• cta

    det gör ont i mig......(långt)

    vet ej riktigt om detta kallas mobbning eller inte?
    Vi bor i ett radhus område,min dotter är 3½år och är en glad sprallig liten tjej som älskar att leka lekar som en 3½ tycker om.Vägg i vägg med oss bor en 4½åring och 2 hus ner bor en 5åring.
    5åringen är en riktigt elak liten sak och jag biter mig håååååårt i läppen varje gång något händer.
    Hon har utsett mitt barn till hackkyckling och får grannens flicka med sig.
    Det har gått så långt att vi inte vill släppa ut våran flicka längre.Bara idag när vi skulle gå till tvättstugan så ropade min dotter hej till dom båda,då säger 5åringen "kom inte nära mig för jag är allerigsk mot dig bäbis". Jag säger självklart åt henne på skarpen och då springer hon hem och grinar.
    Förra veckan när jag släppte ut henne innan jag klätt på mig hörde jag hur 5åringen skriker därute "det luktar bajs,det luktar bajs" och pekar på min dotter.(hon hade inte bajsat)
    Har funderat på att prata med föräldrarna,men vi ska flytta om 2månader så jag vet inte om jag ska skita i det eller inte.
    Grejen är att föräldrarna verkar inte bry sig,har under våra 2år som vi bott här sett dom ute max 2-3ggå,dom är ute själva 8-9 på kvällen och ibland kan föräldrarna ringa hit vid 8 på kvällen och fråga om vi sett dom den senaste halvtimmen:(
    Förlåt att det blev så långt...

  • Svar på tråden det gör ont i mig......(långt)
  • JennyL25

    men fy vilka dåliga föräldrar då!!!!

    så svårt i åna lägen för man vill ju inte klaga i onödan.

    tycker du ändå ska ta ett snack med föräldrarna, om det inte blir bättre får väl du följa med ut varje gång din unge ska med ut på gården, men trist att ditt barn ska påhopp hela tiden.

  • Karpet

    Jag förstår att du är irriterad på det andra barnet, men jag tycker ändå inte att hon har gjort något jättehemskt.

    Jag har en kusin som är 2 år yngre än mig och när vi var små så ville jag absolut inte leka med honom eftersom han var så liten, istället ville jag bara leka med hans storasyster. Döpte till och med en ful gul tygdocka efter honom till Bebis-Per.

    Barn är inte alltid logiska, och de kan säga lite halvdumma saker ibland utan att egentligen mena något. De är helt enkelt inte speciellt socialt kompetenta. Sådant man får acceptera bara. Fast jag förstår absolut dina känslor, jag skulle känna precis likadant om det var min dotter som blev behandlad så som din dotter. Jag tror bara inte att det finns något man kan göra åt det. Tur att ni sa flytta snart och hoppas att 5-åringen växer upp lite snart och förstår att hon gör andra ledsna.

  • mirresmamma

    Usch, det är hemskt när någon är elak mot ens guldklimp. Men kanske kan man hitta förklaringen i att 5åringen inte har föräldrar som är närvarande och visar henne hur man ska bete sig. Det viktigaste du kan göra är att tala om för din flicka att det är det andra barnet som gör fel här och att hon (din flicka alltså)är en jättebra tjej. Sedan, beroede på hur mycket du och din dotter resonerar, så kan man ju också prata om att det egentligen är synd om 5åringen som inte förstår vad hon missar...etc.

    Hoppas att det går bra för er!

  • LillLindberg

    Ush, villken elak unge. Visserligen förstår inte barn att vissa saker man säger kan såra andra men endå.

    Får jag komma med ett förslag. Även om ni nu ska flytta så kan det ju vara bra att prata med det här barnets föräldrar så att de är medvetna om vad deras barn gör och hur den beter sig så att de har en chans att ändra barnets attityd så att den inte växer upp och beter sig likadant mot andra i framtiden också. Det finns ju stor risk att om detta barn tillåts att bete sig så här nu och inte lär sig vad som är ett acceptabelt beteende så är risken stor att detta barn växer upp och blir mobbare ända tills det kommer till insikt själv (villket för vissa alldrig händer).

