• smack

Klarar ni er ekonomiskt?

Är själv 19 år och planerar barn,men börjar bli lite osäker på om vi verkligen skulle klara det ekonomiskt.

Hur fungerar det för er yngre som har barn?
    Vad har ni för inkomster och utgifter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-20 22:30
    hejsan.
    tack för alla svar=)
    klarar ni er så bra som det verkar så borde inte jag och min pojkvän heller ha några problem. han är fast anställd på heltid och jag har timanställning inom barnomsorgen samt extrajobb på fabrik.

har precis fått en lägenhet men flyttar inte fören i slutet av mars så har inte riktigt så stor koll på vad för utgifter vi kommer ha.
    någon som har fler exempel på utgifter?

• Svar på tråden Klarar ni er ekonomiskt?
  • Sandie86

Vi hade ingen fast inkomst när jag va gravid och när jag födde.. Vi har inte fått de förens nu o sonen är snart 9 månader.. men vi har klarat oss bra

• Birgitta2

Jag jobbade heltid när jag var 19 och skulle därmed fått full föräldrapenning och dessutom fortsätta jobba efteråt. Så jag hade klarat mig bra. Men jag hade aldrig planerat barn om jag inte var helt säker på att det ekonomiska hade fungerat.

• MissXXX

Vi var båda 18 när vi fick vår dotter och nu är vi nitton och planerar ett syskon :)
    Vi har dom "vanliga" bidragen föräldrapenning och barnbidrag och min man som studerar får ca 3500 från csn + att vi har bostadsbidrag ... Så i enbart bidrag får vi ca 9.000 kr/mån. Sedan jobbar han oxå på kvällar och helger och får ca 5.000 i måndaen på det. Jag ska börja jobba till sommaren igen..

Så ekonomiskt klarar vi oss fint! Mkt tack vare bidragen, men dom får vi ju ändå så att säga.. När jag börjar jobba kommer vi t.ex inte behöva bostadbidraget längre :) Men sålänge din kille jobbar så kommer det gå fin fint...! Lycka till..!

• Liselottang

Är 20 har en son på 2 månader.
    Är fast anställd, sambon är behovsanställd.

TIPS: ha jobb innan ni får barn

Sen gäller det att ha få och låga räkningar, skaffa typ icakort också och sätt in pengar på när lönen kommer så ni har till mat och blöjor.

• SeTa

Jag var 17 när jag fick min äldste son. Jag hade ingen inkomst alls, men hans pappa jobbade heltid. Vi klarade oss riktigt bra på en lön, trots att han "bara" var fabriksarbetare.
    När jag var 18 fick vi barn nr 2, och även då var pappan ensam försörjare.
    Strax därefter fick jag sjukbidrag, och då bestämde vi att vi skulle lägga min inkomst på ett hus och fortsätta leva på bara hans lön. Det funkade utmärkt det också.
    Men bor man i en storstad kan man nog glömma att leva så billigt. Vi hade en hyra på 3000 innan vi köpte huset. Plus lån på bilen på 2500/ månad, men det var i princip de enda stora utgifterna vi hade.

• cicci85

Vi klarar oss bra ekonomiskt, annars hade vi inte planerat barn och speciellt inte en till som vi ska ha snart
    Han får lön och jag studiemedel. Utgifterna är de vanliga: hyra, bilar, tele, tv, försäkringar, förskola, mat...
    vi va 20 när vi fick första.

• MissXXX

skrev bara inkomster såg jag xD

Utgifter:

Hyra 4.000
    el/tele/bredband 1.500
    mat 2.000
     Detta är dom "fasta" kostnaderna iaf.. sedan kommer det ju lite skatt på bilen då och då och tvavgift och lite smått och gott :) Men vi har pengar över iaf ;) hehe

• LittleMissN

Hallå där! :)

Känner mig smått orolig över ekonomin jag med... Vet att jag får ihop det men ändå, kan inte sluta oro mig ändå!

Är tidigt i graviditeten ännu så det hela löser sig med tiden, jag studerar fram tills juni så jag har csn bidrag... Sen så är jag arbetssökande, har iofs ett timvikarie jobb där jag får ihop en del på... Frågan är bara hur mycket jag kommer orka jobba i 6:e månaden!

Sambon är arbetslös och arbetssökande... Har studerat fram tills nu... Så hoppas att han får tag i ett jobb så snart som möjligt! :)

Kram på er!

