta degen kraftigt.
    Låt degen jäsa ca. 40 min.
    Tag upp degen och arbeta den kraftigt.  Kavla ut i tunn platta.  Pensla över hela ytan med vatten, strö på en blandning av kanel och strösötmedel. 
    Rulla ihop degen och gör små bullar, eller en längd. Lägg bullarna att jäsa under en bakduk. Låt jäsa ca. 30 min.
    Pensla dom med ägg och mjölkblandningen,  strö på lite strösötmedel. 

• versan

OCH Dom här är bara UUUURGOOOODA!

Morotskaka
    (12 bitar)
    5 dl finrivna morötter
    2 ägg
    1 dl strösocker
    75 gram smält margarin
    2 3/4 dl vetemjöl
    2 teskedar bakpulver
    1 matsked kanel

Smörj och bröa en kakform. Vispa ägg och socker poröst.
    Blanda bakpulvret väl i mjölet och rör ned alla ingredienser.
    Smeten fördelas sedan jämnt i formen.
    Grädda i nedre delen av ugnen i l75 graders värme under ca 40 minuter.
    Låt kakan svalna något innan den stjälps ur formen.

--------------------------------------------------------------------------------

Sockerkaka
    2 ägg
    1 dl socker
    1 1/2 dl mjölk
    50 gram smält margarin
    2 1/2 dl vetemjöl
    2 teskedar bakpulver
    Smaksättning antingen med

*rivet skal av 1/2 citron eller

*2 matskedar kakao och 2 teskedar vaniljsocker eller

*ett-två skalade äpplen, skurna i klyftor

Smörj och bröa en bakform. Vispa ägg och socker pösigt.
    Blanda margarinet med mjölk och häll det i smeten.
    Blanda bakpulvret med vetemjölet och eventuellt någon av de två första smaksättningarna.
    Rör till en jämn smet som hälls i formen.
    Stick evenuellt ned äppelklyftor.
    Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 graders värme under 30-40 minuter.
    Låt kakan svalna lite och stjälp sedan upp den ur formen.
    --------------------------------------------------------------------------------

• versan

Vill man bjuda på en macka så är denna god.

Morotsbullar
    20 bullar

25 gram jäst
    3 dl lättmjölk
    3 dl fint rivna morötter
    2 matskedar olja
    1 tesked salt
    2 dl havrekli
    ca 7 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Smula ned jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader och häll denna över jästen och rör tills all jäst löst sig. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Knåda degen på mjölat bakbord och forma den tll 20 bullar. Dessa får jäsa övertäckta 20-30 minuter på plåt som är smord eller klädd med bakplåtspapper. Grädda 10-15 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk. (De rivna morötterna kan bytas ut mot samma mängd rivna rödbetor.)

• Zimlis

Hade middag med mormor som åkt på diabetes och i början va hon väldigt orolig för att använda socker överhuvudtaget så till efterrätt hittade jag detta smaskiga recept:

hallon/yoghurt
    Pannacotta
    4 pers
    3 dl mellangrädde
    2 dl matlagningsyoghurt
    1 dl hallonpuré (mixade bär)
    1/2 dl Canderel strö
    4 st gelatinblad
    Koka upp grädde och Canderel. Ställ åt
    sidan. Blötlägg gelatinen i kallt vatten
    tills de är mjuka (ca 5 min). Rör ner
    yoghurt, hallonpuré och smält ner
    gelatinet i gräddblandningen. Sila och
    häll upp i portionsformar. Ställ svalt för
    att stelna ca 2-3 timmar. Garnera med
    färska bär och citronmeliss.

• keno

Ha ha, gjorde faktiskt cocostoppar idag, och tog fruktsocker istället för vanligt. Det var helt okej!

Tack så jättemycket igen för alla ytterligare tips!!!!

versan skrev 2008-01-20 14:44:18 följande:
    Och så mina Personliga favoriter kommer här! Tog en stund då jag var tvungen att hämta recepten och skriva in dom på datorn. Kokostoppar
    50 gr margarin
    2 ägg
    1 dl socker
    1 plse (200 gr) kokos
    Smält matfettet och llt det svalna.
    Blanda samman ägg och socker, vispa inte.
    Tillsätt kokos och matfett.
    Llt smeten svälla 10 min.
    Klicka ut den pl bakplltspapper eller väl smord pllt.
    Grädda i 175 grader i mitten av ugnen, 10-15 min.----------------------------------- ----------------------------------- -
Svar på tråden Sockerfria fikabröd efterlyses AKUT!