• susku

Hur bädda vagnen i juli/augusti till nyfödd?

Jag ska ha bebis i slutet av juli, och har köpt en duo vagn.
    Vad ska jag ha i vagnen? Plastad frotté, kudde + liten filt?
    Det behövs väl inte åkpåse till sommaren???
    Och hur ska man bädda bebisen sen i vinter? Jag funderar på att köpa en fårulls åkpåse, men det kanske är föör varmt?

Kanske redan finns en tråd om detta??
    Tacksam för svar om någon vet..

• Svar på tråden Hur bädda vagnen i juli/augusti till nyfödd?
  • MrsHawkins

Jag gick barn i maj o hade då plastad frotté, väldigt platt kudde samt en fleecefilt i vagen...Min unge badade i svett!

Åkpåse behövs inte på sommaren.
    Men till vintern är de bra att ha. Nu vet jag inte vart du bor men här i norrland är en varm åkpåse nästan ett måste. Jag hade en i vadmal med ullfoder i till mitt barn o det funkade här.

• MrsHawkins

äh...jag FICK barn....

• susku

jag bor i sthlm.. och enligt mig är det KAAALLLLTT här på vintern..
    åkpåse ska jag nog vänta tills hösten med att köpa, men en liten filt, och mini kudde kan jag redan köpa.. *ivrig* var finns det bra vagntäcken + filtar tro?? Babyland?
    *virrig*

• MrsHawkins

Du skulle alltså dö i -25...

Ja...Babyland har säkert...Barnens Hus o såna ställen.....

• Den mysiga

Jag har inhandlat litet tunt täcke, påslakanset, små tunna filtar.
    En liten åkpåse fick jag med vagnen som jag köpte begagnad..
    Till sommaren om den blir varm så kan ju bebis ha bara påslakanset men till vintern så blir det åkpåsen, samt om jag ska göra som mina förra grannar så kompletterade de med täcke till. Bor i Umeå och här kan ju tom sommarkvällar vara lite kyliga ibland.

• Den mysiga

En stuvbit av fleeze har jag köpt på tygaffärn och nu är det bara att snygga till kanterna.. billigt o bra.

• susku

oohh.. nu vet jag vart jag ska imorgon...
    vill ha allt färdigt så fort som möjligt, så jag köper allt redan nu..
    eller på jysk kanske det finns påslakan set som man kan ha som "vagn" kläder..
    *ivrig*

MrsHawkins:
    Jaaa, ja skulle antagligen inte gå ut utanför dörren.. *ryser* hatar kyla.. fast jag avskyr när det är föör varmt också.. våren är bästa årstiden för mig..

• Den mysiga

Tänk bara på att det är lite olika mått på påslakan /täcken..
    Barnens hus 100*130 täcken resp påslakan till. Kudden deras är jättehärlig och tunn och täcket märks ochså att det är bra kvalite. Jag köpte naturligtvis det för jag tror att ett större täcke är mera andvändbart. Påslakanseten kan ju kännas lite dyra så därför köpte jag dem på tradera, sydde till tyg, osv..

jysk har måtten 70*100 på täckena med påslakan till. Kudden var tjockare och den vill jag inte ha till en nyfödd.
    Gå emellan och jämför vad du gillar bäst om du kan!

• Den mysiga

Vill ochså tillägga att det är skillnad mellan den fukten i Stockholm på vintern som inte går komma ifrån med några kläder mot kylan här i Umeå..
    Här är det torr luft och det går bra att klä sig mot kylan, lättare att stänga ute kylan.
    Jag har varit mycket i Stockholm så jag har fått erfarenhet..
    När det känns som stror skillnad är ju förståss från typ 25 grader kallt och mera men hur ofta är det så mkt , inte länge..
    Var jag däremot gillar med Stockholm är våren för den kommer fort.

• Mandy

Jag kan tillägga att blir det riktigt varmt behövs inget mer än underlakan (ev plastad frotté) och kanske nåt skydd vid munnen om de kräks. Påslakan med filt blir alldeles för varmt. De ligger så skyddade i vagnen.
    Min tjej låg i bara underbyxor och hade det varmt. Men jag hade såklart med en liten frottéfilt åtifall.

Åkpåse är väl åtminstående i Stockholm egentligen inget måste , speciellt inte om du har mjuklift. Men blir det riktigt kallt kan den ju vara bra. Ett täcke fungerar annars utmärkt och är lite smidigare. Och det beror ju oxå på vad bebisen har på sig under. Vänta och se som med mycket annat, det tjänar man på.

• BabyMama

puffar för jag vill oxå veta!!!

Svar på tråden Hur bädda vagnen i juli/augusti till nyfödd?