Ni som vedeldar??
Hur länge räcker en kubik?
hur många gånger om dagen eldar ni då?
och vart hittar man det billigt?
bor på landet.. kan man gå till någon bonde och fråga tror ni?
Hur länge räcker en kubik?
hur många gånger om dagen eldar ni då?
och vart hittar man det billigt?
bor på landet.. kan man gå till någon bonde och fråga tror ni?
Vi kör med ved. En kubik räcker för oss ca 1 månad. Vi letar på blocket.se efter ved. Där brukar man kunna hitta billigt. Eldar från att vi kliver upp tills att vi går och lägger oss. Går ju alltid att fråga någon bonde. Värsta som kan hända är att man får ett nej :) Vi hittade en vedleverantör som tar 500:-/m3 ink. leverans hem. Har våran kamin ståendes i vardagsrummet och har en takfläkt som sprider värmen därifrån + en fläkt i väggen bakom kamin som transporterar värmen vidare i andra delen av huset. Har alla element avstängda och håller ca 20 grader i köket vid eftermiddagen.
Det går knappt att svara på då jag inte känner till er situation. Men vi har ett ganska litet hus som vi värmer upp med ved, vi har ingen accumulatortank. Så om det är riktigt kallt måste man elda mellan 2-4ggr om dagen, ibland mer och ibland mindre, det beror heelt på temperaturen ute.
Min pappa å andra sidan har acc tank, och ett väldigt stort hus, då det är runt -5 grader behöver han bara elda en gång per dag.
Vad gäller förbrukningen är det extremt olika, beroende på hur stort huset är, hur stor pannan är, om ni har acc tank, hur kallt det är mm mm..
Jag kan inte svara på hur långt en kubik räcker, mer än : Inte särskillt långt. Vi eldar för all värme som sagt, samt varmvatten, vi har väldigt liten kåk som värms upp fort, dock går värmen ur snabbt iomed att vi inte har acc tank. Vi gör av med 8-10 kubik per år. (det är inte särskillt mycket, min pappa och farmor gör tillsammans av med 50 kubik per år, men då har dem varsin stor kåk samt ett garage att värma upp)
Hör dig för i omgivningarna var du kan få tag på ved. Kolla framförallt priset, i vissa fall lönar det sig inte ens att elda med ved om man inte kan fixa den själv. det beror helt på vad ni kan få veden till för pris.
Tänk på att om du köper ved som inte är kluven eller uppsågad så går inte veden att använda förrän nästa vinter. Så fråga efter ved som går att använda denna säsong.
rött och guld skrev 2008-01-21 14:46:16 följande:
Det jag tror Ayya syftade på är att veden bör vara torkad först. Köper man oklyven/osågad ved är den ofta fuktig eller färsk och därför svårare att få fyr på. Är den klyven denna säsong är den oftast fuktig om den inte stått i en tork.
rött och guld: Ved måste torka en säsong innan det går att använda den. Att elda med fuktig ved är värdelöst för det blir inte varmt plus att det är skitsvårt att få det att brinna öht.
Och är inte veden kluven är den svårare att få torr och även svårare att få att brinna ordentligt.
Vi eldar upp ca 20 m3 på ett år, har ett hus på ca 150 kvm boyta. Vi har ingen acc.tank, det blir det när vi byter panna.
Vi har bara haft våran panna sen april men vi behöver ca 24 kubik/ år vi betalade ca 350 kr/kubik hemkört. Hur länge en kubik räcker har jag inte en aning om. Vi har 120 kvm boyta och 2 st acc tankar på à 500 liter. Vi eldar ca 1-1½ ggr /dag
Vi har ett 130 kvm boyta uppdelat på 2 våningar, och en förhållandevis liten acc-tank (500 l), men klarar oss ändå på 1-2 eldningar per dag. Vi har dessutom "gratis" värme, då vi äger mark och kan avnända det som vi gallrar ur i skogen att elda med Enda nackdelen är att det blir ganska skräpigt i pannrummet, och att detta gärna sprids i resten av huset av karln :-/ Sen ryker det en hel del när man eldar ved, något som våra grannar inte är så jätteförtjusta över då vi bor förhållandevis centralt, där de flesta har andra värmekällor.
rött och guld skrev 2008-01-21 15:50:23 följande:
tack för svaren..
1 kubik räcker lite längre än en vecka för oss, vintertid. Sommartid räcker det längre, då vi inte behöver elda lika mycket.
Vi betalar 350 kr/kubik o då är det kluvet o redo att eldas med en gång.
rött och guld skrev 2008-01-21 15:49:09 följande:
vi eldar också med ved... vi klarar oss med ungefär 25 kubik per säsong ( typ september-maj) vi har dock ett rätt litet hus bara 97 kvm, det är dock bra tätat vilket också spelar in.... Ofta står det annonser i tidningarna på hösten där man kan köpa ved.... annars är det nog ingen dum ide att prata med bonden där ni bor, det kan hända att dom säljer ved.... lycka till!!!
Det jag menade är att om man köper ved i form av hela träd, alltså ej uppsågad och klyvd ved så bör veden, efter att man sågat och klyvt den, ligga och torka en säsong innan man eldar med den.
Fuktig ved är ju mer svår att få fjutt på och ger inte lika mycket energi/värme som torr ved. Plus att det avger mer tjära och annat som fastnar i skorstenen och kan orsaka skorstensbrand.
rött och guld skrev 2008-01-21 14:46:16 följande:
Oj då så många svar, man tackar så mycket... vi bor i ett elhus nu, men letar efter ett annat hus, så jag vill ta reda på lite andra värmemöjligheter... tackar...mvh