Höger eller vänsterhänt?
När ser man om ett barn blir höger eller vänsterhänt?
Är det ärftligt?
Hur många procent av alla människor är vänsterhänta?
Någon som vet?
Nyfiken.
När ser man om ett barn blir höger eller vänsterhänt?
Är det ärftligt?
Hur många procent av alla människor är vänsterhänta?
Någon som vet?
Nyfiken.
www.alltforvansterhanta.se/asp/faq_lefthand.asp
här bör du hitta dina svar =)
Jag har hört att man kan vara säker på högerhänt eller vänsterhänt först vid tre års ålder.
Övriga frågor är jag också nyfiken på, skulle dessutom vilja veta om det går att påverka?
Vi s¨åg när vår kille började rita m kritor. Tror det är ärftligt, jag är det o mormor var det
Behöver inte vara ärftligt. Min son är det men varken jag eller hans pappa. Inte heller hans mor eller farföräldrar.
Fru Indosaurie: Vilken underbar sida!!! Både jag och Lillskruttans pappa är högerhänta, och på den sidan var det gott om tips, för min lilla tjej använder nästan alltid vänsterhanden! I morgon ska jag se om hon kan klippa en cirkel, och om jag ska köpa ny sax åt henne!
Bast:
Kul att den kunde vara till nytta =)
ja min äldste e 5 år o har inte valt höger/vänster än
Jag vet inte men jag inbillar mig att man kan se det redan som bebisar vilken hand de helst tar tag i saker med och vilken hand det "viftas" mest med...sen tycker jag nästan att jag tycker (efter noggrant studerande att jag tycker att höger handen i vårt fall verkar som den växer mest av de två, givetvis minimalt, men det verkar som kroppen prioriterar den handen som ska/kommer användas...jag vet inte det är min teori. Det har varit lite mer tydligt eftersom vår kille var så liten i födseln
Ni som har vänsterhänta barn, har ni sett till att de har sax för vänsterhänta (både hemma och på dagis)?
Kamboa--> Vänsterhänthet är ärftligt, men det är ett vikande drag! Dvs för att BLI vänsterhänt behöver man dubbla anlag för detta. Vikansde anlag kan ligga dolda i flera generationer.
Du och din man har säkerligen ett anlag för högerhänthet och ett för vänsterhänthet. Eftersom det första är dominerande är ni också högerhänta. Er son har dock fått två anlag för vänsterhänthet (ett från spermien och ett från ägget - därför är han vänsterhänt, och kan inte lämna anlag för högerhänthet i arv till sina egna barn. Minst en av mor- och farföräldrarna (på varje sida) bär på ett anlag för vänsterhänthet - annars skulle du och din man inte heller kunna ha några.
Jag vet inte hur det är med ärftlighet, men barn i sexårsåldern kan ha "dubbelfattning" dvs de har inte riktigt bestämt sig än för vilken hand de är mest bekväma med. Så i sju-årsåldern man kan vara säker på vilken hand de använder.
Min aldsta dotter anvander bada handerna (jag gjorde aven det nar jag var liten och blev vansterhant men blev tvingad att anvanda hoger) men hon sparkar bast med vansterfoten! Himla blandning...
Min största tjej använde bägge händerna fram tills dess att hon började skolan och började skriva "på riktigt"..då valde hon vänster..och det är ingen i varken hennes pappas eller min släkt som är vänster hänt..
Har hört att den enda "biverkningen" man får av UL är vänsterhänthet.
Ni med barn som är vänsterhänta - har ni gjort många UL?
Nä..jag gjorde bara ett ul med min flicka..gjorde fler med lilla syster och hon är höger hänt..
Sisu: har också läst det där på flera ställen. Det är inte bevisat men det är tydligen två ganska noggrant gjorda undersökningar på detta. Men båda undersökningarna är gjorda av samma team så det bör göras på annat håll också för att det ska kunna styrkas. Nånting om att många ul kan göra att något förändras i hjärnan på fostret. Dock inget farligt. Själv gjorde jag 6 ul när jag var gravid med min dotter (många var pga för lite fostervatten), så man får väl se om hon blir höger eller vänsterhänt. Hon är bara drygt 5 månader än.