• Jozze

Hur gör man bokstäver på vägg snyggt?

Efterlyser steg-för-steg metod för att kunna göra snygga bokstäver på väggen. T.ex skriva namn eller något snyggt ordspråk.
    Vad behöver man?
    Hur mycket färg går åt till t.ex ett lite större namn? Vilken slags färg använder man?
    Även då man inte har någon overhead...

Jättetacksam för era svar! Och även om ni har bilder!!!

• Svar på tråden Hur gör man bokstäver på vägg snyggt?
  • ank79

Jag använde iofs overhead när jag skrev på vår hallvägg. Det blev jätte bra. Har tyvärr ingen bild.
    Har sett att det finns schabloner att köpa men kommer inte ihåg på vilken sida det var jag såg det. Du kan ju även gå in på myfirstroom.se för där har de färdiga ord, du kan även designa eget tryck.

Lycka till!

• ÄngelBängel

Man kan köpa provburkar av vanlig väggfärg. De brukar räcka till 4 kvm så blir namnet mindre än så räcker det bra.

Jag skulle försöka låna en OH-apparat eller projektor för att det är lättast att få en bild av hur man vill ha det då.

Annars kan man rita försiktigt försiktigt med en blyerts direkt på väggen så att man får konturer att fylla i. Man har då en andra chans att korrigera storlek, lutning, om någon bokstav ser helt bäng ut osv.

Jag såg ett inredningsprogram där de målade en griffeltavle färgs bård runt hela rummet. På den skrev de sedan med tavelkrita kända citat osv. Kanske något om man vill variera sig?

• hannamamma

såg du förra veckans design Simon & Tomas? de skrev på väggen, blev rätt snyggt...kolla in tv3s hemsida så kanske det finns bilder annars
    men om du väljer att måla med schabloner, är det ju viktigast att "spärrmåla" i kanterna med samma färg som väggen bakom, så det inte läcker!

• Jozze

Om man vill skära ut bokstäver i plast. Vilken slags plats är bäst att använda då?
    Var har ni lånat overhead apparater?

• Nirnaeth

Annars kan du lägga ett bakplåtspapper över texten du ska skriva (om den finns färdig på datorn eller så), rita av alla bokstäverna med blyertspenna, sen vänder du på bakplåtspappret och fyller i konturerna på baksidan också, sen sätter du bakplåtspappret på väggen, och fyller i konturerna ännu en gång. Då fastnar blyertsen på underlaget, och du får texten på väggen. Sen är det bara att fylla i med färg

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • hannamamma

Det finns "rätt" plast på rulle i hobbyaffärer, säkert Panduro eller Kreatima etc...vet inte priser, men det är nog inte så billigt...om man kör "bakplåtspappersmetoden" med blyerts, skulle jag ändå rekommendera att tejpa konturerna och spärrmåla, om man inte är jätte stadig på handen vill säga...tror det blir snyggast resultat!

Svar på tråden Hur gör man bokstäver på vägg snyggt?