Inlägg från: Dinosaurien |Visa alla inlägg
  • Dinosaurien

Forskare varnar gravida för kaffe

Har också sett rekommendationen om högst tre koppar kaffe per dag. Däremot inga rekommendationer om te. Enligt siffrorna ovan är det ju alltså mer än halva dosen koffein i te som i kaffe, stämmer verkligen det? Kan själv inte dricka så mycket kaffe som gravid, tar en tredjedels kopp med mjölk efter lunch på vardagarna för det mesta. I övrigt mår jag bara illa av det...

Om man har haft missfall tidigare så skulle jag nog vara försiktig med kaffet faktiskt!

• Dinosaurien

Dimitra: Tack för infon! Jag är inte ett dugg orolig för min te-dos men det var intressant att veta. Jag dricker en-tre koppar te per dag. Tror inte man ska vara jätteorolig men jag har alltid tänkt att man nog ska vara liiite återhållsam med koffein under grav. Om inte för missfallsrisken så antar jag att bebisen blir lite speedad också av koffeinet eller? Känns naturligt att dra ner lite tycker jag.

• Dinosaurien

Läste ni på allt om barn-siten den dagen att det var två studier som presenterats samtidigt...en där drygt 1000 kvinnor ingick och där man såg en ökad frekvens missfall hos de som drack mycket kaffe. Sen en till stuie på mer än dubbelt så många kvinnor som alla drack upp till tre koppar kaffe om dagen och där man INTE såg någon skillnad alls...

Det bevisar ju egentligen bara att det är svårt att se hur det hänger ihop och att man inget vet säkert. Lik kförbaskat dras det upp stora rubriker i tidningarna om att det är farligt för gravida med kaffe och så skrämmer man upp en massa gravida ännu mer...som nån ovan sagt, snart får man väl bo i en glasbubbla när man är gravid!

Jag AVSKYR den här typen av journalistik! Skräm inte folk i onödan!

Svar på tråden Forskare varnar gravida för kaffe