  • Kusifru
    cta skrev 2008-01-20 19:08:34 följande:
    vet ej riktigt om detta kallas mobbning eller inte?Vi bor i ett radhus område,min dotter är 3½år och är en glad sprallig liten tjej som älskar att leka lekar som en 3½ tycker om.Vägg i vägg med oss bor en 4½åring och 2 hus ner bor en 5åring.5åringen är en riktigt elak liten sak och jag biter mig håååååårt i läppen varje gång något händer.Hon har utsett mitt barn till hackkyckling och får grannens flicka med sig.Det har gått så långt att vi inte vill släppa ut våran flicka längre.Bara idag när vi skulle gå till tvättstugan så ropade min dotter hej till dom båda,då säger 5åringen "kom inte nära mig för jag är allerigsk mot dig bäbis". Jag säger självklart åt henne på skarpen och då springer hon hem och grinar.Förra veckan när jag släppte ut henne innan jag klätt på mig hörde jag hur 5åringen skriker därute "det luktar bajs,det luktar bajs" och pekar på min dotter.(hon hade inte bajsat)Har funderat på att prata med föräldrarna,men vi ska flytta om 2månader så jag vet inte om jag ska skita i det eller inte.Grejen är att föräldrarna verkar inte bry sig,har under våra 2år som vi bott här sett dom ute max 2-3ggå,dom är ute själva 8-9 på kvällen och ibland kan föräldrarna ringa hit vid 8 på kvällen och fråga om vi sett dom den senaste halvtimmen:(Förlåt att det blev så långt...
    Flickan är verkligen elak och att hacka på någon utan någon som helst anledning är såklart mobbing. Någon är säkert elak mot 5-åringen, kanske något syskon eller någon av hennes föräldrar.
    Själv skulle jag nog kontaktat soc eftersom att föräldrarna upplevs som oerhört oansvariga och den flickan kan råka riktigt illa ut om ingen ser efter henne. Hon kan ju bli bortrövad av en pedofil utan att föräldrarna märker något förrens flera timmar senare, sen kan hon ju bli påkörd med. Även med det i åtanke så fortsätt att säga till 5åringen om hon fortsätter och lär din dotter säga ifrån/säga till en vuxen. Blir så less på när vuxna bara låter sina barn uppträda hur som helst. :/
  • Meli

    Karpet

    Tyvärr är det just när man resonerar som dig som man legitimerar mobbing. Det ska aldrig legitimeras oavsett ålder.

    TS
    Förstår att det är jobbigt, men eftersom du skriver att du snart ska flytta hade jag nog struntat i det tror jag....

  • Meli

    Karpet

    Tyvärr är det just när man resonerar som dig som man legitimerar mobbing. Det ska aldrig legitimeras oavsett ålder.

    TS
    Förstår att det är jobbigt, men eftersom du skriver att du snart ska flytta hade jag nog struntat i det tror jag....

  • Sockerpiller
    Meli skrev 2008-02-25 11:10:41 följande:
    KarpetTyvärr är det just när man resonerar som dig som man legitimerar mobbing. Det ska aldrig legitimeras oavsett ålder.
    Instämmer!

    Visst verar det lätt, som Mirresmamma säger, att förstå varför 5-åringen beter sig på det viset, men även om det är synd om henne också tycker jag inte att ett sånt beteende ska få passera obemärkt förbi!
  • Krickelin

    Som lärare tänker jag att det bästa du kan göra är att faktiskt försöka prata med femåringen som ju inte verkar få någon uppmärksamhet av sina föräldrar.

    Börja på ny kula med er relation, gå ut med ditt barn och lite fika, prata med barnen och låt dem sitta med. Kanske till och med en idé att gå ut utan ditt barn. Säg också på ett lugnt sätt att det faktiskt känns ledset när han/hon säger dumma saker, och att du tycker att det är synd för att han/hon ju egentligen är snäll och rolig att vara med. Det är få barn som inte gillar vuxen uppmärksamhet och att bli sedda. Försök att få femåringen till din allierade i stället för att ryckas med i munhuggandet barnet ju provocerar dig med.

    Att trappa upp konflikten tror jag inte på. Och att få stöd från föräldrarna kanske är svårt, om de inte har större koll än så på barnen.

  • Barnplaneten

    Jag tycker det är hemskt och jag skulle inte låta det gå en timma till innan jag pratade med föräldrarna, så där får man verkligen inte bete sig. Skulle någon säga så till mina barn skulle jag gå upp i taket. Det är aldrig ok, och det måste man tydligt visa. Jag tror att det kan finnas bakomliggande orsaker och otrygghet i sådanna situationer. Säg ifrån NU!

Svar på tråden det gör ont i mig......(långt)