Ris på bröllop
Vart köpa ris att kasta på bröllop?
Vart köpa ris att kasta på bröllop?
De kan du köpa i vilken affär som helst.De är helt vanligt ris.Hade vi i alla fall på vårt bröllop.
Grötris, rundkornigt ris. Finns i alla affärer.
Min kompis hade solrosfrön utan skal, i små guldiga påsar som delades ut innan alla gick in i kyrkan. Sen kastade gärsterna det på brudparet. jätte bra!
Är det inte förbjudet med ris numer ? Pga att fåglarna äter upp dem och får ont i magen.
Jag skulle rekommendera konfetti i någon fin färg som matchar bröllopet elr t ex rosblad i tyg.
Helt OT men..På min brors bröllop i augusti delade de ut små flaskor med såpbubblor till gästerna. Var faktiskt väldigt fint och bilderna med brudparet på kyrktrappen blev effektfulla med alla bubblor runt omkring
Att riset skulle svälla i magarna på fåglarna så de dör är en MYT!
De flesta kyrkor ser helst att mann använder ris, eftersom rosor, sockerris (finns så kallat bröllopsris gjort av socker som ser ut som hjärtan) skräpar ner då det färgar av sig, kladdar osv. Ris är mycket enklare att sopa upp.
Vi hade grötris i små guldpåsar till våra gäster som de fick innan de gick in. Mycket uppskattat och det var hur kul som helst att komma ut och drunkna i ris...
Nu har jag läst på med. Och du har rätt att det är en myt. Därimot så vill kyrkorna inte ha ris för det är så svårt att städa upp mellan skrymslen och vrår.
tycker inte man borde få kasta ris på bröllop :/ inte bra för fåglarna. plus att får man ett ris i ögat så gör det ONT! *hihi* varför inte kasta rosenblad istället? =)
min mans familj kommer från israel. där kastar man godis på brudparet. perfekt för barnen att samla ihop sen och smaska på... även vi fick godis på oss när vi gifte oss. (godis med papper är att rekommendera)
Det är vanligt ris som kastas, inget special alls.
Det är inte alls farligt för fåglar, på något sätt (kommenterat av Svenska Ornitologförbundet bla).
Däremot kan det dra till sig råttor, därför vill en del kyrkor inte att man kastar (men då brukar de mest säga till brudparet det så att de inte delar ut ris själva, jag har aldrig hört om en kyrka som sagt till gäster att de inte får kasta).
Så ta ni med och kasta om ni vill