• Fröken Inga

Nybörjare som syr till bebisen

Tänkte att det vore trevligt med en sytråd (haha!) för oss som inte är så värst avancerade men ändå vill sy till bebisen. KLäder, amningskudde, gardiner, vetekudde, lakan... You name it! Vi kan tipsa varandra om bra mönster och tillvägagångssätt.

Själv har jag just sytt gardiner till barnkammaren. Nästa projekt blir nog amningskudde eller vetekudde som jag kan spänna fast  på ryggen mot foglossningssmärta.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden Nybörjare som syr till bebisen
  • sevgilim

Låter som en mysig tråd!
    Själv har jag precis sytt en blöjpåse till vagnen, nu när lillebror ska ta över den gamla (som är större)...

• Truffles

Här har ni en glad amatör som inte sydde särskilt mycket till mina flickor då de var små. Men innan jag blev faster i augusti så sydde jag en takvagga, påslakanset till vaggan och spjälsängen och en nallegömma, och faktiskt också påslakanset till vagnen....   

Alises vagga 001 förminskad.JPGAlises vagga 003 förminskad.JPG
    Alises vagga 004 förminskad.JPGAlises vagga 005 förminskad.JPG
    Alises vagga 002 förminskad.JPGAlises nallegömma 006 förminskad.JPG

• Fröken Inga
    sevgilim skrev 2008-01-21 21:24:04 följande:
    Låter som en mysig tråd!Själv har jag precis sytt en blöjpåse till vagnen, nu när lillebror ska ta över den gamla (som är större)...
    Va härligt! Går det bra?
    Truffles skrev 2008-01-21 21:32:56 följande:
    Här har ni en glad amatör som inte sydde särskilt mycket till mina flickor då de var små. Men innan jag blev faster i augusti så sydde jag en takvagga, påslakanset till vaggan och spjälsängen och en nallegömma, och faktiskt också påslakanset till vagnen....  
    Snyggt! Kreativ du är!

Jag har föresten blivit super inspirerad av den här bloggen
    http://gobligobli.se/?page_id=189

Måste verkligen köpa mig en symaskin. Kör på farmors gamla nu men den vill hon snart ha tillbaka.
  • Appas

Hej vad kul, jag är gärna med!

Jag håller också på och pysslar lite grejer till barn och bebisar. Har mest stickat och broderat tidigare, men igår kväll började jag sy ett par velourbyxor med muddar till bebis (för en som aldrig sytt tidigare var det svårt - men jag ger inte upp utan ska pilla vidare idag) och jag tänkte även lära mig virka snart...

Hur går det för er?

• 2007 Mamma
    Appas skrev 2008-01-27 11:03:17 följande:
    Hej vad kul, jag är gärna med!Jag håller också på och pysslar lite grejer till barn och bebisar. Har mest stickat och broderat tidigare, men igår kväll började jag sy ett par velourbyxor med muddar till bebis (för en som aldrig sytt tidigare var det svårt - men jag ger inte upp utan ska pilla vidare idag) och jag tänkte även lära mig virka snart... Hur går det för er?
    Ååå.. jag vill oxå kunna sticka!
  • Appas

Alla kan lära sig sticka, det är lite pilligt i början men man får in det snabbt och sen är det bara träning som gäller! Man kan börja med enklare saker som halsdukar och enkla mössor, för att efterhand övergå till mer komplicerade saker.

Jag har lyckats lära både min otåliga man och hans otåliga åttaåriga dotter att sticka.

2007 Mamma skrev 2008-01-27 11:26:01 följande:

• Appas

Ett tips är att gå till bibilioteket och låna stickböcker för barn. De brukar ha väldigt pedagogiska förklaringar med bilder som är toppen för nybörjare! Lycka till!

2007 Mamma skrev 2008-01-27 11:26:01 följande:

• Fröken Inga

Hej va kul att ni hittat hit. Själv har jag inte sytt så mycket sen gardiner, men jag har massor av ideér! VIll ha ett sybord NU! Sjå omständigt att plocka upp och ner maskinen på köksbordet.

Appas skrev 2008-01-27 11:55:18 följande:
    En sida att inspireras av! barnsligt.blogspot.com/search/label/Byxor
    Vilken bra blogg. sysugen man blev!
  • steffo trish

Oh här hoppar jag med!!!!

Jag kan börja med att tipsa om en bok som heter Välkommen Baby, där i finns massor av enkla mallar och beskrivningar på både leksaker, mössor och lite annat!

~*Stolt Mamma till Vackraste Em*~
Svar på tråden Nybörjare som syr till bebisen