• Cissi o Nattis

Jag har några frågor om hemförsäkring??

Vi ska flytta isär och jag funderar på att ha en hemförsäkring på min nya lägenhet, har försökt läsa lite om det men jag förstår ingenting, måste vara trög Fot i munnnen
    undrarom någon kan svara på mina frågor lite lättfattat.

Om min lägenhet skulle brinna ner och allt jag äger blir förstört, vad får jag ut på hemförsäkringen då? Hur kan försäkringsbolaget veta hur mycket dom sakerna som jag har i lägenheten är värda?? Det kan ju vara allt från några 1000kr till 100 tals tusen kr. Måste man ha nåt sorts bevis på vad man haft för saker i lägenheten tex kvitton på apparater och möbler, kläder?? foton? Ska man fotografera i alla rummen och förvara bilderna hos en kompis då, och om lägenheten brinner ner så tittar försäkringsbolaget på bilderna och gissar vad sakerna är värda och så får man den summan?
    Men om kompisens lägenhet brinner ner så kvittona och bilderna brinner ner, vad gör man då??

Någon som har vet och har lust att förklara lite lättfattat...?

• Svar på tråden Jag har några frågor om hemförsäkring??
  • Axels och Annies mamma

Du har ju lösöre för en viss summa i din försäkring, den summan bestämmer du ju själv och betalar en dyrare premie ju högre summan är.

Vi har gjort så att vi fotograferat rum för rum i huset och även smycken etc och lagt skivan i vårt bankfack, just för att ha ett underlag om något skulle hända med huset.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Cissi o Nattis
    Axels mamma skrev 2008-01-21 11:32:04 följande:
    Du har ju lösöre för en viss summa i din försäkring, den summan bestämmer du ju själv och betalar en dyrare premie ju högre summan är.Vi har gjort så att vi fotograferat rum för rum i huset och även smycken etc och lagt skivan i vårt bankfack, just för att ha ett underlag om något skulle hända med huset.

Tack för svaret

lösöre?

På blanketten som jag fick med mig när jag skrev på hyreskontraktet så står det "fullvärde upp till 600 000kr, pris efter antal rum, självrisk 1500kr."
    Sen står det olika månadsavgifter beroende på antal rum och ålder, jag som är 24 år och bor i en 2a ska betala 58kr månaden, enligt tabellen.
    Men det står ingenting om lösöre???
    (Det är en blankett från Länsförsäkringar).

Så du har foton på en skiva i ett bankfack, vad smart men jag har inget bankfack, vad kostar det att ha bankfack??

• Axels och Annies mamma

Lösöre är detsamma som ditt fullvärde upp till 600 000 dvs din försäkring gäller för grejor i lägenheten upp till ett värde av 600 000. Har du grejor för ett högre värde så borde du höja det, men de flesta har väl inte det.

Vi har bankfack hos SEB, den minsta storleken och det kostar 150:-/år.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
Svar på tråden Jag har några frågor om hemförsäkring??