• Magicmum

Emmaljunga eller Brio Sulky

Vi ska köpa en sulky till vår dotter som snart är 2½.
    Vi ska köpa ny vagn och valet står mellan en Emmaljunga Softy med ljuft hjul och en Brio Sitty.
    Vi bor i stan och är ofta på språng men vill gärna att vagnen ska fungera om vi är ute i skog och mark.
    Helst ska vagnen fungera tills vår dotter är 3+

Någon som har erfarenhet att dela med sig av? Eller tips på annan vagn som kan vara bra?

• Svar på tråden Emmaljunga eller Brio Sulky
  • modestyclara

Jag skulle köpa en vagn med rörliga framhjul för det är så tungt att köra äldre barn i sulky. Mina tips är UJ eller bugaboo (med vinterhjul blir den en utmärkt terrängvagn).

• Magicmum

Tack!
    Vi har en Traxx nu med rörliga framhjul och den är super. Tyvärr har vi inte hittat ngt som vi känner kan mäta sig med den den här vagnen då vi helst inte vill ha små framhjul.

• junk

Har haft båda! Brion är bäst. Deras fjädring är är klart mycket mjukare än emmaljunga softy. Brios sitty har bättre varukorg och bromspedal. Jag är 172 och upplevde softyn som hög i handtaget, men det var antagligen för att man var tvungen att jobba med hela överkroppen för att vända/lyft/ta sig upp på trottoarer (pga den dåliga fjädringen). Den kräver en låång människa, enligt mig.
    Dessa vagnar är dock mkt LÄTTA så några svängbara framhjul behövs inte. Herregud vad folk blivit lata med dessa svängbara framhjul, eller dåligt tränade som får ont av vanliga vagnar som folk haft i "alla tider" :D .. Bra pris på dem oxå. Vaffö köpa en bugga till en 2 åring för 7000kr mer, i d i o t i s k t.
    Och så har brio jätte snygga färger! Emmaljunga är i valet o kvalet om de ska sluta göra sin sulkymodell dessutom (lr vad jag hört)

Haregott!

• Tezz81

Köppte en brio race. Tar ingen mera plats, har höj och sänkbart handtag, Kan luta den mera bakåt än sittyn, lufthjul. sonen är 3 år och 2½ månad och den är super åt han. Lång och bra och suffletten går att höja. Köpte en -07´s modell i slutet av -07 på REA. Väl värd pengarna..

• modestyclara
    junk skrev 2008-01-21 21:40:26 följande:
    Har haft båda! Brion är bäst. Deras fjädring är är klart mycket mjukare än emmaljunga softy. Brios sitty har bättre varukorg och bromspedal. Jag är 172 och upplevde softyn som hög i handtaget, men det var antagligen för att man var tvungen att jobba med hela överkroppen för att vända/lyft/ta sig upp på trottoarer (pga den dåliga fjädringen). Den kräver en låång människa, enligt mig.Dessa vagnar är dock mkt LÄTTA så några svängbara framhjul behövs inte. Herregud vad folk blivit lata med dessa svängbara framhjul, eller dåligt tränade som får ont av vanliga vagnar som folk haft i "alla tider" :D .. Bra pris på dem oxå. Vaffö köpa en bugga till en 2 åring för 7000kr mer, i d i o t i s k t.Och så har brio jätte snygga färger! Emmaljunga är i valet o kvalet om de ska sluta göra sin sulkymodell dessutom (lr vad jag hört)Haregott!
    Jag har testat att ha en vanlig sulky (brio sitty) till min dotter och sedan har jag haft både UJ och bugaboo. Jag är inte lat och inte svag MEN jag uppskattar en lättkörd vagn när jag ex. kör vagn med en hand och håller barn i handen eller om jag har handlat mat och har en dramatenkärra i ena handen så är det lättare att svänga om man har svängbart framhjul. Jag försåte inte varför man ska göra saker och ting mer besvärliga än de behöver vara. Om man ska göra som gfolk gjort i alla tider så skulle vi väl vara kvar i något slags jordbrukssamhälle och åka häst och vagn fortfarande...
  • Tessan L

Vi har en Emmaljunga scooter till våran son, den är vi hel nöjda med, man kommer fram överallt (tycker jag) där det är trångt.
    Även ute i skogen är den bra. Sen att man kan "vinkla" handtaget är ju ett + så när barnen inte vill sitta i vagnen så kan dom köra.
    Känns som man får mer vagn än om man skulle köpa en Brio race (tycker jag)

• junk

modestyclara-
    Ja, smaken är som baken! har haft uj o bugga och jag upplever att man måste ha händerna på styret hela tiden annars kränger vagnen åt något håll, inte alls smidiga alltså. I butiker är saken biff, svängbarahjul är bäst men man är ju (förhoppningsvis) ute mer än florerar i butiker.

Brio sittvagn är lätt som en plätt och tar ingen plats i bilen, man måste inte vara rädd om den då den håller i ur och skur (jaja, någon som fick ett måndagsexemplar, ointressant). Sådana vagnar har funnits läänge nu och är ett säkert kort. Lycka till!

• NovaSötis

brio sittyn är helt klart bäst i ditt fall! Och helt klart bra pris

• MarreH

Jag hade en Emmljunga Softy till tösen och tyckte den var kanon bra.
    Lättkörd även i skog och mark, är i stort sett bara det här vi bor

ღ Amor Vincit Omnia ღ
  • Magicmum

Tack för alla svar Det blev en Emmaljunga Softy.

• ludenben

vi hade brio sitty men jag var inte nöjd med den. Den var inte alls tung att köra stora barn i som nån annan skrev utan tyckte den var supersmidig. Men felet var att den gick sönder. Tyget och handtaget gick sönder. Min son har visserligen adhd och hoppade i vagnen så den gick sönder mycket pga det. Fjädringen gick sönder, sittplattan och vagnen blev helt sne. Det med handtaget och tyget berodde inte på sonen utan på vagnen. Med facit i hand skulle jag valt emmaljunga sulkyn i stället.

• Maya

Jag har haft både brio sitty och emmaljunga softy och jag gillar klart brion bättre. Känns som bättre kvalitet tycker jag.

Svar på tråden Emmaljunga eller Brio Sulky