Ni som vedeldar??
Det går knappt att svara på då jag inte känner till er situation. Men vi har ett ganska litet hus som vi värmer upp med ved, vi har ingen accumulatortank. Så om det är riktigt kallt måste man elda mellan 2-4ggr om dagen, ibland mer och ibland mindre, det beror heelt på temperaturen ute.
Min pappa å andra sidan har acc tank, och ett väldigt stort hus, då det är runt -5 grader behöver han bara elda en gång per dag.
Vad gäller förbrukningen är det extremt olika, beroende på hur stort huset är, hur stor pannan är, om ni har acc tank, hur kallt det är mm mm..
Jag kan inte svara på hur långt en kubik räcker, mer än : Inte särskillt långt. Vi eldar för all värme som sagt, samt varmvatten, vi har väldigt liten kåk som värms upp fort, dock går värmen ur snabbt iomed att vi inte har acc tank. Vi gör av med 8-10 kubik per år. (det är inte särskillt mycket, min pappa och farmor gör tillsammans av med 50 kubik per år, men då har dem varsin stor kåk samt ett garage att värma upp)
Hör dig för i omgivningarna var du kan få tag på ved. Kolla framförallt priset, i vissa fall lönar det sig inte ens att elda med ved om man inte kan fixa den själv. det beror helt på vad ni kan få veden till för pris.