• agua

Sambon är tillsvidare anställd och har 22 300 kr i grundlön + ob övertid m.m så de flesta månader får vi ut mellan 16-21 000. Jag får fp  och bb ca 5000 kr sammanlagt

utgifter

hyra  3300 kr
    lån på bostad 550 kr
    mat 4000
    tele och bredband 1500/ kvartal
    bensin 2-3000 kr

• sarraa84

jag va 16 och min man va 24 när vi fick vårt första barn.. min man pluggade sista terminen på polishögskolan då och fick senare jobb direkt. själv hade jag bara mitt studiebidrag som inkomst. jobbade dessutom lite extra på ett gym.
    nu är vi 23 och 30 år och fick våra tvillingtjejer i oktober. vi har fasta jobb båda två.
    vi klarar oss mer än väl ekonomiskt.

• jerseyko

Tar jag ut full föräldrapenning har vi in ca 31.000:- i månaden efter skatt.
    Sambon är betonglärling och jag arbeta som slaktare, vi har båda fast jobb och gick båda ut med skitbetyg från gymnasiet, sambon inte ens slutbetyg. Han som skogsarbetare och jag hästskötare *hahaha* Sambon får löneförhöjning allt eftersom han jobbat olika timmar och går kurser.

Utgifter vi har varje månad är:
    Hyra: 3.740:-
    El: 500-3.500:- beroende på årstid
    Försäkringar: ca 1.100:-
    Lån: ca 4.000:- (amortering + ränta, är idag 3 lån som ska slås ihop till 1 och då kortar vi av tiden 2 år och spar 500:- )
    Mat och Bensin: 6.000:-
    Mobiler: 700:-
    Summa: 16.340 - 19.340:-

Sen kommer det ju alltid till andra saker som betalas kvartalsvis, typ sophämtning, telefon, bredband. Det kommer oförutsedda utgifter som att bilen måste lagas eller något annat går sönder.

Och jag behöver som sagt inte ta ut 30 dagar ersättning som jag räknat på nu, utan jag tar bara ut tillräckligt med dagar så vi klarar oss. Vi har nyss fyllt 22 år.

• jozelyn

Man tar sej alltid runt på ett eller annat vis. Hur bra det går beror på hur ekonomisk man är o hur stora krav man har.
    Jag är arbetssökande ensamstående med ett barn o har varit så i 1,5 år. Våra inkomster kommer från försörjningstöd, bostadsbidrag, barnbidrag o underhållsstöd. Vi får in strax under 10.000 i månaden varav nästan 4.000 går till hyra. Övriga räkningar såsom bredband o försäkringar går på ca 1000. Detta funkar fint för oss o vi har aldrig haft problem med det. Iofs har jag alltid vart en "Spara"-människa med koll på mina pengar. Ex-pojkvännen-o-tillika-dotterns-pappa föll i träsket första månaden då han spenderade allt i ett svep...

• Im Fabulous
    Liselottang skrev 2008-01-20 14:15:15 följande:
    Är 20 har en son på 2 månader.Är fast anställd, sambon är behovsanställd.TIPS: ha jobb innan ni får barnSen gäller det att ha få och låga räkningar, skaffa typ icakort också och sätt in pengar på när lönen kommer så ni har till mat och blöjor.
    Eller så öppnar man ett servicekonto i anknytning till sitt vanliga konto och skaffar ett maestrokort till det kontot, sätter in pengar till mat på det kontot och handlar på willys, så kommer man undan riktigt billigt.
  • jerseyko
    Im Fabulous skrev 2008-01-22 01:51:24 följande:
    Eller så öppnar man ett servicekonto i anknytning till sitt vanliga konto och skaffar ett maestrokort till det kontot, sätter in pengar till mat på det kontot och handlar på willys, så kommer man undan riktigt billigt.
    Eller handlar på Lidl! Sambon var in där för 1a ggr i helgen och de hade riktigt bra saker och till riktigt bra priser. (Han har trott att det bara vart skitsaker på Lidl) kom b.la hem med riktigt stor pack glass som kostade 1/3 av vad det kosta på ICA, köpte en påse chips för knappt 10:- och de är nog de godaste chipsen jag smakat på länge Skrattande

Kött kan man även köpa på Lidl, jag jobbar på slakteri och enda skillnaden mellan scans köttfärser på lidl, coop, willys, ica är etiketten. Ja och så priset såklart.
  • smack

tackar för alla bra svar och tips.

Har bestämt oss för att flytta först och se hur vi klarar oss utan barn, har vi så vi klarar oss bra så är det bara att börja pleneringen igen:)

Svar på tråden Klarar ni er ekonomiskt?