Äta ädelost när man e gravid?
Får man de?
Får man de?
Om du hettar upp den till "bubblande het" för att göra sås av t ex är helt OK.
Livsmedelsverket uppmanar till försiktigthet och att avstå från att äta den kall som den är eftersom den kan innehålla Listeria, då främst på kanterna. Det är iof ovanligt, men risken finns. (Personligen vågar jag INTE... fast jag har ätit ostsås på Roquefort nu två dagar i rad, mums!)
Nej jag skulle inte göra det...ens upphettad äter jag. Men den på tub är OK, den är pastöriserad.
dexxxi:
Enligt livsmedelsverket ska man inte äta den av pastöriserad mjölk heller, däremot går det bra att äta osten upphettad som tidigare skrivits. www.slv.se
Nej! Den kan inehålla listeria. Det är ofarligt för en vuxen, frisk människa. Men för ett foster är det jättefarlig. Fostret kan dö. Händer väl inte så ofta, men dumt att chansa.
Du kan äta den på tub eller om du upphettar den väl, tex i gratäng.
Från Livsmedelsverket:
Ost
Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.
Aha!!!! Oanade möjligheter öppnar sig... *springer o köper tub*